BBB, 22
Zulkaedah 1436 = 06 September 2015 (Ahad):
Tafsir `Fi Zilal al-Qur`an` yang bererti `Di Bawah Lindungan Al-Qur`an`, ialah tafsir yang dihasilkan zaman moden oleh Syed Qutb dari Mesir yang terlibat dengan gerakan Haraki Ikhwan al-Muslimin. Nama penuh beliau ialah Syed Qutb bin Ibrahim al-Shazili dilahirkan pada 21 Rejab 1324 H. bersamaan 9 Oktober 1906 M. di Asyut, Mesir yang merupakan salah satu pusat pengajian dan di sini terdapat sebuah universiti terkenal. Di samping mendapat pendidikan asas beliau diberi perhatian oleh orang tuanya di dalam pengajian Al-Qur`an. Bahkan beliau berjaya menghafal Al-Qur`an semasa beliau berumur 10 tahun. Beliau mendapat pendidikan tinggi di Universiti Al-Qahirah. Antara gurunya ialah Abbas Mahmood Al-`Aqqad seorang pemikir, penulis dan sasterawan. Antara kawannya yang sepengajian ialah Hasan al-Banna. Syed Qutb menamatkan pengajian pada peringkat sarjana di Fakulti Darul `Ulum dalam bidang pendidikan (1933). Beliau pernah menjadi pensyarah di universiti berkenaan. Kemudian beliau ditugaskan di Kementerian Pendidikan dan memantau pembelajaran Kesusasteraan `Arab di sekolah-sekolah Kementerian Pelajaran di Mesir. Beliau bergiat di dalam penulisan antaranya menghasilkan buku `Kutub wa al-Shakhsiyyat` , buku `Al-Taswir al-Fann fi al-Qur`an dan Manhaj al-Muslim. Beliau juga pernah dihantar oleh Kemeneterian pendidikan ke Amerika mendalami di dalam bidang silibus bagi kurikulum pendidikan.
Walaupun Syed Qutb berkesempatan sama belajar dengan
Hasan al-Banna dalam satu universiti – Universiti al-Qahirah, tetapi pada masa
itu, mereka tidak terlibat di dalam bidang politik, tetapi selepas keluar
universiti Syed Qutb terlibat dalam kerjaya pendidikan dan Hasan al-Banna terlibat
di dalam kegiatan siasah Islam. Semasa Syed Qutb berpeluang menyambung
pengajian di Amerika, semasa beliau di luar negara itulah Hasan al-Banna
sebagai pengasas bagi Gerakan Ikhwan al-Muslimin ditembak mati (1948). Simpati
terhadap perjuangan sahabatnya dan mendapati dakwah perjuangannya mampu
memperbaiki masyarakat dan pemerintah Mesir, sekembalinya dari Amerika, Syed
Qutb terlibat sama dalam gerakan Islam itu. Keterlibatannya dihidu oleh regim
pemerintahan Jamal Abdul Nasir Presiden Mesir. Beliau mula mendapat tekanan
dengan ditukar dari satu jabatan ke jabatan yang lain bagi mengurangkanm
kegiatannya, demikian juga beliau dipindah dari satu tempat ke tempat yang lain
bagi menyusahkannya. Hasil dari tekanan yang diterimanya membuat Syed Qutb
mengambil keputusan meletakkan jawatan sebagai pegawai pelajaran pada 15 Oktober 1952. Beliau bergiat aktif
dalam Ikhwan al-Muslimin sambil menulis tema-tema yang berhubung dengan
perjuangan keislaman. Contoh bukunya yang popular berjudul, ``Keadilan Sosial
Dalam Islam`` . Kegiatannyanya yang menggugat pemerintah, menyebabkan ada usaha
untuk membunuhnya pada tahun 1954, tetapi adalah gagal. Berikutnya berlaku
penangkapan besar-besaran terhadap anggota Ikhwan al-Muslimin dan salah seorang
daripada mereka ialah Syed Qutb. Beliau telah dibicarakan dan dikenakan hukum
penjara selama 15 tahun. Penahanan beliau menarik perhatian Presiden Iraq pada
masa itu, iaitu General Abdul Salam Arif, yang memohon jasa baik Presiden Jamal
Abdul Nasir supaya dibebaskan. Beliau dibebaskan pada tahun 1964. Namun selepas
lapan bulan beliau dibebaskan beliau sekali lagi ditangkap dan bersama 7 orang
anggota Ikhwan al-Muslimin dituduh menghasut dan cuba menggulingkan kerajaan
dan pada 29 Ogos 1966 Syed Qutb bersama tujuh yang lain dijatuhkan hukuman
gantung sampai mati dan kuburnya tidak diketahui termasuk oleh adiknya - Muhammad Qutb yang juga seorang penulis
yang banyak menulis tentang sastera Islam – Beliau turut dikenakan hukuman
buang daerah. Beliau menetap di Saudi.
