FOKUS
PENDIDIKAN SEKOLAH RENDAH
(Fikrah
Bangi: 601),
BBB: 11 Zulkaedah 1441H. = 03 Julai 2020M. (Juma`at).
Fokus
pemdidikan pada peringkat sekolah rendah dapat dibahagikan kepada tiga:
1)
Mengenal Huruf
Adalah
menjadi ungkapan terkenal, bahawa pengajian peringkat rendah adalah bertolak
dari mengenal huruf sama ada huruf rumi dan dahulu juga adalah bagi mengenali
huruf jawi.
Mengenal
luruf yang diringkas kepada abjad atau alphebet adalah asas bagi pembelajaran untuk
membaca perlu kepada mengenal huruf a, b, c
atau alif, ba` dan ta` dan
seterusnya ada;ah kunci bagi pembacaan. Berbagai kaedah digunakan seperti
menulis pada papan tulisan, mempamerkan dengan gambar, mengajar menulisnya dan
menyuruh anak-anak menyebutnya dengan berulang kali, bahkan dinyanyikan bagi
menyeronok dan memudahkan anak-anak mengingati dari segi sebutan dan mengenali
dari segi bentuk. Berbagai kaedah lagi digunakan yang menyeronokkan anak-anak
belajar.
2)
Membaca
Berikut
dari mengenal huruf, ialah diikuti dengan membaca. Tahap sebelum membaca ialah
dikenali dengan mengeja.. Pengejaan ialah dengan memadukan huruf-huruf konsonan
dengan huruf saksi (a, o, i, e, u), daripadanya
menghasilkan bunyi. Misalnya
Nama
seperti Buku, , baju, jari, bapa dan sebagainya.
Perbuatan
sepeti beri, , makan, suka dan sebagainya.
Pengejaan
disertai dengan gambar atau langsung dengan perbuatan sebagai lakonan kecil.
Kaedah
membeca yang bermula dengan mengeja dan melengkapkan ejaan bagi satu-satu
perkataan yang kemudian dilengkapkan dengan perkataan dan ayat membolehkan
anak-anak membaca dan memahami perkataan dan ayat-ayat yang mungkin disertai
dengan gambar-gambar dan juga perbuatan dan lakonan.
Membaca
membuka minda anak-anak kepada maklumat dan dengan maklumat memberi kefahaman
dan keilmuan asas kepada anak-anak.
3.
Mengira
Tahap
yang lebih tinggi selepas mengenal huruf, membaca melalui ejaan ialah mengira.
Mengira
ialah bermula dari mengenali angka atau
nombor, iaitu dari 1, 2,, 3, 4, 5,
6, 7, 8. 9, dan 0 bagi aepuluh.
Memberi
kefahaman bagi angka ialah dengan menunjukkan secara langsung bagi sesuatu
nombor seperti dengan menggunakan buah guli, batang kalam, buku dan
berbagai-bagai kaedah yang sesuai yang dapat diperlihatkan dengan gambar dan
perbuatan.
Pembelajaran
tentang angka akan diikuti dengan perkembangan dari pembelajaran terhadap angka
yang dikenali sebagai hisab, matematik
dan kiraan . Antara bagi peringkat asas ialah campur, tolak dan bahagi.
Pembelajaran yang lebih canggih dari segi angka-angka membawa kepada
perkembangan bagi keilmuan matematil pada peringkat rendah. Iaitu dengan
mencerakinkan kaeagah campur, tolak dan bahagi ke dalam kaeadah perkiraan.
Dengan
menguasai ketiga-tiga bidang membuka ruang kepada anak-anak dapat membaca, bukan
sahaja terhadap teks yang dipelajari,tetapi membuka ruang kepada anakanak membaca
berbaga-bagai maklumat.
Bagi
anak-anak yang pintar, sejak dari darjah bawah, ada yang sudah mampu membaca
buku-buku seperti noval, pengajian agama, surat khabar dan sebagainya.
Pengajian
pada peringkat sekolah rendah bukan setakat mengenal huruf, membaca dan
mengira, tetapi ada bidang-bidang yang lain.
Sekian.
No comments:
Post a Comment