BBB, 28
Zulkaedah 1436 = 12 September 2015 (Sabtu):
Perutusan Rasulullah s.a.w. ialah membawa kebenaran yang melihat sesuatu menurut `Pandangan Wujud` yang sebenar. Ia menjadi `Peta Pandangan` bila membicarakan sesuatu dan dapat melihat di mana kedudukannya dan konteks hubungannya dengan yang lain. Tentang `Pandangan Wujud` ini Al-Qur`an menyebut seperti Rabb al-`Alamin` (1. 2). Pandangan wujud ini bahawa wujudnya `Tuhan` dan `Alam` . Ia bererti pandangan Wujud Islam antaranya konsep `Pandangan Wujud` bahawa wujudnya alam yang kita saksikan dengan mata kepala dan kita membenarkan dengan minda kita. Alam ini adalah dicipta dan dimiliki oleh Tuhan yang kita yakini , iaitu Allah Subhanahu wata`ala yang di dalam maklumat Nya bahawa alam adalah ada yang bersifat ghaib dan shahadah (al-Hashr: 22). Tuhan yang bersifat dengan segala sifat sempurna ini (al-Hashr: 21-24) Dialah yang selayak disembah.
Rasulullah s.a.w. dalam rangka sejarah
dakwahnya, dapatlah dilihat misi Baginda ialah memperbetulkan `Pandangan Wujud`
masyarakat Arab Jahiliyaah yang mempercayai kepada berhala dan menyembahnya.
Kepercayaan ini telah berakar umbi di dalam masyarakat yang menjadi nilai dan
budaya yang dipegang dan tidak mampu lagi dipersoal oleh akal yang rasional.
Watak-watak yang mewakili mereka ialah seperti Abu Lahab, Abu Jahal, bahkan Abu Sufyan
(sebelum Islam). Ketebalan kepercayaan dan budaya ini diperkukuhkan lagi dengan
kedudukan mereka di dalam masyarakat di Makkah sebagai pemimpin yang membentuk
keegoan dan kemegahan yang sanggup mempertahankan kedudukan dengan
sekeras-kerasnya. Selama tiga belas tahun Rasulullah s.a.w. berdakwah, tidak berlaku sebarang perubahan di
kalangan mereka, sehingga Rasulullah s.a.w. merubah strategi dengan berhijrah,
kekukuhan nilai dan budaya Jahiliyyah mereka tetap dipertahankan sehingga
mereka gugur di dalam peperangan. Adapun Abu Sufyan berterusan dengan pegangan
budaya Jahiliyyah dan keegoannya sehingga ianya dapat diruntuhkan bersama
dengan pembukaan Makkah oleh Rasulullah s.a.w. dan tentera Islam dan ego beliau
runtuh dan tunduk dan menerima Islam. Abu Sufyan tunduk dengan strategi secara
psikologi Rasulullah menghormati keegoannya dengan memberi kekecualian `Sesiapa
yang berlindung di rumah Abu Sufyan adalah aman` di dalam peristiwa pembukaan
Makkah.
`Pandangan Wujud` secara rasional ini
sebenarnya adalah keyakinan dalam peta wujud ini. Apabila elemen Jahiliyyah
ditumbangkan dengan kekuasaan, maka pertahanan Jahiliyyah runtuh dengan
sendiri. Dengan runtuhnya kebatilan pandangan
membuka ruang Rasulullah s.a.w. melebarluaskan dakwah bukan saja di Madinah dan
Makkah, tetapi juga ke wilayah-wilayah sempadan.
Wibawa Rasulullah s.a.w. sebagai pemimpin,
apalagi Baginda dilantik sebagai Rasulullah s.a.w. tidak dipertikai, oleh kerana kelayakan
Baginda sebagai Rasulullah sebagai Rasul dan Pemimpin. Dengan kejayaan mengubah
dan mengukuh `Pandangan Wujud` individu di kalangan sahabat dan
pengikut-pengikut, mengukuhkan unit keluarga dalam masyarakat, dan membetulkan
`Pandangan Wujud` masyarakat yang dikenali dengan `Ummah`, maka Rasulullah
memperkukuhkan pentadbiran yang merupakan pengwujudan `Negara Madinah` sebagai
Negara Islam. Negara ini diperkukuh dengan wujudnya seperti institusi masjid,
komuniti kaum Ansar (Aus dan Khazraj), Muhajirin, ketenteraan dan sebagainya yang
semuanya mengukuhkan solidariti umat Islam.
