October 28, 2018

MASJID AL-UMM DARI SEGI SENIBINA: PEMBENTANGAN


MASJID AL-UMM DARI SEGI SENIBINA: PEMBENTANGAN
(Fikrah Bangi: 40)
BBB, 18 Safar 1440H. = 27 Oktober 2018 (Sabtu):
YM. Ar. Tuan Raja Fuaddin bin Raja Ahmad selaku architect Masjid Al-Umm yang membentangkan kertaskerja bertajuk di atas dengan menampilkan peta, plan,lukisaan dan gambar yang menjadi sebahagian besar dari kertaskerjanya. Hanya beberapa helai keterangan secara karangan ayat-ayat. Beliau membicarakan soal problem-problem yang dihadapi secara tambahan luaran  dengan bukti-bukti bahan-bahan di atas.
Tuan Ar. Raja Fuaddin bertolak, bahawa beliau dikemukakan dengan satu plan bagi tapak Masjid Al-Umm Lot  51177 seluas 2 ekar pada akhir  2012 setelah beliau menganggotau Jawatankuasa Pembinaan, maka beliau dikehendaki oleh jawatankuasa melalui firmanya di atas tanah yang luas tapak bagi binaan 4,317 meter persegi menyediakan sebuah plan masjid yang dapat memuatkan sebanyak 3,000 jama`ah. Kos dianggarkan pada masa itu RM12 juta.
Memandangkan tanah adalah sempit dan berkedudukan curam dengan sebelah atas (timur) adalah tinggi dan bahagian bawah (barat) rendah, maka pada peringkat awal tanah diratakan. Plan arkitek pada peringkat permulaan adalah dua tingkat dengan sebuah kubah yang pada asalnya dianggar seharga  RM200,000 dan dua buah menara. Menurut Tuan Raja Fuaddin, beliau mengambil contoh dari Surau Damai yang ada pada bahagian belakang `ruang legar` untuk kawasan jamuan dan perhimpunan jama`1ah. Ruang legar bagi Masjid Al-Umm adalah lebih luas terletak  pada bahagian masuk, bukan belakang sebagaimana Surau Damai. Namun melalui perbincangan dengan AJK, kontrektor dan consultant tercetus pendapat, bahawa ruang bawah lantai bagi plan yang asalnya untuk parkir dicadangkan dijadikan aras bawah tanah bagi tujuan pelbagai guna. Dengan persetujuan, maka tanah pada bahagian aras bawah tanah itu terpaksa dikeluarkan sehingga kedudukannya sedikit lebih tinggi dari paras jalan pada bahagian hadapan. Untuk menmgukuhkan kedudukan tapak, maka pada bahagian bawah terpaksa dibina tembok konkrit yang dapat menahan pergerakan tanah.
Permasalahan yang  dihadapi dari segi arkitek dan jawatankuasa yang tidak berpengalaman dari segi binaan, mereka terus-terusan membuat tambahan dari segi plan. Selain dari tambahan aras bawah tanah, perubahan berlaku pada kubah yang dulu kecil dan biasa, kini menurut kubah Masjid Sultan Qabus di Oman. Perubahan yang besar berlaku pada bentuk menara,  bilik air pada bahagian bawah dan atas, penutupan pada bahagian air well dengan skylight,  pengubahan kedudukan rumah mayat, penambahan lengkungan pada pintu masuk bagi mengelak dari tempias hujan. Dua buah kolah juga dibina bagi simpanan air, kiranya keputusan air. Bagi menjalankan kerja-kerja perubahan ini terpaksa dilantik Syarikat Majleza dari Johor. Majleza juga  menyempurnakan dari segi tulisan  khat ayat -ayat Al-Qur`an dan pemasangan-pemasangan lampu hiasan, bahkan melibatkan pada pengubahsuaian jalan masuk bertingkat.
Menurut Tuab Raja Fuaddin untuk kerja-kerja seni, kita tidak membuat plan baginya, tetapi ialah melalui syarikat yang mempunyai pekerja-pekerja dari ozbek. Pada syarikat ada model-model dekorasi yang telah direka bentuk, kita hanya memilih bentuk dan motif yang bersesuaian. Dengan pemilihan yang dibuat, mereka datang memasang dan membuat dekorasi yang halus dan seni yang memerlukan kepakaran khusus. Kerja-kerja sedemikian adalah sebahagian dari ciri estetika yang terdapat di bahagian dalam dan juga luar Masjid Al-Umm..
Implikasi dari perubahan meningkatkan kos yang pada peringkat permulaan naik kepada RM15 juta seterusnya kepada RM18 juta. Sebenarnya  kata Tuan Raja Fuaddin banyak perkara yang tidak perlu dan perkara yang patut ditangguhkan jika tidak dibuat dapat menyelamatkan peruntukan. Contoh penambahan skylight yang masalahnya berterusan, penamhan lengkung pada bahagaian pintu masuk, kolah, bahkan dengan pemasangan tile, tidak perlu kepada kepada penutupan lantai dengan carpet. Tetapi tile dipasang dan carpet dibentang. Implikasi dari perubahan yang dikatakan sampai 62%, secara professional sepatutnya tidak melebihi 30%, maka implikasinya bukan saja melibatkan pertambahan kos hingga akhirnya kepada jumlah RM21 juta, tetapi  juga termasuk kos yang melibatkan perubahan terhadap plan yang berkali-kali diubah (melibatkan 21 plan). Ini juga melibatkan kelewatan mendapat kelulusan,. Ini ialah setiap kali perubahan terpaksa diberi maklumat dan perlu kelulsan dari pihak MPKj yang menjadi one stop centres bagi banyak jabatan. Plan tambahan terpaksa diangkat ke MPKj sehinngga ke peringkat akhir sebelum mendapat kelulusan.
Pada dasarnya, walaupun menghadapi perubahan dan penambahan sebagai hasilnya setelah siap banyak pihak menyifatkan Masjid Al-Umm adalah sebuah masjid yang indah. Setiap bahagian adalah fungsional. Sempurna dari segi pengudaraan dan cahaya dan terasa lawas dan tenang berada di dalamnya.
Kepada Tuan Raja Fuaddin, kami sifatkan ianya sebagai master peace baginya. Beliau menjawab, ``May be another one``.
Sekian.

No comments:

Post a Comment