Ta`wilan Yusuf terhadap mimpi Raja Mesir
menjadi kenyataan, selepas 7 tahun negara Mesir makmur dengan hasil pertanian
lumayan yang sebahagiannya disimpan, maka berlaku kitaran musim kepada musim kemarau
memanjang hingga Sungai Nil menjadi cetek, pertanian tidak subur dan tanaman
diserang penyakit, lebih banyak rosak dari hasil sepatutnya dapat dituai. Yang
lebih menimbulkan masalah bijian utama yang menjadi makanan utama, iaitu gandum
teruk terjejas. Ini menyebabkan petani dan rakyat terpaksa berjimat dalam
menggunakan bijian utama gandum itu, di samping mendapat subsidi dari khazanah
negara yang telah disimpan bagi menghadapi musim kegawatan. Kemarau tidak saja
berlaku di Mesir, tetapi turut berlaku di negara-negara jiran, termasuk Kan`an.
Dari segi realiti berlakunya kemarau di Mesir
dan turut berkesan di negara-negara jiran, peristiwa ini adalah merupakan
kewajaran dari segi logik dan kemunasabahan bagi menggunakan teknik flashback
kepada peristiwa yang merupakan anak cerita yang berhubung atau berkait dengan
cerita utama yang tema utama adalah Yusuf. Musim kemarau dan kekurangan makanan
adalah sebab musabab munasabah bagi menyerlahkan beberapa perkara.
Antaranya menyerlahkan kebenaran ta`wilan
mimpi Yusuf yang masa makmur dengan penghasilan makanan, tidak sangat diberi
perhatian oleh rakyat Mesir, lantaran ianya merupakan perkara biasa, cuma
sedikit makmur. Dan tindakan pengawalan dan penyimpanan makanan juga tidak
begitu disedari oleh rakyat, tetapi bila berada di dalam musim kemarau dan
kekurangan makanan dan masing-masing berada di dalam kesempitan baru
menyedarkan masyarakat tentang ancaman kelaparan yang bakal mereka terima. Bahawa
Yusuf sebagai Pengurus Keluaran Hasil Negara mengambil tindakan berwaspada
dengan menyimpan stok makanan bagi masa kecemasan menyedarkan masyarakat
tentang kebijaksanaan Yusuf dengan wawasan penjimatannya. Kelicinan pentadbiran
dan kecukupan stok simpanan yang dikeluarkan secara berjadual hingga tidak
menjadi keperluan makanan dalam keadaan gawat menyerlahkan lagi kebijaksanaan
Yusuf.
Yusuf tidak saja memberi perhatian kepada
keadaan di dalam negeri, tetapi membantu secara patut negara-negara luar yang kekurangan makanan dengan menjual
atau menukarkan makanan dengan kewangan atau keperluan-keperluan Mesir dalam
masa gawat. Dengan itu Mesir mendapat sumber keperluan yang lain dari luar
negara bagi keperluan penggunaan rakyat. Dengan secara sedemikian Mesir
mewujudkan hubungan diplomatik dengan negara Luar secara berdiplomasi dan
memberi keuntungan dan kebaikan bagi Negeri Mesir.
Sebenarnya hubungan dagang dan pertukaran atau
penjualan barang-barang hasil sebuah negeri dengan negera yang lain sudah
berlaku sejak lama. Mesir misalnya jadi pusat perniagaan dan pertukaran barang
dagangan dari Afirka ke Baitul Maqdis, Sham, Rom di barat bahkan ke Yaman
bahagian timur yang menghubungkan dengan India dan ke bahagian Timur Jauh. Jadi
jalan perniagaan antara Mesir dan Baitul Maqdis adalah jalan dagang biasa yang
berlaku pada zaman tradisi.
