BBB, 25
Zulhijjah 1436 = 09 Oktober 2015 (Jumaat):
Selepas membicarakan tentang watak dan
perwatakan di dalam `Kisah Nabi Yusuf` dari Surah Yusuf (12) yang merupakan
pembicaraan terletak di bawah bidang sastera (adabiyyah), maka Penulis
bercadang untuk membicarakannya dari aspek bahasa. Sesungguhnya Penulis
berpendapat, pembicaraan sebelum ini tentang `Kisah Nabi Yusuf` telah begitu
panjang berbanding dengan surah-surah sebelumnya (11). Namun bila sedikit
kajian terhadap bidang bahasa yang hendak diaplikasikan kepada `Surah Yusuf`
berbagai aspek muncul sebagai bidang yang releven untuk diaplikasi dan untuk
dibicarakan, hingga Penulis dapati tidaklah wajar berpuluh aspek yang mau
dibicarakan kepada Surah Yusuf, sedangkan persoalan bahasa boleh diaplikasikan
kepada seluruh Al-Qur`an, tetapi tentulah ianya pula suatu bidang yang besar
dan luas dan di luar dari kemampuan bagi menjangkaunya. Bayangkan Maulana Abul
A`la Maududi ulama terbesar dari India yang mengkaji tentang istilah `Islam`
bagi memahami maksudnya melahirkan buku terkenal dan popularnya yang berjudul
`Towards Understanding Islam. (Abul A`la Maududi, Towards Understanding Islam,
Islamic Publications Ltd, Lahore, 1970, 177hlm.). Demikian juga dengan kajian
beliau terhadap istilah dan konsep ibadat menghasilkan pula buku `Worship In
Islam (Sayyid Abul A`la Maududi, Worship In Islam, Islamic Research Academy,
Karachi, 2000, 120hlm.) Kedua-dua buku di atas asalnya dalam bahasa Urdu dan
diterjemahkan ke dalam bahasa Inggeris.
Bayangkan pula seorang
pengkaji/penyelidik dari Jepun – Toshihiko Izutsu (1914-1993) yang mengkaji
hanya satu istilah dalam Islam, iaitu istilah `Iman` di dalam Al-Qur`an bagi
tesis Doktor Falsafah (Ph.D)nya di McGill University , Montreal, Canada yang
menghasilkan buku, The Concept of Belief In Islamic Theology. (Toshihiko Izutsu, The Concept of Belief In
Islamic Theology, Islamic Book Trust, Kuala Lumpur, 2006, 313hlm.)
Beliau juga menterjemahkan Al-Qur`an ke dalam
bahasa Jepun dan menghasilkan beberapa buku seperti God And Man In The Qur`an, Ethico-Religious
Concepts In The Qur`an, A Comparative Study of the Key Philosophical Concepts
In Sufism and Taoism, The Concept and Reality of Existence, History of Islamic
Thought, Mystical Philosophy, Islamic Culture, Consciousness and Essence,
Cosmos and Anti Cosmos dan lain-lain (Pengenalan pada kulit luar belakang buku
The Concept of Belief In Islamic Theology). Bidang bahasa sahaja begitu luas
dan di luar kemampuan untuk merangkumi semua.
Dilihat dari sudut bahasa bagi Surah Yusuf,
maka surah ini sebagaimana belasan surah yang lain di dalam Al-Qur`an adalah
bermula dengan huruf ringkas - Alif lam
ra`, yang Allah jua yang mengetahui akan maksudnya. Ia mencerminkan mukjizat Al-Qur`an
dan identiti bagi Kitab Suci tersebut
yang tidak ada ungkapan huruf-huruf ringkas sedemikian di dalam kitab-kitab
yang lain. Keistimewaan yang membezakan
dari yang lain bahawa di dalam sesuatu surat Al-Qur`an terdapat bilangan ayat
di dalam surah yang memudahkan untuk dirujuk dan membezakan dari segi pecahan
ayat-ayat.
Bahasa dan ayat-ayat di dalam Al-Qur`an,
khususnya ayat-ayat di dalam Surah Yusuf adalah bahasa dan ayat-ayat yang
sempurna. Membaca ayat-ayat di dalam Surah Yusuf terasa kelancaran, kelembutan
dan keindahan. Surah Yusuf adalah menceritakan tentang peristiwa yang pernah
berlaku di dalam sejarah hidup manusia pada zaman Nabi Allah Ya`kub
berlatarbekangkan negara Kan`an dan Mesir. Ceritanya bersifat kisah yang
bahasanya adalah bahasa prosa yang lancar menceritakan tentang kisah satu
keluarga Ya`kub yang menghadapi ujian kehidupan yang diwarnai kasih sayang,
sifat dengki, menghadapi kegawatan hidup yang pada puncaknya menghadapi
penyelesaian yang menginsaf dan membahagiakan.
