October 2, 2018

PRK PD SEMARAKKAN DEMOKRASI, TIAP CALON ADA MISI


PRK PD SEMARAKKAN DEMOKRASI, TIAP CALON ADA MISI
(Fikrah Bangi:  14).
BBB, 22 Muharram 1440H. = 02 Oktober 2018M. (Selasa):
Selepas Dato` Danyal Abdullah mengosongkan kerusi Parlimen Port Dickson bagi memberi laluan kepada Dato` Seri Anwar bertanding bagi melayakkan dirinya ke parlimen (Star, 19 Sept. 2018), pendapat bercampur-campur. Ramai berpendapat tidak wajar dikosongkan, akibatnya Umno mengambil keputusan bertindak memprotes dengan pengosongan dan Anwar mau bertanding dengan memboilot dan Umno tidak bertanding, manakala Pas pada peringkat permulaan cenderong  sebagaimana Umno tidak akan meletakkan calon. Tapi yang  kedengaran mau bertanding ialah PRM dan calon-calon bebas. Dengan demikian dijangka pada masa itu PRK bakal diadakan adalah hambar. Ia semacam sebagai memberi  laluan mudah bagi Anwar.
Tetapi bila penamaan calon didapati ada 7 calon bertanding termasuk dari Pas dan Bekas Menteri Besar Negeri Sembilan Isa Samad – letak jawatan dari Umno sehari sebelum penamaan calon. (Sinar: 20 Sept. 2018) dan beberapa yang lain (Bebas). Dengan situasi itu dilihat PRK PD merancakkan.
Daripada 7 calon, dilihat yang menarik perhatian dan boleh menggugat Anwar ialah dua orang, iaitu  Tan Sri Isa Samad (Bebas) dan Leftenan Kolonel (B) Mohd Nazari  Mokhtar dari Pas.
Isa Samad dilihat mempunyai misi tersendiri. Paling utama dilihat Isa bertanding, kerana protes terhadap Umno yang beliau adalah pendukung kuat Umno, kerana tidak bertanding. Tidak bertanding Umno dilihat tidak wajar, bahkan boleh disifatkan sebagai pengecut. Umno sebuah  parti besar. PD adalah kawasan parlimen yang dikuasai Umno sebelum ditawan oleh PKR  dua penggal lepas. Isa Samad adalah ahli parlimen di PD sebelumnya. Isa mau merampas kembali kawasan parlimen yang pernah dia mewakilinya. Sebagai anak jati Negeri Sembilan dan pernah menjadi Menteri Besar Negeri Sembilan sebelum Tok Mat, Isa mau menunjukkan kelakiannya dengan tidak membiarkan PD dikuasai oleh bukan dari anak tempatan. Isa Samad juga mau memulihkan imejnya yang tercalar, ketika dia diseret ke pengadilan oleh SPRM dengan memakai baju lokap SPRM, sesungguhnya memalukan beliau. Sekarang dengan bertanding, bermakna ia bebas, lantaran itu boleh bertanding, bahawa dirinya tidak bersalah, jika tidak tentu tidak boleh bertanding. Maruah baginya lebih penting sama ada menang atau kalah, tetapi Isa berharap penduduk PD yang pernah diwakili, dan rakyat Negeri Sembilan menyokong dan simpati terhadapnya dengan mengundi memilihnya mewakili Parlimen PD.
Kehadiran Leftenan Kolonel (B) Nazari Mokhtar, sebagai calon yang baru dikenalpasti oleh Pas, kerana sebelumnya dijangka Pas turut menarik diri, tetapi pada hari penamaan calon Pas menampilkan calonnya yang dianggap berwibawa dan dikatakan setara dengan Anwar Ibrahim. Kolomel Nazari sebagai Bekas Pegawai Tinggi tentera bertanding di kawasan tentera di PD diharap mendapat simpati terutama dari kalangan pengundi tentera. Walaupun tujuan utama Pas dengan bertanding ialah sebagai misi dakwah  Pas tidak boleh dipandang ringan, kerana pendukungnya di mana-mana. Pas menunjukkan pengaruhnya di dalam ketiga-tiga kerusi pilihanraya DUN di negeri Selangor. Walaupun tidak menang, tetapi yang menyokong calon-calon Pas meningkat. Di PD juga Pas mau uji kemampuannya. Pas tidak asing di Negeri Sembilan, kerana ianya pernah menguasai kerusi-kerusi dewan negeri, jadi tidak mustahil untuknya menguasai Parlimen atau sekurang-kurang dapat mengukur pengaruhnya di PD.
Bagi Anwar  Ibrahim, adanya pertandingan hingga tujuh penjuru memberi keabsahan kehadirannya dicabar oleh Pas dan juga Bekas Veteran Umno. Langkah PD mengukuhkan strategi yang diambilnya. Sesungguhnya walaupun dijanji menjadi Perdana Menteri Menunggu, tetap tanpa ada kerusi Parlimen tidak dapat dilantik sebagai Perdana Menteri, sebab itu walau apa pun ada pendapat tidak wajar dikosongkan kerusi PD, peluang ini perlu diisi. Anwar tidak harus dikeciwakan bagi kali kedua. Ia seharusnya membuat persediaan dan mengatur strategi, sekurang-kurang suaranya akan bergema di dalam parlimen. Anwar sebenarnya adalah lebih layak dari segi kedudukan partinya yang merupakan parti terkuat di dalam kerajaan yang memerintah. Dia adalah ditunggu oleh banyak pihak agar masa pemerintahannya kelak dapat mengembalikan situasi tenang dari ketegangan yang mulai meningkat !
Sekian.

No comments:

Post a Comment