Di dalam Surah Ibrahim terdapat ayat yang menyebut tentang `Kalimah Tayyibah` dan lawan
baginya, iaitu `Kalimah Khabithah`. Ayat tersebut bermaksud:
``Tidakkah engkau melihat (wahai Muhammad),
bagaimana Allah mengemukakan satu perbandingan, iaitu `Kalimah Yang Baik`
adalah sebagai sebatang pohon yang baik, yang pangkalnya (tunjangnya) tetap
teguh dan puncak dahannya menjulang ke langit. Ia mengeluarkan buahnya pada tiap-tiap
masa dengan izin Tuhannya. Dan Allah membuat perbandingan-perbandingan itu
untuk manusia supaya mereka beringat (mendapat pengajaran) - (14.24-25).
Di sebalik dari perbandingan pohon yang baik,
maka Allah juga membuat perbandingan di sebaliknya bermaksud:
``Dan perbandingan `Kalimah Yang Jahat`
(buruk) samalah seperti sebatang pokok yang tidak berguna yang mudah terbungkas
akar-akarnya dari muka bumi. Tidak ada baginya tapak untuk tetap hidup. Allah
menetapkan (pendirian) orang-0rang beriman
dengan kalimah yang tetap teguh dalam kehidupan dunia dan akhirat. Dan Allah
menyesatkan orang-orang yang berlaku zalim (kepada diri mereka sendiri). Dan
Allah Berkuasa melakukan apa yang dikehendakiNya.`` (14. 26-27).
Ahli tafsir memaksudkan bahawa maksud `Kalimah Tayyibah` ialah `Kalimah
al-Islam` ``La ilaha illa Allah` dan setiap apa yang menunjukkan kebenaran
(haqq). Kebaikan (khayr) dan fadilah (kelebihan). Manakala `Kalimah Khabithah`,
ialah `Kalimah Kufur` dan setiap yang mendorong kepada kejahatan dan kemudaratan.
(Al-Zuhaily, Wahbah, Al-Tafsir al-Wajiz. Dar al-Fikr, Damsyiq, Suriah, 1431H.
259-260.) Juga: ( Abdullah Yusuf Ali, Al-Qur`anu`l-Karim, Jil. 3, Terjemahan Dan Huraian Maksud oleh Muhammad
`Uthman El-Muhammady, Dewan Bahasa dan Pusataka, Kuala Lumpur, 1993: 1186).
Kalimah Tayyibah dan juga bermaksud
perkara-perkara yang baik sesuai diaplikasikan kepada negara yang baik (Baldah
Tayyibah) yang pemerintahnya berusaha mewujudkan berbagai kebaikan bagi
rakyatnya.
Di dalam Surah Ibrahim terdapat ungkapan doa
Nabi Allah Ibrahim kepada Allah bermaksud:
``Dan (ingatkanlah), tatkala Nabi Ibrahim
berdoa dengan berkata, ``Wahai Tuhanku jadikanlah Negeri Makkah ini Negeri yang
aman dan jauhkanlah daku dan anak-anakku dari perbuatan menyembah berhala.``
(14.35).
Di samping itu Nabi Allah Ibrahim juga memohon
dari Allah agar tidak menjadikan
penghuninya dalam kesesatan, menjadikan mereka mendirikan solat, makmur dan
melempah ruah dengan rezeki dan menjadikan Makkah destinasi yang terus
dikunjungi (bagi beribadat) (14.36-37).
Kalimah Tayyibah yang bermaksud sebagai
Kalimah al-Islam `Lailaha illa Allah` adalah prinsip utama bagi Negara yang
diingini oleh Nabi Ibrahim, khususnya terhadap Makkah dan juga prinsip
bernegara Nabi Muhammad Rasulullah s.a.w., iaitu Makkah dan juga Madinah yang
kandungan Al-Qur`an adalah sebagai perlembagaannya.
Rangka bagi `Negara Islam` yang dido`akan oleh
Nabi Ibarhim a.s. dan juga bagi Rasulullah s.a.w. sebagaimana prinsip dan
bidang-bidang yang diberi tumpuan bagi negara Islam dapat dirajahkan
sebagaimana berikut:
Lihat Rajah:
Dari rajah di atas dapat difahami bahawa,
``Kalimah Tayyibah` adalah prinsip bernegara. Negara yang rakyatnya
berkeyakinan dengan Allah yang bersifat tauhid dan dengan sifat kesempurnaan.
Ia adalah puncak pegangan dan keyakinan – juga keyakinan terhadap Rasulullah.
