BBB, 18
Zulkaedah 1436 = 02 September 2015 (Rabu):
Juga menggunakan pendekatan dari segi sejarah, bahawa pada peringkat pembinaan negara Islam pertama di Madinah tentulah perlu kepada pendekatan yang konkrit lantaran banyak halangan yang dihadapi dan pengorbanan yang dituntut. Dalam sirah perjuangan Rasulullah Baginda mengambil pendekatan bagi penyatuan umat dengan mendirikan institusi masjid dan menyatukan masyarakat umat antara kaum Ansar yang terdiri daripada kaum Aus dan Khazraj dengan kaum Muhajirin. Halangan yang Baginda dan umat Islam pada peringkat permulaan mendirikan negara Madinah ialah kaum Yahudi dan golongan munafik dari dalam dan kuffar Quraisy di Makkah dari luar. Baginda juga merangka Perjanjian Madinah (Sahifah Madinah) sebagai tanggungjawab bagi kewargaan di Madinah. Di dalam hal ini kalangan umat Islam dituntut berkorban – Pengorbanan menuntut kekuatan dalaman dan kecekalan luaran bagi menghadapi musuh dalaman dan luaran.
Sememangnya pada peringkat permulaan umat
Islam menghadapai tekanan musuh, maka bagi mempertahankan diri dan membina
kekuatan umat , maka umat Islam dibenarkan berperang (Al-Hajj: 39) untuk
mengelak dari dizalimi. Sememangnya dari segi sejarah dan sirah Rasul s.a.w.
pada permulaan Hijratul Rasul dan bagi menegakkan Negara Islam, maka pada tahun
kedua Hijrah berlaku beberapa siri
konflik dan peperangan seperti:
1) Peperangan Waddan
2) Peperangan Buwath
3) Peperangan Usyairah
4) Peperangan Badar Pertama
5) Peperangan Badar al-Kubra
6) Peperangan Bani Qainuqa` dan pengusiran mereka
7) Peperangan Sawiq
(Johari Yaman, Mengenali Rasulullah s.a.w.,
Nadi Minda Resources, Rawang Selangor, 2009: 261- 323).
Bagi menghadapi peperangan memerlukan kekuatan
jiwa, mental, fizikal, keyakinan dan keimanan yang kental yang rela berkorban
harta dan jiwa.
Di dalam konteks di atas bagi menjadi contoh
dan tauladan Allah Ta`ala menceritakan tentang kaum Bani Isra`il yang bersifat
berpura-pura, iaitu selepas zaman kematian Nabi Musa yang jumlah mereka ramai,
tetapi bersifat penakut. Pada mulanya mereka mengharapkan akan dilantik di
kalangan mereka raja yang membolehkan mereka berjihad mempertahankan
pemerintahan, maka dilantik Talut agar mereka berjuang dan berjihad
mempertahankan kerajaan dan pemerintahan, tetapi mereka enggan menerima dengan
alasan Talut dari kalangan bawahan dan miskin – bukan dari keluarga diraja.
Tapi dengan kekuatan dan kecekalan Talut dapat mengalahkan musuh (Jalut dibunuh
oleh Nabi Daud yang turut sama di dalam peperangan) yang kemudian membawa
kepada kenaikan Nabi Daud menjadi raja. Cerita bagi menjadi panduan bagi umat
Islam, supaya tidak bersikap seperti kaum Israil yang penakut dan membuat
berbagai-bagai helah yang mencermin ketiadaan kekuatan iman mereka.
Sifat bermuka-muka sedemikian tidak berlaku di
kalangan umat Islam. Sebaliknya mereka berjihad dengan harta benda, jiwa dan
tenaga dengan penuh keimanan yang membawa banyak kemenangan bagi umat Islam dan
mengukuhkan negara Madinah.
Persoalan-persoala utama di dalam ayat-ayat
(2. 243-253).
a) Orang Islam digalakkan berjihad. Allah membuat bandingan Allah meminjam
pinjaman dari mereka yang berjihad dan akan mendapat pulangan yang berganda (2.
244-245).
b) Mereka yang beriman tidak gentar menghadapi maut di dalam berjihad,
sebaliknya yang tidak berasaskan keimanan takut dan berdolak dalih (2. 46-252)
c) Tiap Rasul mempunyai kelebihan di antara setengah dengan yang lain.
Tanggapan Abdullah Yusuf Ali mengenai
kandungan ayat (2. 243-253).
K. 54 (2. 43 – 253)>
Perjuangan dalam mempertahankan Kebenaran dan
Yang Hak
Hendaklah jangan dipandang ringan
Juga tidak dielakkan sebagai tugas
Hayat dan maut berada di dalam tangan Tuhan
Tidak semua orang boleh dipilih untuk
perjuangan
Untuk Jalan Allah. Ianya memerlukan ketekunan,
Ketetapan, kesetiaan, dan keimanan, Dengan
ini,
Tentera-tentera besar boleh dikalahkan
Oleh mereka yang berjuang kerana Allah.
Sebagaimana ditunjukkan oleh kepahlawanan
Daud.
Yang dengan kepahlawanan seorang diri
Mengalahkan tentera para seteru.
Perjuangan setengah para rasul.
Sebagaimana `Isa, adalah lain.
Agak kurang luas bidangnya dari apa yang ada
Pada
al-Mustafa, rancangan Ilahi
Bersifat semesta, dan Ia melaksanakannya
Sebagaimana yang dikehendaki-Nya.
(Al-Qur`anu`l-Karim, Terjemahan Dan Huraian
Maksud, Jil. 1: 171).
Bukan mudah mengukuhkan negara, memerlukan
kepimpinan yang berintegriti dan berwawasan dan rakyat yang setia dan beriman
yang sedia berjihad mempertaruhkan jiwa dan badan.
Sekian.
No comments:
Post a Comment