Setiap rasul-rasul yang diutuskan kepada umat
masing-masing adalah membawa agama Islam bermula dari Nabi Allah Adam a.s.
sehinggalah kepada Nabi Muhammad s.a.w. Intisari terpenting dan tidak ada
perbezaan antara mereka ialah mengenai `Aqidah Tauhid`. Sebagaimana telah
dibicarakan Nabi Ibrahim adalah Rasul Unggul (Antara Rasul Ulu al-Azmi) yang
bertalian darinya rasul-rasul termasuk Nabi Ishaq dan Nabi Ismail yang
turunannya (Nabi Ismail) bertalian dan berkesinambungan hingga kepada Nabi
Muhammad s.a.w. Di dalam Surah Ibrahim (14) ditegaskan kepada Nabi Muhammad
s.a.w. bahawa peranan Baginda ialah membawa pegangan aqidah yang betul (Aqidah
Tauhid) – Contoh lihat (Muhammad Al-Ghazali, `Aqidat al-Muslim, Dar al-Qalam,
Damshiq-Beirut, 1403/1983: 235hlm.) yang dengannya dapat mengeluarkan manusia dari kegelapan (syirik)
kepada cahaya (aqidah Tauhid) sebagai jalan lurus (14.1 & 19 & 32).
Dengannya tidak timbul keraguan bahawa Allah Yang Maha Esa Pencipta langit dan
bumi (14.10).
Sebagai satu tafsiran `Kalimah Tayyibah` yang
terdapat di dalam Surah Ibrahim ialah `Kalimah Tauhid` yang membandingkannya
sebagai pokok yang baik dan subur yang berakar tunjang kukuh di bumi dan
dahan-dahannya berkembang luas di langit dengan mengeluarkan buah berterusan
kepada yang memakannya (14.24-25).
Sebagaimana Nabi Ibrahim unggul dari segi
jalur keturunan, maka Baginda juga unggul dari pengukuhan dari tradisi aqidah
tauhid. Nabi Ibrahim dilahir dan dibesarkan di tengah masyarakat syirik yang
Raja yang memerintah pada zamannya ialah `Raja Namrud`, iaitu sekitar 2,000
tahun Sebelum Masihi. Bagi Ibrahim, sungguhpun masyarakat, bahkan ayahnya Aazar
sebagai tukang membuat berhala, tetapi Ibrahim tidak terpengaruh dengan sikap
dan amalan mereka, bahkan Baginda mempersoalakan tindakan menyembah berhala yang ditukangi tangan
sendiri.
Sejak Ibrahim meningkat remaja Ibrahim
mencari-cari hakikat `Ketuhanan` yang sebenarnya. Ayat Al-Qur`an menggambarkan
tentang pencarian Ibrahim bermaksud:
``Ketika hari telah malam, Ibrahim melihat
bintang (planet), katanya ``Inikah Tuhanku ?``, tetapi setelah dilihat bintang
terbenam, maka ia berkata, ``Aku tidak akan bertuhan kepada yang terbenam.``
Setelah itu ia melihat pula akan bulan purnama mengambang yang memancarkan
cahayanya benderang, lalu ia berkata pula, ``Inikah Tuhanku ?`` Tetapi setelah
bulan itu lenyap, maka hilang pulalah pendapatmya tentang Tuhan dengan bulan, seraya ia berkata,
``Kalau Tuhan tidak menunjukkan, necaya aku dari kalangan mereka yang sesat.``
Pada waktu siang kelihatan pula cahaya matahari bercahaya, maka katanya, ``Ini
Tuhanku, ini lebih besar.`` Tetapi apabila matahari juga hilang, ia berkata,
wahai kaumku, ``Aku bersih dari perbuatan syirik kamu. Sesungguhnya aku
mengarahkan wajahku mendepani kepada Pencipta langit dan bumi yang aku
berkeadaan Hanif (Bersih) . Tidaklah aku dari kalangan mereka yang mengamalkan
syirik.`` (Al-An`am: 76-79).
Jelas sejak zaman remaja Ibrahim mencar-cari
hakikat Ketuhanan yang sebenarnya,
Dengan kesedaran itu, dia bertanya bapanya
berhubung dengan berhala-berhala yang disembah. Bapanya menjawab ia sekadar
mengikuti apa yang dipraktikkan oleh kaumnya. Ibrahim mengigatkan kepada
kaumnya yang nenek moyang mereka adalah di dalam kedaan sesat yang nyata
(Al-Anbiya`: 51-54).
