October 31, 2018

SAMBUTAN MAULID AL-RASUL : SETAHUN MASJID DIGUNAKAN


SAMBUTAN MAULID AL-RASUL: SETAHUN MASJID DIGUNAKAN
(Fikrah Bangi: 43):
BBB, 21 Safar 1440H. = 30 Oktober 2018M. (Selasa):
Sambutan Maulid al-Rasul mempunyai keisatimewaan pensejarahan bagi Masjid Al-Umm, kerana sambutan yang demikian pertama kali diadakan di Masjid Al-Umm selepas mendapat CPC (14.12.2017). Sambutan Maulid pada tahun itu, iaitu pada 16 Disember 2017 bermulanya penggunaan Masjid Al-Umm, bermula dengan solat zohor dan berterusan solat di masjid ini (kecuali solat Juma`at (bermula 12 Oktober 2018). Jadi sambutan Maulid al-Rasul yang bakal di adakan pada tahun ini adalah merupakan setahun penggunaan Masjid Al-Umm. Dengan sambutan Maulid al-Rasul pada tahun ini  juga sebagai pernyataan syukur terhadap Allah bahawa Masjid Al-Umm mendapat CCC (4 Oktober 2018), seterusnya didaftarkan di JAIS (10 Oltober 2018) dan Masjid memulakan solat Juma`at pada 12 Oktober 2018.
Bagi menyambut Maulid Al-Rasul pihak Jawatankuasa Pembinaan dan Pengimarahan Masjid Al-Umm dalam mesyuaratnya pada Selasa 23 Oktober bersetuju untuk mengadakan sambutan Maulid al-Rasul dengan cara yang lebih meriah. Dengan kelulusan itu Pengerusi memanggil Mesyuarat Perlaksanaan  melibatkan 35 orang  yang difikirkan dapat diamanahkan dengan tugas-tugas yang bakal diagihkan. Adalah dicadangkan  pada awalnya sambutan akan diadakan pada Sabtu 16 Rabi`ul Awwal 1440 bersamaan 24 November 2018 mulai dari pagi hingga ke malam. Majlis dijangka diisi dengan gotong royong melapah sembelihan dan memasak, peraduan membaca dan menghafal Al-Qur`an, peraduan menulis khat yang melibatkan anak-anak sekolah. Selepas zohor ialah solawat,  berrzanji dan nasyid, manakala pada sebelah malam ialah ceramah atau forum.
Namun pada permulaan mesyuarat diadakan saudara Ah Feisal Ketua Pemuda Jawatankuasa Masjid memaklumkan bahawa beliau baru mendapat maklumat bahawa pihak  ADUN Sungai Ramal menawarkan  seekor lembu dan sedia membiayai Forum Maulid al-Rasul dan berharap supaya majlis diadakan pada Khamis (malam Juma`at 22 November 2018). Tawaran itu meringankan beban, terutama cadangan awal yang memang berhasrat untuk mendapatkan lembu bagi jamuan  sambutan. AJK bersetuju menerima tawaran dan tarikh dicadangkan.
Timbul persoalan adalah program asal yang mau dimesyuaratkan mau diikuti dengan forum yang ditawarkan diterima. Akhirnya persetujuan diambil bahawa Sambutan secara gotong royong bagi persediaan dan hanya forum diadakan dan diikuti majlis jamuan. Ertinya majlis tertumpu pada forum pada malamnya. Walau bagaimana maklumat detail akan dibincangkan. Pengerusi meminta saudara Ah Feisal menjemput Setiausaha Adun datang ke Pejabat Masjid bagi membincangkan cadangan secara lanjut.
Sebagai persediaan di dalam mesyuarat itu ditubuhkan jawatan kuasa-jawatan kuasa kecil bagi sambutan,  dengan ketua bagi setiap jawatankuasa ditentukan. Jawatankuasa berkenaan ialah:
·         Do`a Pembukaan
·         Gotong royong
·         Lalulintas dan keselamatan
·         Jemputan
·         Kewangan
·         Urusan mendapatkan lembu
·         Masakan
·         Banner dan publisiti
·         Persediaan tempat
·         Pengendali forum
·         Penyambut tamu
·         Buku aturcara
·         Pasukan solawat
·         Pengedali aturcara
Mesyuarat mempastikan persediaan terakhir  diambil tindakan akan diadakan pada  Selasa 13 November 2018. Mereka yang diberi tugas diminta melaporkan persiapan masing-masing.
Sekian.

No comments:

Post a Comment