October 6, 2015

Kaffarah Terhadap Kesalahan Saudara-Saudara Yusuf


BBB,  21 Zulhijjah 1436 = 05 September 2015 (Isnin):

P

emergian anak-anak Ya`kub bagi kali kedua dan kali ini bersama Bunyamin dilihat dari segi cerita adalah merupakan peningkatan pentahapan cerita dengan menggunakan kaedah-kaedah ketegangan dan kejutan yang akan membawa kepada tahap kemuncak – setelah beberapa tahap puncak yang kelak akan membawa kepada tahap peleraian cerita. Cerita juga bagi memperlihatkan perkembangan sebagai implikasi dari `tabiat buruk` saudara-saudara Yusuf yang mereka terpaksa tanggung kepada tahap puncak. Peleraian cerita  merupakan `happy ending` bagi keluarga Yusuf.
Pemergian saudara-saudara Yusuf membuktikan kepada pembesar Mesir (Yusuf), bahawa permintaan Yusuf ditunaikan dan arahan bapa mereka juga dapat ditunaikan dengan baik dan segalanya berjalan lancar, tetapi cerita, dihidupkan lagi  dengan  `kejutan`, di luar jangkaan saudara-saudara Yusuf dan memberi implikasi yang berat kepada mereka. Tindakan Yusuf menahan Bunyamin di samping mengejutkan saudara-saudara Yusuf juga menyerlahkan kebijaksanaan Yusuf di dalam merangka tektik bagi membuka ruang pertemuannya dengan bapanya Ya`kub dan bagi jalan cerita ianya merupukan penggunaan elemen kejutan yang di luar dari jangkaan biasa, tetapi wajar.
Setelah kafilah rombongan saudara-saudara Yusuf tiba, mereka diterima berurusan pembelian dan pertukaran barang-barang dan sebelum mereka pulang dimasukkan (dengan arahan Yusuf) alat sukatan ke dalam karung barangan Bunyamin, tetapi sebaik mereka hendak bertolak pulang diadakan pemeriksaan sebelum bertolak, lalu alat sukatan yang berada di dalam karung Bunyamin dijadikan bukti bagi penahanan Bunyamin yang dianggap mencuri. Saudara-saudara Yusuf diberitahu tentang kes yang dihadapi Bunyamin. Mereka merayu dengan penuh harapan dan rela salah seorang daripada mereka menggantikan sebagai tahanan bagi tempat Bunyamin dengan menyatakan kebimbangan akan memberi kesan emosi terhadap orang tuanya Ya`kob, tetapi rayuan mereka ditolak dan menegaskan bahan yang didapati dalam karung seseorang maka dialah yang menanggung kesalahan. Kes ini diambil kesempatan dijadikan alasan oleh saudara-saudara Yusuf memburukkan Yusuf secara dusta. Ayat Al-Qur`an menyebutkan bermaksud:
``Mereka berkata, ``Kalau dia (Bunyamin) mencuri, maka (tidaklah pelik), kerana sesungguhnya saudara kandungnya pernah juga mencuri dahulu, (mendengar kata-kata yang menyinggung itu), maka Yusuf pun menyembunyikan perasaannya, tidak menyatakan kepada mereka, sambil berkata (di dalam hati), kamulah yang lebih buruk keadaannya dan Allah Amat Menmgetahui akan apa yang kamu katakan itu.`` (12.77).
Walaupun dalam masa rundingan sedang berjalan, sepatutnya mereka bersatu dan tidak bercanggah dari segi cakap, tapi jelas kelihatan tabiat keji yang bersarang pada diri saudara-saudara Yusuf berterusan. Mereka sanggup menyatakan, bahawa saudara Bunyamin (Yusuf) dikatakan secara dusta juga pernah mencuri. Tuduhan ini boleh membangkitkan kemarahan Yusuf yang berhedapan dengan mereka (tidak dikenali), tetapi dipendamkan.