Di dalam konteks di atas peristiwa kekurangan
makanan turut berlaku di Kan`an, kawasan Baitul Maqdis dan sekitarnya dalam
kata lain kemarau dan jalan dagang membuka ruang bagi perluasan cerita
berkenaan Yusuf dan keluarganya. Selama ini cerita Yusuf dan keluarganya
dipendamkan dan tidak disebutkan secara penceritaan lahir, tetapi sudah pasti
Yusuf teringat-ingat dalam hati dan jiwanya terhadap orang tuanya Ya`kub, sama
ada masih hidup atau sudah kembali ke rahmatullah. Tetapi isu peribadi ini
tidak dapat diluahkan kerana tiada masa dan suasana yang relevan untuk
diperkatakan. Yusuf juga pasti mengingatkan adik beradiknya, walaupun mereka
pernah melakukan perbuatan yang tidak baik, sehingga mereka mengalami situasi
yang ditanggung. Manakala Nabi Ya`kub, juga sudah pasti menanggung rindu, untuk
bertemu dengan anak kesayangannya Yusuf. Pertanyaan juga timbul adakah Yusuf
masih hidup atau sudah meninggal, tetapi sebagai bapa yang sabar dia berpegang
teguh dengan ketentuan Allah yang menentukan, biarpun Ya`kub dikatakan selalu
berduka dan menangis hingga matanya menjadi rabu. Manakala adik beradik Yusuf
sudah tentu lebih menanggung siksa
lantaran dosa yang telah mereka lakukan terhadap Yusuf. Antara mereka
mungkin ada yang menganggap Yusuf telah meninggal di makan serigala, atau
antara mereka membayangkan Yusuf sebagai hamba abdi sedang bekerja teruk
mengangkat dan memindahkan barang-barang dagangan tuannya yang menjalankan
perniagaan atau Yusuf sebagai pengembala
kambing atau unta atau petani yang sudah tentulah dengan semua keadaan Yusuf
tidak sempurna pakaian, compang-camping dan kekurangan makan minum, beliau
diberi makan sekadar cukup untuk hidup. Memikirkan semua, kekesalan
bertalu-talu pada jiwa mereka diakibatkan sifat hasad dengki yang bermaharaja
lela di dalam jiwa mereka.
Bagi mengatasi kelaparan yang turut dialami
oleh keluarga Ya`kub, baginda telah meminta anak-anaknya berusaha mencari
sumber makanan untuk keluarga mereka, iaitu dengan menukar barang-barang
dagangan hasil hasil pertanian yang ada pada mereka. Mereka mendapat tahu
bahawa Mesir adalah negara yang diberitakan masih makmur dan boleh didapati
sumber makanan di sana. Ayah mereka Ya`kub menyiapkan kafilah dengan barang
dagangan untuk pertukaran – terutama dari bahan-bahan pertanian dan mereka
bergerak bersama dalam satu kafilah – juga bersama-sama kafilah yang lain
menuju ke Mesir. Setelah berminggu kafilah yang menggunakan kenderan unta bagi
merentasi padang pasir itu tiba di Mesir. Ayat Al-Qur`an menggambarkan
pemergian dan kesampaian saudara-saudara Yusuf secara ringkas dan padat
bermaksud:
``Dan (setelah tiba masa kemarau), datanglah
saudara-saudara Yusuf (ke Mesir), lalu masuklah mereka (ke tempat pemeriksaan
sebaik kesampaian). Mereka Segera dikenali oleh Yusuf, sedang mereka tidak
mengenalinya (12. 58).
Sebagaimana biasa bagi kemasukan mereka yang
dari luar, mereka akan diambil maklumat dan ditanya apa-apa yang perlu sebagai
rekod, keselamatan dan berbagai-bagai keperluan yang lain. Kedatangan adik
beradik Yusuf ini tentulah menggembirakan Yusuf. Dari pertanyaan yang dibuat
terhadap mereka sebagai pendatang dari luar Yusuf dapat menyingkap beberapa
maklumat penting, terutama tentang bapa mereka yang diketahui masih hidup dan
juga dapat bertanya tentang adik kandung seibu sebapa Yusuf, iaitu Bunyamin yang tidak datang
bersama- dan maklum tentang kebimbangan Ya`kub jika dibiarkan Bunyamin bersama
saudara-saudaranya. Dengan bijaksana Yusuf mengatur langkah untuk mereka
sekeluarga bertemu. Pertemuan yang dari segi teknik penceritaan adalah klimeks
dari segi penceritaan dan peleraian.
Sekian.
No comments:
Post a Comment