Dakwah bagi menyampaikan kebenaran dapat
dilakukan dengan adanya pendakwah dan mereka yang di dakwahkan dalam sesuatu
masyarakat, sebagai dakwah dilakukan di Makkah dan situasi seperti ini berlaku
hingga kini, bahawa dakwah dapat dilakukan di kawasan, tempat, bahkan di
negeri-negeri yang bukan Islam, tetapi berdasarkan ayat-ayat Al-Qur`an seperti
(Al-Tin: 3) dan Sunnah Rasulullah s.a.w. membangunkan negara Madinah, bahawa
membangunkan ummah yang lebih lengkap dan sempurna serta dapat melaksanakan
amal ibadat, peraturan, pemerintahan dan Perhubungan adalah memerlukan negara
seperti negara Madinah sebagai tempat segala kegiatan yang negara sedemikian
disifatkan oleh Al-Qur`an adalah `Baldah Tayyibah wa Rabbun Ghafur (Saba`: 15)
yang berpaksikan Al-Quran dan Al-Hadith. Jadi Madinah adalah Negara Model bagi
Negara Islam yang Takmilah dari segi kenegaraan yang wujud di dalamnya:
1) Kepimpinan tertinggi, iaitu Rasulullah s.a.w.
2) Pembantu pemerintah terdiri dari kalangan sahabat-sahabat
3) Wujudya institusi pentadbiran seperti masjid yang kini dipecah dan
dikenali sebagai jabatan-jabatan
4) Wujudnya institusi kewangan dengan zakat, cukai dan bayaran-bayaran
yang dikenakan
5) Wujudnya pertahanan negera yang ahli-ahlinya sedia berjihad bila
digerakkan
6) Wujudnya Perhubungan Luar yang membuat hubungan dengan negara-negara
luar
7) Wujudnya Keamanan dalam negeri yang menjaga keselamatan dalam negeri
8) Konsep kewarganegaraan yang memastikan kesetiaan setiap individu ummah
9) Wujudnya Budaya Ilmu yang menggalakkan ummah mendalami keilmuan
10) Berbagai institusi dan keperluan yang diperlukan bagi sesebuah negara.
Elemen-elemen di atas menjadi asas bagi
pembinaan tamaduan dan peradaban ummah yang terus berkembang. Sesungguhnya penyebaran
dan perluasan Islam di dalam sejarah tidak terpisah dari kewujudan dan peranan
negara yang kuat dan berwibawa di dalam menyebarkan Islam bermula dari negara
Madinah di bawah pimpinan Rasulullah s.a.w. membawa kepada zaman Khulafa`
al-Rashidin. Kerajaan Umawiyyah, Abbasiyyah, Andalusiyyah, Uthmaniyyah dan
berbagai kerajaan Islam sehingga zaman moden ini.
Konsep Baldah Tayyibah Wa Rabbun Ghafur dapat
dilihat bahawa pemerintahan sedemikian adalah bersifat terbuka dari segi konsep
bagi negara yang berkeyakinan kepada
Tuhan berprinsipkan Al-Qur`an dan Al- Hadith selagi dapat menjalankan
pentadbiran dengan aman, meyediakan peluang kehidupan yang baik, memerintah
dengan adil, menggalakkan semua pihak mendalami ilmu pengetahuan, mempunyai
pertahanan yang dapat menjaminkan keselamatan dan mempunyai institusi yang mengawal
keselamatan dan ketenteraman dalam negara dan berbagai infra-struktur yang
dapat memberi keselesaan bagi warganegara sama ada yang Islam dan bukan Islam.
Baldah Tayyibah wa Rabbun Ghafur tidak menyebut apakah nama bagi satu-satu
bentuk pemerintahan. Pemerintahan mungkin bersifat kesultanan, berpresiden,
Canselor, khalifah dan sebagainya asalkan ianya berjalan dengan baik dan
diredai Allah.
Sekian
No comments:
Post a Comment