Peristiwa ini menimbulkan ketegangan di kalangan saudara-saudara Yusuf. Mereka tidak sanggup untuk pulang tanpa Bunyamin. Mereka teringat kepada janji dan sumpah mereka di hadapan bapa mereka bahawa mereka akan menjaga keselamatan Bunyamin sebaik-baik jagaan.  Tanpa disangka isu `tuduhan mencuri` terhadap Bunyamin menjadikan mereka kelam kabut. Antara mereka ada yang bertekad tidak akan pulang selagi Bunyamin tidak dilepaskan. Tetapi akhirnya mereka diminta pulang (12.81) dalam keadaan yang amat gusar dan tidak tau bagaimana mereka hendak menyampaikan berita yang merupakan pukulan kedua terhadap Ya`kub, selepas kehilangan Yusuf dan kini berita yang menambahkan kedukaan dengan ketiadaan Bunyamin. Adapun Bunyamin yang `ditahan` telah dimaklumkan kepadanya  oleh Yusuf yang dirinya adalah Yusuf, saudara kandungnya. Beliau tenang dan sukacita berada bersama-sama dengannya.
Kerisauan dan kedukaan yang dialami oleh saudara-saudara Yusuf dari satu segi dapat dilihat sebagai kaffarah yang ditanggung oleh saudsara-saudara Yusuf, di atas kesalahan-kesalahan yang mereka lakukan terhadap Yusuf dan bapa mereka Ya`kub. Kesalahan mereka yang mencampakkan Yusuf ke dalam kegelapan telaga hingga Yusuf diselamat dan dijual sebagai seorang hamba abdi. Pada peringkat akhir juga sifat mazmumah masih bersaranng dihati mereka dengan terkeluarnya tuduhan dusta terhadap Yusuf, bahawa dia juga pernah mencuri. Kesalahan mereka terhadap bapa mereka, ialah pendustaan berlapis terhadap bapa mereka, dengan menyembunyikan perancangan jahat mereka konon untuk membawa Yusuf bersama untuk berkelah, tetapi bertujuan untuk membuang Yusuf, juga pendustaan mereka yang menyatakan Yusuf dimakan serigala dengan membawa bukti bajunya yang berlumuran `darah dusta`, yang baju berkenaan tidak ada koyak dan rosak.
Implikasi dusta sebenarnya amat besar, bahkan kisah Nabi Yusuf ini berpunca dari kedustaan saudara-saudara Yusuf terhadap bapanya dan siri dusta yang lain (termasuk dusta Zulaikha terhadap Yusuf)  yang memberi implikasi kepada perkembangan penceritaan dan akibat-akibatnya  terhadap Nabi Yusuf dan Ya`kub. Dapatlah dikatakan apa yang ditanggung oleh saudara-saudara Yusuf akibat dari pendustaan mereka adalah merupakan balasan awal yang mereka terpaksa tanggung. Balasan pada peringkat permulaan adalah bersifat penderaan mental, jiwa dan fizikal. Mereka kembali bukan dengan berat barang dagangan, tetapi berat persoalan yang mereka akan hadapi bila berdepan dengan bapa mereka Ya`kub. Tatkala berita dukacita disampaikan kepada bapa mereka Nabi Ya`kub, kata Al-Qur`an bermaksud:
``(setelah mereka kembali dan menyampaikan hal itu kepada bapa mereka), berkatalah ia, (tidaklah benar apa yang kamu katakan itu), bahkan nafsu kamu telah memperelokkan pada pandangan kamu suatu perkara (yang kamu rancangkan), jika demikian, bersabarlah aku dengan sebaik-baiknya, mudah-mudahan Allah mengembalikan mereka semua kepadaku. Sesungguhnya Dialah Yang Amat Mengetahui, lagi Amat Bijaksana (12.83).
Sesungguhnya akibat dari menerima berita yang mendukacitakan itu, Nabi Ya`kub berada di dalam duka dan tangis hingga menjadikan rabun matanya. Saudara-saudara Yusuf turut kesal di atas tragidi yang berlaku kepada Nabi Ya`kub yang menjadikannya merana, tetapi kepada anak-anaknya Nabi Ya`kub berkata, sebagaimana yang terakam di dalam Al-Qur`an bermaksud:
``(Nabi Yakub)  menjawab, ``Sesungguhnya aku hanyalah mengadukan kesusahan dan dukacitaku kepada Allah, dan aku mengetahui (dengan perantaraan wahyu) dari Allah apa yang kamu tidak mengetahuinya.`` (12.86).

Sekian.

No comments:

Post a Comment