Mengkaji kandungan Surah Al-Ra`d dan
dipadankan dengan pemikiran Maududi berhubung dengan Islam dan iman mencetuskan
gagasan Theologi sebagai satu cara bagi memahami hakikat kewujudan bagi
mengukuhkan aqidah dan keimanan. Pendekatan ini bertolak dari terminologi
`Pandangan Wujud` sebagai satu skop yang di bawahnya terangkum segala yang
wujud.
`Pandangan Wujud` melihat kewujudan adalah satu `Kingdom of
God` - Kerajaan Ketuhanan. Pada awal Surah Al-Ra`d firman Allah menyebut: `Rabbika al-Haqq` -
Tuhan yang Haqq. Tuhan yang Haqq ini adalah Tuhan yang bersifat dengan segala
sifat kesempurnaan. Tuhan yang Haqq menzahirkan segala sifat-sifat KetuhananNya
pada ciptaan MakhlukNya sebagai bukti nyata yang seharusnya boleh dibaca
sebagai ayat-ayatNya. Firman Allah selepas menyatakan Dialah Pencipta langit,
arasy, matahari, bulan dan lain-lain ditegaskan bermaksud::
``Allah jualah mentadbir dan menerangkan
ayat-ayat supaya kamu yakin kepada pertemuan Tuhan kamu`` (13.2).
Kewujudan selain dari Allah adalah ayat-ayat
yang boleh difahami dan dihayati tentang Ketuhanan dan Kerajaannya, secara
hikmah Allah Yang Mengetahui yang Ghaib dan Syahadah yang Maha Besar lagi Maha
Tinggi (13.9) menciptkan makhluk agar
makhluk mengenali dan memahami hakikat keagunganNya, tetapi walaupun sudah ada
ayat-ayat pada makhluk ciptaan yang segalanya khuduk menyerah dan patuh pada
aturan, tetapi ada, terutama di kalangan manusia yang tidak faham , bahkan ada
yang mengingkarinya, pada hal biologi tubuh mereka sama tunduk patuh
sebagaimana makhluk-makhluk yang lain maka diutuskan rasul-rasul bagi
menyampaikan risalah kepada manusia menurut ummah yang dibangkitkan –
termasuklah Rasulullah s.a.w. Maksud ayat Al-Qur`an:
``Demikianlah Kami utuskan engkau (wahai Muhammad)
kepada satu ummah sebagaimana perutusan telah lalu sebelumnya beberapa ummah yang lain
supaya engkau membacakan kepada mereka Al-Qur`an yang Kami wahyukan kepada kamu,
sedang mereka kufur kepada (Allah) Al-Rahman. Katakanlah, ``Dialah Tuhanku
tiada Tuhan (yang berhak disembah), melainkan Dia. KepadaNyalah jua aku
berserah diri dan kepadaNyalah tempat kembaliku (dan kamu sekaliannya).``
(13.30).
Jadi Rasulullah s.a.w. diutuskan kepada
umatnya membawa risalah dari Allah sebagaimana yang terkandung di dalam
Al-Qur`an.
Kewujudan Allah dan Al-Qur`an
Allah Tuhan yang terhimpun padanya segala
kesempurnaan dan menciptakan segala kejadian makhluk
Al-Qur`an adalah kalam Tuhan yang diwahyu dan
diterima Rasulullah yang menjadi kitab panduan dan perlembagaan bagi ummah.
Rasulullah adalah makhluk Insan Kamil ciptaan
Allah yang menjadi Rasul (perutusan Allah) yang membawa risalah termasuklah
Al-Qur`an..
Ummah (manusia) sebagaimana ciptaan yang lain
tunduk patuh kepada aturan Allah – bersifat Islam, maka seharusnya manusia juga
sepatutnya sama tunduk patuh kepada aturan-aturan yang ditentukan Allah.
Melihat Kewujudan secara Takmilah
Perjalanan makhluk seharusnya menurut semua
aturan yang ditentukan Allah agar berada di dalam selamat (Islam) dan aman
(dengan keimanan).
Dari sudut Takmilah Kewujudan pada peringkat
ketuhanan yang Tunggal, Kekal, Abadi dan mempunyai sifat kesempurnaan yang lain
adalah peringkat Takmilah Tertinggi yang bersifat Haqq dan tidak ada yang
mungkin sempurna seumpamaNya dan tidak ada yang mungkin menyamaiNya. Tetapi
konsep-konsep sempurnaNya yang Mutlaq digunakan sebagai bayangan yang nisbi.
Misalnya Allah yang bersifat Maha Mengetahui, manusia juga digalakkan mengetahui
ilmu secara nisbi, Allah Berkuasa, manusia juga diberi kuasa yang nisbi dan
demikianlah Allah Maha Kaya, kaya juga dinisbahkan kepada manusia secara nisbi
dan tidak mutlaq.