Nabi Ibrahim yang menerima Perutusan dari
Allah mendakwahkan kepada kaumnya apabila mereka tertanya-tanya apakah dia
membawa perkara yang benar atau mereka dipermain-mainkan. Nabi Allah Ibrahim
menerangkan kepada mereka. Bahawa Tuhan
sebenar Dialah Yang Menciptakan langit dan bumi
(Al-Anbiya`: 56).
Selepas daripada itu, semasa ketiadaan mereka,
Ibrahim telah bertindak memusnahkan berhala-berhala yang disembahkan
mereka dan menggantungkan kapak yang
digunakan pada berhala terbesar. Keadaan ini menggemparkan masyarakatnya, Ada
antara mereka yang melihat perbuatan yang dilakukan oleh Ibrahim. Beliau
ditanya tentang perbuatannya. Ibrahim menyuruh mereka bertanya terhadap berhala
terbesar, kiranya `sebagai Tuhan` kalau dia dapat bercakap. Ibrahim
mengingatkan mereka menzalimi diri mereka dengan perbuatan sia-sia mereka.
Mereka tidak sepatutnya menyembah berhala, sekiranya mereka berakal
(Al-Anbiya`: 57-67).
Dengan kesedaran yang timbul dalam dirinya dan
dengan pengangkatan dirinya menjadi Rasul Nabi Ibrahim berusaha mendakwahkan bermula
kepada bapanya agar tidak menyembah berhala yang disifatkan tidak berfaedah dan
apa yang dibawa adalah kebenaran dan keilmuan yang merupakan jalan yang betul.
Beliau mengingatkan bapanya tidak terjatuh ke dalam tipu daya syaitan dan
beliau mau menyelamatkannya dari azab pada hari akhirat (Maryam: 41-45).
Nabi Ibrahim juga berdakwah ke tengah
masyarakat, tetapi masyarakat yang tebal dengan budaya menyembah berhala telah
sekian lama tidak mudah diubahkan. Sebaliknya dakwah Nabi Allah Ibrahim
dianggap mengancam pegangan turun temurun masyarakat, lantaran itu baginda
diperintah ditangkap bahkan dibakar di dalam apai bernyala. Namun sebelum
perintah dijalankan Nabi Ibrahim berdakwah dan mengingatkan tentang perbuatan
penyembahan mereka terhadap berhala yang tidak memberi manfaat dan tidak juga
memberi mudarat yang sepatutnya mereka berfikir (Al-Anbiya`: 66-67).
Namun bila Ibrahim dibakar Allah
menyelamatkannya dari bakaran dengan menyejukkan situasi semasa bakaran.
(Al-Anbiya`: 68-69).
Jelas dari gambaran yang dipaparkan, kita
dapati usaha menegakkan kalimah tauhid ketara dilakukan oleh Nabi Ibrahim a.s. Ini adalah dari pengalaman pencariannyanya,
pegalamannya dari melihat perbuatan kaumnya menyembah berhala yang disifatkan
sebagai sia-sia. Serta keyakinannya tentang Hakikat Ketuhanan yang bersifat
Pencipta, Berkuasa dan Mengetahui dan sifat-sifat sempurna yang lain. Asas
tauhid yang didakwah oleh Nabi Ibrahim ini dikenali sebagai pegangan yang
bersifat `Hanif` bagi muslim. Meskipun semua rasul dan nabi-nabi membawa aqidah
tauhid yang sama dan tidak berubah dan tidak berbeza antara rasul-rasul dan
nabi-nabi, tetapi didapati sumber dan pengolahan tentang aqidah tauhid
ketara berlaku bagi peringkat permulaan pada
zaman Nabi Ibrahim. Komitmen baginda, tidak setakat bersifat mencari,
menghayati, mendakwah dan berusaha mengubah sikap dan amalan kaumnya, tetapi
komitmen tinggi Nabi Ibrahim, bahawa baginda mengalamai ancaman dari kaum yang
didakwah dengan membakar dirinya ke dalam api yang benyala.
Apa yang kita pegangi dan amalkan kini dari
segi pegangan aqidah tauhid adalah lanjutan dari wibawa besar Nabi Ibrahim yang
akidah tauhid dari agama Hanif ini berlanjutan dan terus dikembangkan hingga
kini.
Sekian.
No comments:
Post a Comment