October 24, 2018

PRAGMATISME DR. MAHATHIR ERA PERTAMA, BAGAIMANA ERA KEDUA ?


PRAGMATISME  DR. MAHATHIR ERA PERTAMA, BAGAIMANA DENGAN ERA KEDUA ?
(Fikrah Bangi, 36)
BBB, 15 Safar 1440H. = 24 Oktober 2018M. (Rabu):
Tun Dr. Mahathir adalah pejuang pol;itik sejak zaman muda. Dia yang berkelulusan MBBS dari Universiti di Singapura (1953) pernah bekerja dengan kerajaan dan kemudian membuka Klinik MAHA  di Alor Star. Sejak umur 21 tahun terlibat dengan Umno (1946). Pernah bertanding di Kota Star (1964), berikutnya di Kubang Pasu (1974). Beliau memimpin Pemuda Umno dan seterusnya menjadi Presiden Umno (1981) dan menjadi Perdana Menteri bagi era pertama (1987-2003).
Dr. Mahathir seorang yang pragmatik dan energetik. Beliau tidak senang dengan sikap Melayu yang conservatik dan mundur dan beliau mau merubah mereka kepada bangsa yang maju. Kritik beliau dapat dibaca di dalam bukunya yang berjudul `Malay Dilemma` yang dihasilkan berikut dari peristiwa 13 Mei 1969. Beliau tidak memuja Barat, sebaliknya mencontohi Jepun dengan konsep `Memandang Ke Timur` dengan meletakkan Wawadan Kemajuan yang mau dicapai dengan Wawasan 2020nya.
 Era pemerintahan pertamanya negara mempunyai kekukuhan ekonomi, terutama dari hasil petrolnya. Beliau menggerakkan negara yang bergantung pada pertanian kepada  Negera Industri dengan melancarkan projek `Kereta Proton.  Beliau membina legasinya  dengan membina bina-binaan yang hebat-hebat bermula dengan bangunan  berdekatan dengan stesyen keretapi dekat Masjid Negara (milik Petronas) membawa kepada pembinaan bangunan Twin Tower yang satu ketika dikatakan bangunan tertinggi di dunia. Pada 1990an beliau membina KLIA yang menjadi salah sebuah Lapangan Terbang yang tercanggih di dunia pada masa itu. Puncak dari pembangunan fizikal yang direalisasikan ialah membangun Putrajaya (2001) yang menjadi Pusat Pemerintahan negara Malaysia. Dengan sifat pragmatiknya Dr. Mahathir berjaya memberi impak kemajuan kepada Malaysia dan berjaya mengubah masyarakat Melayu yang konservarif dan berdilemma kepada bangsa yang bergerak ke urban dan bandar dan melalui pendidikan (Beliau pernah menjadi Menteri Pendidikan) masyarakat Melayu yang mundur dapat dimaju dan ditingkatkan melalui pelajaran.  Tidak ada Perdana Menteri Malaysia yang berjaya membawa  Pembangunan dan kemegahan sebagai satu bangsa  dibangga sepertinya  hingga kini. Beliau berundur buat sementara (2003) kerana kemelut yang dihadapinya dan menyerahkan kepimpinan kepada Tun  Abdullah Badawi.
Tidak berpuashati dengan kepimpinan Datuk Seri Najib, beliau kembali ke pentas  politik dan memimpin Pakatan Harapan. Atas paltform Pakatan Harapan beliau dan pasukannya memenangi pilihanraya ke 14 pada 9 Mei 2018 dengan PH (113) dan BN  (79). Dengan kemenangan Pakatan Harapan yang bagi Dr. Mahathir adalah era kedua baginya, apakah Dr.  Mahathir dapat mengulangi atau mengatasi kejayaannya pada era pertamanya. Jawabnya adalah sukar !
Ini ialah kerana berbanding era pertama negara di dalam keadaan segar dari segi ekonomi dan Dr. Mahathir dalam keadaan cergas dan penuh dengan  tenaga dan cita-cita meluap-luap. Ini merupakan katalis bagi kegiatan pembangunannya.
Manakala bagi era keduanya mulai 2018, dari awal lagi Malaysia dilihat dan digambar sebagai orang yang sakit tenat dan uzur. Ketenatan dan keuzuran akibat dari berbagai-bagai penyakit,. Antaranya.
·         Ekonomi negara di dalam keadaan tenat dengan hutang negara  mencecah RM1 trilion.
·         Berbagai-bagai dan bertambah kes rasuah antaranya berprofile tinggi
·         Ada negeri-negeri yang makin lantang menuntut hak, bahkan mau berotonomi
·         Kenaikan harga barangan dan kediaman di luar kemampuan rakyat dan makin meningkat rakyat menderita mental.
·         Gugatan keamanan negara, khususnya dari pendatang luar yang masih belum diatasi.
·         Ditambah cukai SST dan Cuka i baru yang dikenakan dan janji-janji pilihanraya (manifesto)  tidak dapat fitunaikan.
Ibarat sebagai seorang doktor – memang dia doktor perubatan, dalam keadaan sekarang Dr. Mahafhir terpaksa menghadapi berbagai penyakit yang dihadapi oleh negara. Dr. Mahathir terpaksa menggunakan banyak masa bagi membersih, merawat dan memulih penyakit-penyakit berkenaan. Di samping jawapan terpaksa diberi secara wajar dan meyakinkan mengapa projek-projek yang dijangka memberi faedah kepada rakyat dibatalkan seperti lebuh raya, keretapi laju dan sebagainya.
Dr. Mahathir dijangka tidak dapat mengulangi apa lagi mengatasi kejayaan era pertama pemerintahannya, Beliau dijangka banyak menggunakan masa merawat masalah penyakit negara yang dihadapi negara. Beliau juga sebenarnya amat kesuntukan masa.
Sekian.

No comments:

Post a Comment