(Zainudin Hashim & Riduan Mohamad Nor,
Tokoh-Tokoh Gerakan Islam Abad Moden, Jundi Resources, Kuala Lumpur, 2009:
185-192).
Demikianlah perjuangan Syed Qutb yang
merupakan salah seorang pejuang Ikhwan al-Muslimin yang menerima hukum dan
syahid ditaling gantung termasuklah Hasan al-Banna (terbunuh) dan terakhir
Muhammad al-Mursi Presiden Mesir yang naik secara demokrasi, tetapi dirampas
kuasa darinya oleh tentera.
Syed Qutb telah menghasilkan penulisan
terbesarnya iaitu Fi Zilal al-Qur`an semasa di dalam penjara. Turath peninggalan ini dan beberapa buku yang
lain diurus oleh adiknya Muhammad Qutb.
Daripada tiga karangan Syed Qutb dapat dilihat
tentang perjuangan Syed Qutb sendiri.
Buku beliau yang berjudul Manhaj al-Muslim
adalah memperlihatkan rangka dasar yang harus diikuti oleh seorang muslim yang
tidak lain dari berasaskan Islam. Beliau membicarakan tentang pentingnya ilmu
pengetahuan keislaman bagi seseorang muslim yang membezakannya sebagai seorang
muslim dengan yang bukan muslim. Beliau menerangkan konsep Kalimah Tayyibah –
termasuklah syahadah. Beliau juga membicarakan tentang iman dan Islam, konsep
kehambaan kepada Allah. Beliau juga membicarakan tentang `Din` dan `Syari`ah`.
Sebagai kesimpulan Manhaj seorang muslim tidak lain dari berpegang dengan syahadah dan beliau
mempunyai keyakinan bahawa masa depan tidak lain daripada Islam.
(Al-Syahid Sayyidd Qutb & Sayyid Abul A`la
Maududi, Manhaj Hidup Muslim, Dewan Pustaka Fajar, Kuala Lumpur, 2001: 190hlm.).
Bukunya yang berjudul `Keadilan Sosial Di
Dalam Islam` tidak lain dari melihat peraturan hidup di dalam Islam dari yang
bersifat individu dan jamaah dan masyarakat yang diatur oleh Islam adalah untuk
kesempurnaan hidup masyarakat. Islam mengatur aturan dan undang-undang adalah
untuk keadilan bagi semua pihak sama ada muslim atau bukan muslim. Inilah merupakan visi dan misi serta
keyakinan Syed Qutb, iaitu keyakinannya terhadap Islam yang menjadi perjuangan
dan jihad berdasarkan Islam.
Dan karya besarnya, iaitu Fi Zilal Al-Qur`an,
adalah perlembagaan Islam yang dihuraikan secara detail bagi kefahaman terhadap
Islam itu secara menyeluruh, bukan semata-mata untuk dirinya, tetapi bagi masyarakat
dan manusia seluruhnya.
Memetik secebis dari kata pengantar Syed Qutb
bagi tafsirnya beliau merakamkan dalam pendahuluannya;
``Islam adalah berpandukan Al-Qur`an. Islam
membawa tasawwur baru dan segar dengan akidah dan peraturan syariatnya. Pada
hakikatnya ianya merupakan kelahiran baru yang memandu manusia kepada masa
depan yang selamat.``
(Syed Qutb, Fi Zilal al-Qur`an, Jil 1, Dar al-Shuruq, Misr, 1400/1980: 16).
Syed Qutb dengan penulisan-penulisannya, bukan
sekadar menulis dan bukan setakat melakarkan ilmu untuk dimanfaat umum, tetapi
itulah garis panduan dan jihad perjuangannya.
Sekian.
No comments:
Post a Comment