BBB, 29
Zulkaedah 1436 = 13 September 2015 (Sabtu):
`Pandangan Wujud` memaparkan kedudukan sesuatu entiti pada peta kewujudan dan juga hirakinya dalam kedudukan serta bagaimana seharusnya dia berfungsi. Membicarakan tentang kedudukan insan, bahawa insan diberi taraf `Khalifah` di muka bumi (1. 34). Bagi melengkapkan konsep kekhalifahan ini perlu ada masyarakat, umat dan negara serta keperluan bagi menjalankan fungsi kekhalifahan itu.
Telah dibicarakan bahawa Surah Al-Baqarah dan
Aali Imran memberi garis panduan bagi bernegara. Keperluan ini semakin perlu
selepas kemenangan Rasulullah s.a.w dan tentera Islam dalam peperangan Badar pada tahun kedua Hijrah
yang makin memperkukuhkan Islam. Jika dari awal Islam semasa di Makkah dan
semasa perpindahan ke Madinah tumpuan dan pendidikan lebih bersifat dalaman
(rohani) bagi memperkukuhkan benteng aqidah, maka selepas Hijrah, sambil
pembinaan dan mewajakan dalaman terus dilakukan, tetapi keperluan lahir dan
bersifat nyata diberi keutamaan, iaitu mewujudkan
`Negara Islam` bagi membina ummah (Syed Qutb, Fi Zilal al-Qur`an Jil 1,
1400/1980: 555).
Di dalam pembinaan masyarakat Ummah, maka unit
keluarga di dalam masyarakat adalah penting. Ibarat negara sebuah bangunan,
maka unit keluarga adalah ibarat batu bata yang tersusun bagi menegakkan
bangunan tersebut. Keluarga dimaksudkan seharusnya berkualiti yang tidak merosakkan
susun lapis bangunan berkenaan. Bagi unit keluarga Islam yang terdiri dari ibu
bapa, anak-anak dan mungkin datuk lelaki dan perempuan seharusnya berusaha
menjadikan keluarga sebagai keluarga contoh dan mithali. Secara kasar keluarga
mendidik anak-anak dengan nilai akhlak yang mulia, patuh kepada suruhan agama,
berpengajian hingga ke peringkat tertinggi, bersumber rezeki yang mencukupi dan
berkediaman dan berkenderaan yang selesa dan bergaul dengan jiran tetangga ,
sesama kakitangan bekerja dan masyarakat secara baik.
Dengan mempunyai unit keluarga yang baik, maka
dari unit-unit keluarga yang baik ini dapat membina kelompok dan masyarakat
yang baik. Masyarakat yang baik yang masing-masing mempunyai kebolehan dan
kemahiran di dalam bidang masing-masing, maka jika ianya menjadi pentadbir,
maka ianya menjadi pentadbir yang berpengetahuan dan cekap menjalankan urusan,
jika ianya diamanahkan menjaga sesuatu agensi, maka agensi berkenaan menjadi
maju dan dibanggakan, jika ianya menjadi peniaga atau pengusaha, maka ianya
menjadi peniaga atau pengusaha yang maju yang banyak menyediakan kemudahan
kepada masyarakat, jika ianya diberi amanah mengendalikan institusi pendidikan,
maka institusi berkenaan maju dan mengeluarkan pelajar cemerlang di dalam berbagai
segi, termasuk melahirkan kepimpinan,
maka jika menjadi pemimpin, maka ianya
adalah pemimpin yang mempunyai misi dan visi yang memberi manfaat kepada
bangsa, negara dan agama. Demikianlah dengan berbagai aspek yang lain yang
setiap satu sokong menyokong mengangkat nilai dan kemajuan yang bersifat tampak
yang dikenali dengan tamadun dan kemajuan yang tidak tampak dan bersifat
kualiti yang menagngkat nilai ilmu, norma dan budaya yang menjadi identiti
negara yang dari semuanya mengisi keperluan bagi sebuah negara menjunjung
keislaman, keilmuan, kebudayaan, kesenian dan kemanusiaan.