Piawayan Tertinggi bagi Takmilah ialah
mencontohi Rasul Junjugan dan mengaplikasikan dan beramal apa yang ada di dalam
Al-Qur`an, tetapi Takmilah tidak mungkin sampai kepada tahap piawayan pada
Rasulullah s.a.w. dan Al-Qur`an, tetapi di dalam apa juga dari segi Takmilah
usaha tetap dilakukan bagi menyampaikan tahap Takmilah Rasul dan Al-Qur`an yang
tidak mungkin sampai. Kesempurnaan hanya kepada `kesempurnaan yang tidak sempurna`.
Misalnya Takmilah dari segi bernegara, bagi
umat dan pemerintah seharusnya berusaha mencapai Takmilah bernegara sebagaimana
disebut mengenai bernegara seperti yang terdapat di dalam Al-Qur`an: ``Baldah
Tayyibah wa Rabbun Ghafur (Saba`: 15) atau Al-Balad al-Amin (Al-Tin: 3) dan
model bernegara adalah menurut negara Madinah yang diasaskan oleh Rasulullah
s.a.w. Inilah piawayan bagi bernegara bagi umat Islam yang perlembagaanya
adalah Al-Qur`an.
Namun di dalam menegakkan negara berasaskan negara
seperti Madinah dan mencontohi kepimpinan kepada pimpinan Rasulullah pada
hakikatnya tiada negara dan tiada kepimpinan dari segi takmilah akan sampai
kepada piawayan sempurna seperti negara Madinah dan kepimpinan seperti
Rasulullah s.a.w., walau pun kemajuan dapat dicapai dari segi fizikal, tetapi
tidak akan tercapai misalnya dari segi barakah dan awlawiyat kenegaraan seperti
Madinah dan juga tidak akan sampai tahap kepimpinan seperti kepimpinan
Rasulullah. Tetapi dari segi pembinaan negara hendaklah diuasahakan seperti
tuntutan Takmilah dan juga kepimpinan,
sehingga pada puncaknya mencapai peringkat `Sempurna Dalam Ketidaksempurnaan`.
Hal ini boleh dikiaskan dalam bidang-bidang yang lain, misalnya dalam bernegara
mau ditegakkan undang-undang Islam sepenuhnya, tetapi pada praktiknya tidak
akan mencapai kesempurnaan di dalam menjalankan perundangan berkenaan, namun
usaha seharusnya diteruskan sehingga mencapai tahap `Sempurna Dalam
Ketidaksempurnaan.`` Kiaslah di dalam berbagai-bagai bidang yang lain.
Telah dibicarakan Allah Ta`ala menyediakan
muka bumi yang pada permukaannya diturunkan hujan yang menjadikan tanah subur
dengan tumbuh-tumbuhan dan menghasilkan buah-buahan yang menjadi rezeki kepada
penghuni muka bumi (13: 12-13, 17, 26). Semuanya ini termasuklah dengan ciptaan
Allah yang lain dari langit, bumi, matahari dan bulan sebagaimana disebutkan
yang lepas adalah patuh pada peraturan-peraturan yang ditentukan Allah dalam
kata lain semua menyerah dan patuh (Islam) yang aman (iman) yang menjadikan semua kewujudan
yang nisbi dari langit, cakrawala, matahari, bulan, bintang dan matahari adalah
di dalam keadaan yang selamat.
Manusia adalah satu dari makhluk-makhluk yang
kecil yang menjadi sebahagian dari ciptaan Allah yang besar dan berada di dalam
arus pergerakan ciptaan Allah, sesungguhnya sebagaimana telah diperkatakan diri
fizikal manusia pada hakikatnya patuh kepada aturan biologi yang dicipta Allah,
maka minda dan hati-rohani manusia
seharusnya juga patuh kepada peraturan Islam dan beriman bagi mencapai
kesejahteraan dan keamanan (13.15-16).
Sesungguhnya kewujudan dan adanya manusia
adalah `amanah` dari segi keislaman, tamadun, peradaban dan kemanusiaan. Di
dalam perjalanan sejarahnya yang kini telah berlalu lebih dari 1437 tahun,
amanah dari segi visi dan misi keislaman dan keimanan telah dipikul oleh ummah.
Ada gunung-gunung tamadun dan peradaban telah dicapai, tapi ada pamah dan
lembah yang telah dilalui. Inilah Takmilah yang dicapai yang pada realiti tidak
sampai kepada puncak tamadun dan peradaban yang seharusnya dicapai menurut
perspektif Islam. Mutakhir lebih parah nasib yang dialami ummah yang tidak
menurut acuan perubahan yang seharusnya dicapai ummah (13.11). Persengkitaan
begitu teruk berlaku di kalangan ummah. Mengapakan berlaku sedemikian ?
Kelemahan bukan pada doktrin dan aqidahnya yang begitu kukuh, tidak juga pada
nilai yang ampuh. Umat sebenarnya telah kehilangan fokus dan matlamat yang
harus diperbetulkan. Pendekatan harus dipulih dan disegarkan. Jatuh bangun
pernah dilalui dan peluang dan masa depan tetap terbuka luas.
Sekian.
(Penulis bercuti beberapa hari).
No comments:
Post a Comment