BBB, 16
Zulhijah 1436 = 30 September 2015 (Rabu):
Berikut dari pembersihan nama Yusuf, Raja Mesir telah menjemput Yusuf ke istana bagi membincangkan persaoalan yang berhubung dengan masa depan negara, khususnya yang berkait dengan kemungkinan berlaku kegawatan dari hasil tanaman negeri Mesir yang dijangka akan mengalami kemarau panjang, selepas zaman subur dengan penghasilan. Ayat Al-Qur`an merakamkan maksud sedemikian:
``Dan (setelah mendengar pengakuan
perempuan-perempuan itu), Raja berkata, ``Bawalah Yusuf kepadaku, aku hendak
menjadikan dia orang yang khas untuk aku bermesyuarat dengannya``. (Setelah
Yusuf dibawa mengadap dan Raja) berkata-kata dengannya (serta mengetahui
kebijaksanaannya), berkatalah Raja (kepadanya), ``Sesungguhnya engkau pada hari
ini (wahai Yusuf), seorang yang berpangkat tinggi, lagi diupercayai di kalangan
kami.`` (12.54).
Raja bersama pegawai-pegawainya merupakan
kalangan yang berpengetahuan dan mengetahui tentang perwatakan Yusuf dan
darinya dapat dinilai dari segi kebijaksanaan dan kejujuran yang dapat dibaca.
Sebagaimana telah disebut di dalam budaya masyarakat Islam, terdapat satu kaedah
menilai watak seseorang yang dikenali dengan qiafah dan firasat yang dilihat
dari perwatakan dan pertanda-pertanda dari seseorang dan ditafsirkan. Kaedah
sedemikian terdapat juga di dalam keilmuan moden yang menggunakan kaedah
psikologi bersama-sama ujian tertentu. Bagi Nabi Yusuf sudah tentulah wataknya
terserlah positif ditambah dengan sifat amanah dan kebijaksanaan.
Walau bagaimana di dalam `Kisah Nabi Yusuf`
ini, kita dapati bahawa jalan ceritanya lebih dihidupkan dengan
peristiwa-peristiwa secara kronologi secara berikut:
1) Mimpi Yusuf dan angkara adik
beradik terhadapnya.
2) Yusuf diturunkan ke dasar perigi.
3) Yusuf diselamat oleh pedagang yang mencari air.
4) Yusuf dijual kepada Al-Aziz pembesar Mesir
5) Yusuf menjadi anak angkat kepada Al-Aziz dan isterinya Zulaikha
6) Zulaikha kalah mengawal dirinya terhadap Yusuf dan terserempak dengan
Al-Aziz.
7) Yusuf merelakan dirinya dipenjara
8) Yusuf menta`bir mimpi dua watak yang sama di penjara
9) Ta`bir mimpi Yusuf terhadap mimpi pekerja dan Raja
10) Pengakuan salah Zulaikha dan mengakui kebersihan Yusuf
Di atas adalah merupakan episod-episod dalam
cerita yang di dalamnya plot-plot cerita yang bersifat kronologi.
Peristiwa-peristiwa ini membina cerita.
Kalau dilihat bahawa tiap peristiwa yang
dirakamkan adalah diungkap dalam bahasa yang padat dan ringkas (ijaz), namun
dapat ditangkap maksud-maksud, maka tugas pentafsir mentafsirkan terhadap
setiap peristiwa yang dirakamkan.
Perlu ditarik perhatian, bahawa di dalam
cerita perlu ada watak-watak yang melakukan aksi yang menghidupkan peristiwa
dan cerita itu sendiri.
Perlu disebutkan juga di dalam `Kisah Nabi
Yusuf` ini. Gambaran tentang watak amat terhad. Selain dari Yusuf yang dapat ditanggapi
tentang wataknya sejak dari kecil hinggalah ke istana, dapat kita lihat, fahami
dan membina imej dan wataknya dalam tanggapan kita sebagai seorang watak yang
tampan, cantik, amat dikasihi keluarga, jujur, gigih menghadapi berbagai ujian
dan berdakwah kepada kebaikan sesuai dengan rangka pembinaan nubuwwahnya.
