September 30, 2015

Mengadap Raja, Pembersihan Nama


BBB, 15 Zulhijjah 1436 = 29 September 2015 (Selasa):



Utusan yang dihantar oleh pihak istana bagi menemui Yusuf kembali dengan `Ta`wilan Nyata`. Apabila Raja diberi taklimat berhubung dengan ta`wilan mimpi Baginda, dan didapati kewajaran ketara terhadap mimpi Baginda. Sedang kandungan ta`wilan melibatkan persoalan masa depan negara dan rakyat, maka Baginda memerintah pegawai-pegawainya menjemput Yusuf ke istana, bagi membincangkan lebih lanjut berhubung dengan kandungan ta`wilan mimpi dan apakah cadangan dan tindakan yang patut diambil bagi jangka pendek dan jangka panjang bagi mengatasi implikasi yang akan terjadi.
Bagi Yusuf beliau tidak bermasalah dari segi mengadap Raja dan membincangkan dari segi kandungan ta`wilan, tetapi walaupun isu Zulaikha,  sudah beberapa tahun berlalu dibimbangi masih diperkatakan dan lebih daripada itu, beliau tidak mau dirinya dianggap turut bersalah. Sebagaimana pelayan yang menyediakan roti diraja dibersihkan dari tuduhan dan bebas bergerak, maka beliau mau dirinya dibebaskan dari kaitan dengan Zulaikha. Selama ini isu ini tidak dibawa kemuka pengadilan dan pembicaraan yang memutuskan siapakah yang sebenar pencetus angkara dan melakukan kesalahan. Beliau mau keputusan `clear cut` agar beliau dapat membersihkan namanya.
Lantaran itu sebagai syarat Yusuf telah memberitahu kepada wakil Diraja, sebagaimana yang terakam di dalam ayat Al-Qur`an bermaksud:
``Dan (apabila mendengar ta`bir itu), berkatalah Raja Mesir, ``Bawalah dia kepadaku,``. Maka tatkala utusan Raja datang kepada Yusuf, (menjemput mengadap Raja), Yusuf berkata kepadanya, ``Kembalilah kepada Tuanmu dan bertanyalah kepadanya, ``Apa halnya perempuan-perempuan yang telah melukakan tangan mereka ? Sesungguhnya Tuhanku Amat Mengetahui akan tipu daya mereka.`` (12.50).
Menurut tafsiran oleh Abdullah bin Muhammad Basmih, bahawa tujuan pertanyaan yang diajukan oleh Yusuf kepada perutusan Diraja, bahawa Yusuf maukan `Isu Zulaikha` yang dituduh kepadanya seolah-olah beliau terlibat sehingga terpaksa berada di penjara bertahun-tahun lamanya perlulah disiasat dan keputusan pengadilan perlulah dibuat terlebih dahulu sebelum beliau keluar. Beliau tidak mau kehadiran beliau di dalam majlis dan di hadapan mata pegawai-pegawai dan orang awam sebagai orang yang dianggap bersalah dan berstatus `banduan`. Sebelum ini isu berkenaan hanya berada pada peringkat pegawai dan tidak sampai kepada tindakan rasmi. Yang diharap bahawa isu itu akan padam dengan kelamaan masa.
(Tafsir Pimpinan Al-Rahman Kepada Pengertian Al-Qur`an, diusahakan oleh Abdullah bin Muhammad Basmih, Jabatan Perdana Menteri, Bahagian Hal Ehwal Islam, Kuala Lumpur, 1985: 447).
Pihak istana nampaknya akur dengan kehendak Yusuf dan pembicaraan secara rasmi diatur dengan pihak terlibat, khususnya Zulaikha dan perempuan-perempuan isteri-isteri pembesar-pembesar yang telah hadir di dalam jamuan makan dan mengupas buah-buahan dengan pisau hingga terluka jari-jari mereka.
Sebagai rumusan dari pembicaraan Al-Qur`an merakamkan bermaksud:
