October 4, 2018

MENUJU KE ARAH SISTEM DUA KOMPONAN PARTI BERIMBANG


MENUJU KE ARAH SISTEM DUA KOMPONAN PARTI  BERIMBANG
(Fikrah Bangi: 16)
BBB:  24 Muharram 1440H. = 04 Oktober 2018M. (Khamis):
Telah dibicarakan dalam suasana  kesedaran politik  begitu meningkat, terutama di kalangan intelektual dan  generasi muda elemen tradisional yang tak menguntungkan  dan kaum tidak lagi menarik perhatian dan tidak menjadi elemen sentimen yang dapat menarik sokongan generasi intelektual dan golongan muda. Sebab itu parti politik yang mengharapkan sokongan mereka perlu menyesuaikan diri dan merubah diri sesuai dengan situasi semasa. Kita mau semua parti mantap dan kukuh dan menawarkan diri sesuai dengan keperluan semasa. Kita mau semua pihak berkemampuan di dalam mencapai keseimbangan yang pada puncaknya dipilih pihak yang sedikit ada kelebihan kerana kebijaksanaan dan kreativiti di dalam menarik sokongan.
Umno dan Pas sebagai pihak yang tidak mengusai pemerintahan pada peringkat negara bersama-sama yang lain yang tidak memerintah seharusnya meningkatkan prestasi masing-masing ke tahap seimbang atau melebihi dari lawan, sehingga digeruni lawan.
Sudah diperkatakan dalam suasana politik Malaysia yang berbilang kaum Umno terutama perlu membuka diri kepada semua kaum, kita telah mencadangkan akan Umno mengubahsuai diri dengan menerima kemasukan semua kaum iaitu dengan  sedikit perubahan Umno kepada  `United Malaysians National Organization`, hanya tukar Malay kepada Malaysian, tetapi dari segi akronimnya tetap sama iaitu Umno. Cadangan ini nampaknya tidak diterima dan dijawab dalam persidangan  bahawa  Umno mau kekal sebagai parti orang Melayu.
Tetapi perlu diingat dengan iklim politik Malaysia yang berbagai kaum, sebuah parti politik, khususnya yang berasaskan kaum tidak mampu untuk mendapat majoriti sokongan, tanpa kerjasama dengan parti-parti yang lain.
Kita mencadangkan satu alternatif  agar Umno dan Pas mewujudkan sebuah jenama parti yang bersifat terbuka bagi semua kaum yang di dalamnya Umno, Pas dan kaum-kaum lain.  Sebagaimana telah disebut  di dalam ucapan dasar Presiden di dalam Konvensyen Umno 2018,  Dato` Seri Dr. Zahid Hamidi mencadangkan agar  diwujudkan Kerajaan Perpaduan. Kita mencadangkan konsep perpaduan ini dijadikan nama dan identiti yang dibina bagi satu komponan parti yang akan menentang `PH` yang merupakan komponan bagi parti yang sedang memerintah sekarang. Daripada `Perpaduan` diambil akronim bagi parti, akronim dimaksudkan ialah SEPADU. Kita menggesa pihak Umno dan Pas adalah pemula bagi menggerakkan SEPADU di samping mencari parti-parti, kaum, kelompok dan tokoh-tokoh lain menyertai komponan `SEPADU berkenaan.
SE bererti  =  Satu
PADU   bererti = Kukuk, mantap dan kuat
SEPADU dari segi akronim boleh bermaksud:
SE =  Selain (selain dari)
PA = PAS
dU =  dan Umno
Umno dan Pas perlu memperkemas dan memperbaiki diri di samping mendapat kerjasama parti-parti, kaum, pertubuhan, NGO dan orang perseorangan menyertainya.
Kita mau agar wujud dua komponan parti yang menjadi alternatif bagi pilihan rakyat. Perbincangan mengenai SEPADU hendaklah dilakukan secara teratur, smart dan menarik. Pilihanraya ke 15 hendaklah menjadi target mendapat sokongan seimbang dari rakyat bahkan memerintah.
SEPADU adalah tidak bersfat kaum, tetapi terbuka bagi semua rakyat.  (Nama Pas dan Umno tidak penting di dalam SEPADU, secara kebetulan dan boleh diabaikan). Yang penting adalah nama SEPADU yang bersifat terbuka.  Keadaan yang sama terdapat di dalam PH yang di dalamnya terdapat parti yang bersifat perkauman seperti Bumiputra Bersatu (mungkin asal untuk menandingi Umno), di samping PKR dan Amanah yang tidak dikaitkan dengan kaum dan bersifat terbuka.
Persoalan istilah atau akronim di sini bukanlah bersifat utama, tetapi Umno dan Pas mesti mencari mekanisme bagi penyertaan berbagai kaum di dalam sebuah pakatan yang perlu dikenalpasti dan dipersetujui.
Kita merasa sukacita jika hasrat mewujudkan dua komponan parti yang mempunyai kekuatan berimbang dan sentiasa menjadi alternatif bagi pilihan rakyat yang melihat  dan memilih mana yang sedikit lebih baik antara dua pilihan.
Sekian.

No comments:

Post a Comment