Negara yang mau ditegakkan ialah negara aman
dan makmur (14.35 & 37). Juga diperkukuhkan ayat-ayat Al-Qur`an yang lain
antaranya bermaksud:
``Baldah yang baik dan diampuni Tuhan (Saba`:
15). Juga Al-Balad al-Amin (Al-Tin: 3).
Rasulullah bukan semata sebagai Rasul dan
menjadi perantaraan tetapi diri baginda, pimpinan, akhlak bahkan sabdaan
Baginda menjadi contoh dan panduan terutama di dalam pentadbiran dan pemerintahan,
khususnya di negara Madinah (semasa hayat Baginda).
Dalam pemerintahan antara aspek penting yang
dipraktikkan mematuhi perintah Allah dengan berhukum dengan hukumannya
sebagaimana firmanNya yang bermaksud:
``Siapa yang tidak berhukum dengan hukum
Allah, maka mereka tergolong dari kalangan mereka yang zalim `` (Al-Ma`idah:
45).
Di dalam bernegara dan memerintah aspek
keadilan amat ditekankan. Firman Allah bermaksud:
``Aku disuruh melakukan keadilan di kalangan
kamu (Al-Shura: 50). Juga ayat bermaksud:
``Hendaklah berlaku adil, kerana ia lebih
dekat dengan taqwa (Al-Ma`idah: 8).
Perlu memberi perhatian dari segi keamanan.
Firman Allah bermaksud:
``Dan ini negeri yang aman (Makkah) –
(Al-Tin:3).
Pemerintah pula berusaha menjadikan negara
makmur. Maksud ayat Al-Qur`an:
``Dan negeri yang baik (tanahnya), tanamannya
tumbuh (subur) dengan izin Allah (Al-A`raf: 58).
Negara pulu mementingkan ilmu bagi mendidik
masyarakat supaya mereka tidak berada di dalam keadaan jahil. Firman Allah
bermaksud:
``Allah mengangkat mereka yang beriman dan
mereka yang diberi ilmu pengetahuan kepada darajat-darajat yang lebih tinggi``.
(Al-Mujadalah: 11).
Juga memberi perhatian terhadap kebajikan
masyarakat dengan menyediakan kemudahan seperti peluang pekerjaan seperti bertani
untuk mendapat rezeki. Firman Allah bermaksud:
``Wahai manusia kenangkanlah nikmat Allah yang
telah dikurniakan kepada kamu, tidak ada sama sekali yang menjadikan sesuatu
selain daripada Allah. Ia memberi rezeki kepada kamu daripada langit dan bumi,
tiada Tuhan melainkan Dia, maka mengapa kamu rela dipalingkan (dari
menyembahNya ?).
Bagi sebuah negara perlu menyediakan pertahanan
agar tidak dicerobohi musuh. Firman Allah bermaksud:
``Bersiapsiagalah dengan segala kemampuan kamu
dari kekuatan (menentang musuh)`` – (Al-Anfal: 60).
Juga menjaga ekonomi negara agar negara tidak
terjatuh ke dalam kemiskinan dan muflis. Firman Allah bermaksud:
``Yusuf berkata, ``Jadikanlah daku Pengurus
Perbendaharaan hasil bumi (Mesir). Sesungguhnya aku sedia menjaganya dengan
sebaik-baiknya, lagi mengetahui cara mentadbirkannya.`` (Yusuf: 55).
Dan sebarang pemerintah hendaklah mementingkan
perpaduan rakyat, agar tidak berlaku huruhara yang memasalahkan dari segi
pemerintahan. Firman Allah bermaksud:
``Sesungguhnya orang Islam itu bersaudara,
maka hendaklah berbuat baik antara saudara kamu (Al-Hujurat:10 ). Juga ayat
bermaksud:
``Wahai manusia kami jadikan kamu
berbangsa-bangsa dan berpuak-puak supaya kamu berbaik-baik dan berkenalan (Al-Hujurat:
13).
Demikianlah dengan bidang-bidang yang lain
yang diperlukan di dalam pentadbiran sesebuah negara.
Sebagai kesimpulan visi dan misi Nabi Allah
Ibrahim yang inginkan (berdoa kepada Allah) Makkah menjadi negeri aman dan
makmur dan terus diziarahi adalah tercapai, dan Rasulullah Muhammad s.a.w.
meletakkan asas negara Madinah sebagai model negara Islam juga turut tercapai.
Sekian.
No comments:
Post a Comment