Adapun begitu banyak watak-watak utama,
sederhana dan sampingan tidak diberi gambaran yang memperjelaskan watak-watak
berkenaan. Kita dipertemukan dengan watak-watak utama (selain daripada Yusuf)
seperti Raja Mesir. Raja tersebut tidak diberi gambaran adakah dia seorang
fir`aun yang memerintah Mesir. Kita dapat menangkap wataknya Raja adalah
seorang yang baik dan sanggup duduk dan berbincang dengan rakyat, bahkan
membuat keputusan melantik Yusuf ke jawatan penting Negara. Al-Aziz tidak
diberi gambaran jelas tentang perwatakannya. Bahkan Al-Aziz bermaksud panggilan
kehormat `Tuan` kepada pegawai, bukan nama sebenar. Wataknya sebagai seorang
yang lembut dan dapat mengawal diri, walaupun dalam keadaan yang sepatutnya dia
bertindak marah bila bertembung dengan isterinya dengan Yusuf. Manakala Zulaikha
tidak digambarkan sifat fizikalnya, tetapi difahami dari tingkah lakunya yang
tidak dapat mengawal kemahuan diri (nafsunya).
Selain dari watak-watak utama, maka
lebih-lebih lagi watak-watak sederhana tidak diberi gambaran lengkap seperti
adik beradik Yusuf, dua pekerja yang sama dalam penjara, perempuan-perempuan
yang luka tangan ketika mengupas buah-buahan.
(Dalam perkembangan cerita akan melibatkan dua
watak utama, iaitu Nabi Ya`kub dan adik Bungsu Yusuf - Bunyamin}.
Dapatlah diambil kesimpulan bahawa,
watak-watak yang lain dari Yusuf adalah merupakan watak-watak sampingan yang
membantu menghidupkan jalan cerita dan mereka tidak perlu digambarkan sebagai
watak yang lengkap, cukup bagi membantu kefahaman. Ini selari dengan gambaran
peristiwa yang diungkapkan secara ringkas dan padat. Terpulang kepada peranan
pentafsir yang mentafsirkan kandungan ayat-ayat Al-Qur`an berkenaan berdasarkan
fakta, sejarah dan keilmuan yang berkaitan.
Yusuf diberi perhatian dan keutamaan, lantaran
beliaulah menjadi watak dan tema bagi perkembangan penceritaan. Watak Yusuf dan
penceritaan berkenaan dengannya bukan sekadar membina cerita, tetapi lebih
mementingkan mesej sebagai satu watak sempurna, jujur, cerdas, berilmu dan berkemampuan
menjalankan tugas, sebagaimana maksud ayat Al-Qur`an:
``Sesungguhnya engkau pada hari ini (wahau
Yusuf), seorang yang berpangkat tinggi, lagi dipercayai di kalangan kami``
(12.54)
Dan Yusuf dipersetujui memegang jawatan
sebagai Pengurus Jabatan Perbendaharaan Negara (Bahagian Hasil Bumi) . Iaitu
satu tugas yang penting yang mengendali ekonomi negara.
Ayat Al-Qur`an menerangkan tentang status
Yusuf, bermaksud:
``Dan demikianlah caranya, kami tetapkan
kedudukan Yusuf memegang kuasa di bumi Mesir. Sesungguhnya aku sedia menjaganya
dengan sebaik-baiknya, lagi mengetahui cara mentadbirkannya (12.55).
Dengan demikian Yusuf mencapai status seorang
berkedudukan, diberi kuasa mentadbir dan berhak mendapat keistimewaan sebagai
penduduk Mesir. Dia mencurahkan kesetiaan sebagai warga Negara Mesir dan
berusaha memajukan ekonomi dan negara tersebut (12.56)
Dari segi perkembangan cerita, dapat dikatakan
ia merupakan jalan bagi menuju puncak perkembangan cerita dalam rangka
Takmilah.
Sekian.
No comments:
Post a Comment