``(Setelah perempuan-perempuan itu dipanggil), Raja bertanya (kepada mereka), ``Apa hal kamu semasa kamu memujuk Yusuf mengenai dirinya ?`` Mereka menjawab,, ``Jauhnya Allah dari cacat cela ! Kami tidak mengetahui sesuatu kejahatan terhadapnya. Isteri Al-Aziz (Zulaikha) pun berkata, ``Sekarang ternyatalah kebenaran (yang selama ini tersembunyi). Akulah yang memujuk Yusuf berkehendakkan dirinya, (tetapi dia telah menolak), dan sesungguhnya dia adalah dari orang-orang yang benar.`` (12.51).
Dengan pengakuan salah Zulaikha secara rasmi dalam pembicaraan Diraja menjelaskan kebenaran dan kebersihan Yusuf dari sebarang kesalahan, walaupun dia telah digoda oleh Zulaikha dan perempuan-perempuan yang lain yang bersyubhat dengannya. (Tafsir Al-Rahman Kepada Pengertian Al-Qur`an. Ibid.).
Yusuf juga amat memberi penekanan terhadap kepercyaan bapa angkatnya, iaitu Al-`Aziz, beliau juga  mau tujukan keputusan  secara ikhlas terhadap bapa angkatnya yang memberi kepercayaan penuh terhadapnya. Beliau terpaksa mengalami kesusahan yang sepatutnya tidak terjadi terhadap beliau sebagaimana dirakam oleh Al-Qur`an bermaksud:
``Yang demikian, supaya ia mengetahui, bahawa aku tidak mengkhianatinya semasa ia tidak hadir. Dan bahawa Allah tidak menjayakan tipu daya orang-orang yang khianat.``(12.52).
Beberapa maksud ditafsirkan terhadap ayat ini. Antara maksud, iailah seperti di atas, dimaksudkan bila Yusuf dimaklumkan dengan keputusan pembicaraan ia mengucapkan sedemikian yang ditujukan kepada bapa angkatnya yang memberi sepenuh kepercayaan terhadapnya dan ia sememangnya tidak pernah mengkhianati kepercayaan tersebut.
Juga dengan maksud pengakuan Zulaikha di atas kesalahannya yang bersifat penggoda mengaku kekhilapan dan ia menegaskan bahawa Yusuf adalah pihak yang benar dan bersih, bahawa Yusuf tidak mengkhianat dan pengakuan Zulaikha adalah bagi membersihkan Yusuf.
Juga ditafsirkan pengakuan Zulaikha juga dimaksudkan dituju kepada suaminya `Al-Aziz`, ia menegaskan bahawa Yusuf adalah sebenarnya bersih, dialah yang bersalah menggoda Yusuf yang menolak godaan tersebut.
(Tafsir Al-Rahman Kepada Pengertian Al-Qur`an, hlm. 448).
Kisah Yusuf-Zulaikha ini merupakan satu-satunya cerita bertemakan `Cinta Wanita Terhadap Jejaka` yang digambarkan secara intim, tetapi terkawal. Dengan pengakuan Zulaikha di dalam pembicaraan Diraja, maka selesailah episod `Kisah Yusuf-Zulaikha` yang dari satu segi memperlihatkan pertarungan antara nafsu ammarah dan mutmainnah yang melambangkan sifat syaitan (ammarah) yang selalu menggoda insan yang sebenarnya sejak Nabi Adam a.s. lagi. Kisah Nabi Yusuf ini adalah menjadi contoh teladan yang patut diambil, bahawa perjuangan antara jahat dan baik adalah menjadi lumrah di dalam kehidupan. Bahawa diri seharusnya selalu dididk bagi membina benteng diri yang kukuh di dalam menghadapi pancaroba kehidupan yang seharusnya menjauhi dari sifat kesyaitanan dan menghiasi diri dengan sifat kebaikan.
Cerita  Nabi Yusuf ini juga adalah dalam rangka dakwah dirinya terhadap masyarakat dalam misi nubuwwahnya.

Sekian.

No comments:

Post a Comment