BBB, 24
Zulkaedah 1436 = 08 September 2015 (Selasa):
Pendekatan dominan di dalam mentafsirkan kandungan ayat-ayat Al-Qur`an ialah berdasarkan surah kepada satu surah menurut susunan yang ada di dalam Al-Qur`an. Demikianlah juga pendekatan bagi Fi Zilal Al-Qur`an. Namun sebagaimana kebanyakan tafsir memberi penerangan terlebih dahulu bagi sesebuah surah seperti kandungan persoalan, sebab nuzul dan sebagainya, maka tidak kesemuanya sedemikian bagi surah-surah di dalam tafsir Fi Zilal Al-Qur`an, misalnya bagi Surah Al-Fatihah tiada muqaddimah bagi surah ini. Keterangan sama ada diturunkan di Makkah (Makkiyyah) atau diturunkan di Madinah (Madaniyyah) dan demikian dengan jumlah ayat adalah terdapat pada bahagian atas bagi surah tersebut. Tetapi bagi Surah Al-Baqarah pula dan seterusnya bagi surah-surah panjang terdapat muqaddimah bagi surah berkenaan. Sebagai contoh bagi Surah Al-Baqarah selepas maklumat yang ianya diturunkan di Madinah dengan sejumlah 286 ayat terdapat muqaddimah yang memakan ruang sebanyak 9 halaman Sebagaimana berikut:
Nama Surat Muqaddimah
Al-Fatihah Tiada
Al-Baqarah 9 halaman
Ali `Imran 12 halaman
Al-Nisa` 18 hlaman
Al-Ma`dah 9 halaman
Namun terdapat pula surah-surah yang tidak
diberi penerangan sebagai muqaddimah pada bahagian permulaan seperti Surah
Al-Furqan, Al-Shu`ara`, Al-Naml, Al-Qasas, Al-`Ankabut, Al-Rum, Luqman, Al-Sajdah,
Al-Ahzab dan seterusnya kepada Juz` `Amma dan surah-surah pendek di dalamnya
tidak diberi penerangan pada bahagian permulaan. Penerangan bagi surah-surah
yang tidak diberi penerangan pada bahagian awal diberi selepas surah dan
bermulanya tafsiran terhadap surah-surah berkenaan.
Pendekatan yang diambil di dalam Fi Zilal
Al-Qur`an, bahawa bagi setengah tafsiran seperti tafsir oleh Abdullah Yusuf Ali
mengambil kira dari segi surah, tetapi tidak memberi perhatian kedudukan juz`.
Tetapi bagi tafsir Fi Zilal Al-Qur`an, kedudukan surah di dalam juz`, bukan
saja diberitahu, tetapi diberi pecahan. Bagi penyambungan surah dalam jilid
lain, diberi maklumat, bahkan penerangan. Dapat dibuat kesimpulan. Pada
bahagian awal surah-surah yang panjang bagi Al-Qur`an diberi muqaddimah dan
latar yang agak panjang, tetapi bagi kebanyakan surah, terutama sebahagian
selepas dari surah-surah panjang tidak pula diberi muqaddimah dan latar (mulai
Surah Al-Furqan).
Pentingnya ada muqaddimah bagi surah-surah,
terutama bagi surah-surah panjang, membantu pembaca dan mereka yang membuat
rujukan dapat segera mendapat maklumat mengenai sesuatu surah baik Makkiyyah
atau Madaniyyah, jumlah ayat, persoalan-persoalan kandungan, sebab nuzul dan
peristiwa-peristiwan yang terkandung di dalamnya, jika tidak pembaca terpaksa
membaca tafsiran secara langsung.
Ada setengah tafsir membawa ayat-ayat yang mau
ditafsirkan secara tafsiran satu ayat
demi satu ayat seperti Tafsir Al-Wajiz oleh Wahbah al-Zuhaily atau
memberi keterangan secara catatan kaki – antaranya selepas terjemahan seperti
yang dilakukan oleh Abdullah Yusuf Ali dan oleh Shaykh Abdullah bin Muhammad
Basmih dengan tafsir masing-masing.
Tafsir Fi Zilal Al-Qur`an Syed Qutb mengambil
pendekatan dengan mungumpul jumlah ayat-ayat bersamaan atau berhampiran
persoalan kepada satu kelompok yang hendak ditafsirkan. Bagi surah pendek
seperti surah Al-Fatihah dan surah-surah pendek di dalam Juz` `Amma
diperturunkan secara lengkap bagi satu surah dan ditafsirkan secara keseluruhan
Bahkan bagi seluruh surah-surah didalam juz`
27, 28 dan 29 semuanya diperturunkan surah-surah secara lengkap kemudian baru
ditafsirkan bagi surah berkenaan.
Bagi surah-surah panjang contoh seperti Surah
al-Baqarah dipecahkan kepada 21 pecahan sebagaimana yang dibuat oleh Yusuf Ali
dalam tafsirnya, tetapi Syed Qutb tidak memberi pecahan bernomber, sebaliknya
pembaca membaca sendiri dari pecahan tentang kandungan yang diasingkan.
Misalnya bagi Surah Al-Baqarah yang dipecah kepada 21 pecahan dapat
dikategorikan:
1. Bahagian aqidah
Ayat 1 – 29
2. Adam sebagai Khalifah
30 -39
3. Bani Isra`il 40 - 74
4. Sikap Yahudi 75 - 103
5. Yahudi mau orang Islam ikut mereka 104 – 123
6. Nabi Ibrahim bina Ka`bah
124 – 141
7. Yahudi persenda mengikut mereka mengadap ke Baitil Maqdis 142 – 151
8. Rasulullah mengharap pertukaran Kiblat ke Ka`bah 152 – 157
9. Safa dan Marwah –
158 – 177
10. Qisas dan puasa 178 – 188
11. Keizinanan berperang – Haji 189 – 203
12. Masuk Islam secara menyeluruh 204 -214
13. Nafkah, sadaqah, larangan arak
215 – 220
14. Perkahwinan dan Kekeluargaan 221
– 242
15. Cerita Talut & Jalut 243 -252
16. Rasul-Rasul (Ju` Tilka al-Rusul) 253 – 257
17. Munajat Nabi Ibrahim
258 – 260
18. Manafakah dan sedekah
261 – 274
19. Soal riba 275 – 281
20. Hutang piutang 282 – 284.
21. Penyerahan dan munajat
285 – 286.
(Tajuk selepas nombor, menurut perkara utama
di dalam ayat-ayat).
Bagi setiap pecahan diberi huraian panjang
lebar oleh Syed Qutb.
Misalnya dibicarakan sebahagian dari permulaan
pecahan satu dari surah Al-Baqarah
mengenai akidah. Antaranya:
·
Surah terbesar ini bersifat dakwah
di Madinah
·
Menampilkan keindahan kalimat dan bahasa
dengan ayat panjang dan pendek-ringkas mencerminkan kemukjizatan Al-Qur`an –
Kalimah Alif. Lam. Mim.
·
Risalah Rasulullah s.a.w. membawa
agama tauhid
·
Tempelak terhadap Yahudi dan
munafik yang menentang Islam
·
Al-Qur`am membawa hidayah dan
jalan kepada taqwa
Dan seterusnya sebagai huraian bagi ayat (1 –
29).
Sekian.
This comment has been removed by the author.
ReplyDelete