Demikianlah dari segi susunan bagi panduan
dari Al-Qur`an selepas Surah Al-Fatihah yang dapat kita katakan Surah
merumuskan `Pandangan Wujud` secara keseluruhan, maka di dalam surak kedua
Al-Baqarah ialah surah panduan aqidah, hukum-hukum syara`, muamalat, kejadian
alam, manusia dan berkelayakan menjadi khalifah di muka bumi ini, manakala bagi
surah Aali Imran menggambarkan keadaan umat Islam yang telah berjaya di dalam
peperangan Badar dan pengukuhan sebuah negara yang dikenali dengan Negara
Madinah. Rasulullah mengatur pentadbiran dengan mengukuhkan persatuan antara kaum
Muhajirin dan Ansar dan memberi perhatian, tetapi waspada kepada golongan
Yahudi dan munafiqin. Umat Islam di Madinah disifatkan sebagai umat yang
berpegang teguh dengan tali Allah dan sebaik-baik umat dikeluarkan bagi manusia
yang menyuruh membuat baik dan mencegah dari perbuatan munkar (3. 103-104 &
110).
Bagi mengukuhkan peraturan bagi unit keluarga,
maka di dalam Surah Al-Nisa` yang mengikuti Surah Aali Imran yang sebahagian
besar dari ayat-ayatnya turun pada peringkat permulaan Hijrah (Fi Zilal
al-Qur`an, Jil.1: 554), maka Al-Qur`an menggariskan panduan bagi `Keluarga
Islam`.
Bahawa insan adalah berasal dari keturunan
yang satu (Adam) (4.1). Islam mau umatnya menjaga keturunan dan meletakkan
perempuan pada tempat yang dihormati. Bagi menjaga keturunan Islam meletakkan
garis peraturan yang murni iaitu melalui perkahwinan dan hendaklah menggaulinya
dengan baik dalam kehidupan berumah tangga dan jika berlaku perselisihan jangan
mengambil tindakan terburu-buru. Dalam
perkahwian suami isteri semestinya bersikap jujur. Suami tidak seharusnya tanpa
bukti nyata menuduh isteri curang (4.15). Sebarang perbalahan rumah tangga yang
tidak dapat diselesaikan oleh suami isteri, maka mereka boleh melantik orang
tengah yang dihormati kedua pihak untuk mencari jalan terbaik bagi mendamaikan
kedua pihak yang dapat menyelamatkan rumah tangga dan juga hati dan jiwa
anak-anak, jika berlaku perceraian mereka mungkin terabai dan menempuh masa
depan yang tidak menentu (4.35).
Melalui perkahwinan melahirkan zuriat-zuriat.
Namun antara anak-anak ada yang kehilangan ibu bapa. Islam amat mengambil
perhatian terhadap anak-anak yatim. Mereka tidak seharusnya diabaikan oleh
masyarakat, sebaliknya memberi perhatian terhadap mereka. Harta-harta yang
ditinggalkan oleh ibu bapa anak-anak yatim perlu dijaga dengan baik untuk
kepentigan anak-anak yatim berkenaan (4.2). Penyerahan harta kepada anak yatim
dilakukan apabila mereka sudah sempurna akal dan layak mengendalikannya
sendiri. Sesiapa yang menyelewengkan harta anak yatim atau memakannya tidak
menurut batas kebenaran, maka sesungguhnya dia sebagai menelan api neraka
(4.10).
Dalam kehidupan berkeluarga juga akan berlaku
kematian atau perceraian. Islam juga mengatur pembahagian harta pusaka dengan
mengikut bahagian-bahagian yang ditentukan oleh Al-Qur`an dengan pembahagian
secara fara`id. Islam menempelak amalan perkahwinan zaman Jahiliyah yang
antaranya begitu jijik seperti anak berkahwin dengan ibu, menghimpun
adik-beradik sebagai isteri dalam satu masa. Lantaran itu Islam mengatur dan
mensenarai mereka yang tidak boleh dikahwini (4.23).
Demikianlah Islam mengatur kehidupan secara
berkeluarga dengan begitu indah berdasarkan naluri dan tabi`i manusia. Keizinan
kahwin berlaku dengan penuh adab dan menurut aturan syarak. Melalui kehidupan
berkeluarga terpupuk kasih sayang dan ibu bapa berusaha mencari nafkah bagi
keselisaan hidup keluarga. Mereka berusaha untuk memberi pendidikan yang baik
dan dapat memberi khidmat kepada agama, bangsa, negara dan ummah.
Masyarakat yang terdiri dari keluarga yang
baik dan terpelajar dan memberi khidmat yang baik berperanan di dalam
merealisasikan masyarakat dan ummah yang baik yang sama-sama membangun tamadun
dan peradaban ummah di dalam negara Baldah Tayyibah wa Rabbun Ghafur.
Sekian.
No comments:
Post a Comment