Dari segi struktur penceritan terbahagi kepada
tiga iaitu:
1) Pencerita yang bersifat firman dari Allah Subhanahu wa Ta`la bermula
dari awal ayat hingga ayat tiga.
2) Pihak yang diberitahu tentang cerita, iaitu Nabi Muhammad s.a.w. yang
ditujukan cerita berkenaan.
3) Komponan cerita bermula dari ayat 4 – 101 – Tentang keluarga Ya`kub
yang berfokus kepada Yusuf
Ayat-ayat kembali fokus kepada Nabi Muhammad s.a.w.
mulai 102-111 sebagai kesimpulan dan penutup.
Ayat-ayat di dalam penceritaan tidak bersifat
laporan dan pernyataan semata-mata, tetapi dihidupkan dengan bahasa seperti `Cakap Ajuk` seperti:
``Berkata Yusuf kepada bapanya, ``Wahai
bapaku, sesungguhnya aku bermimpi melihat sebelas bintang dan matahari serta
bulan tunduk memberi hormat kepadaku.``
(12.4).
Cakap ajuk memang banyak terdapat di dalam
Kisah Nabi Yusuf. Contoh pada tempat lain ialah (12.5), (12.8), (12.10),
(12.11), (12.13), (12.14), (12.17) dan banyak ayat lagi.
Terdapat ungkapan yang bersifat dialog seperti
percakapan yang diungkap oleh Nabi Yusuf tentang mimpinya kepada bapanya dan
dijawab oleh bapanya, melarang menceritakan mimpi berkenaan kepada bapanya
(12.4-5), begitu juga dialog antara Nabi Yakub dengan anak-anak yang meminta
untuk membawa Yusuf bersama berkelah (12.11-14), begitu juga dialog antara dua
banduan yang dimasukkan ke penjara tentang mimpi kepada Yusuf (12.36-37).
Begitu juga dialog antara Raja dengan pesuruhnya bagi menemui Yusuf untuk
menjemputnya bagi menta`bir mimpi Diraja (12.43-51) dan beberapa tempat yang
lain lagi.
Manakala pada tempat yang lain terdapat elemen
seperti monolog, sebagaimana diungkapkan oleh Yusuf tentang kes yang dikaitkan
dengan dirinya, Yusuf bermonolog bermaksud:
``Maka tiadalah aku berani membersihkan
diriku, sesungguhnya nafsu manusia itu sangat cenderung kepada melakukan
kejahatan,, kecuali orang-orang yang telah diberi rahmat oleh Tuhanku.
Sesungguhnya Tuhankau Amat Pengampun lagi Amat Mengasihani (12.53).
Terdapat perkataan yang terlucut secara sponton
dari pengungkap oleh situasi tertentu dari gambaran suasana tertentu seperti
ungakapan Zulaikha terhadap Yusuf `Heyta
lak` dalam keadaan ia terpengaruh dengan nafsu (12.23). Begitu juga ungkapan
Yusuf kepada saudara-saudaranya ``Ma`adha Allah`` , sebagai respond spontan terhadap
cadangan saudara-saudara Yusuf yang mencadangkan antara mereka digantikan
tempat Bunyamin sebagai tahanan yang dianggap tidak adil (12.79). Begitu juga
ungkapan `Tallah` keluar dari mulut saudara Yusuf apabila mereka mendapati
bahawa yang berdepan dengan mereka ialah Yusuf (12.91).
Di samping itu terdapat ungkapan do`a-do`a
yang memohon pertolongan dari Allah di atas berbagai masalah dan karinah,
lantaran hanya Allah jua sebaik-sebaik pelindung dan pemelihara (12.33-34), dan
(12.101). Sebenarnya banyak lagi aspek-aspek bahasa yang dapat dibicarakan.
Pendeknya dengan cerita yang terindah dan
diungkapkan dengan bahasa yang licin dan indah cerita yang kaya dengan nilai estetika
itu dapat memukau khalayak dan memuaskan mereka (katarsis) dan banyak
pengajaran yang dapat dimanfaatkan.
Sekian.
No comments:
Post a Comment