TRANSISI
(Fikrah
Bangi: 605),
BBB: 16 Zulkaedah 1441H. = 08 Julai 2020M. (Rabu).
Sebelum
merdeka (1957) sekolah untul penduduk asal Negara (Malaya) pada masa itu yang
dikenali dengan Sekolah Melayu – Sekolah Rendah, tidak mempunyai sekolah menengah. Sekolah rasmi pada masa penjajah
ialah Sekolah Inggeris – English School, sekolah ini mempunyai peringkat
menengah yang kebiasaannya berada di bandar-bandar besar seperti Kuala Lumpur
di kenali dengan Victoria, Serembang King George, Perak dengan Anderson (sebuah
sekolah elit di negeri itu, Malay College ditubuhkan pada tahun 1925) di Pahang
Cliffod School dan beberapa yang lain.
Jika
ada murid-murid yang baik dari Sekolah Melayu yang ingin menyambung pengajian
ke sekolah menengah beraliran English ini, maka ianya hendaklah melalui Kelas
Remove yang dikenali dengan `Special
Malay. Sekolah Inggeris dari peringkat rendah adalah sekolah rasmi kerajaan.
Lulusan dari sekolah menengah kerajaan ini diterima untuk bekerja di
jabatan-jabatan kerajaan dan berbagai sektor. Iainya Walau bagaimana pelajar lulusan menengah
Inggeris pada masa itu sukar untuk masuk universiti `Raffle`s College` di
Singapura,kecuali bagi yang istimewa sahaja.
Apabila
negara mau mencapai kemerdekaan, satu bidang yang diberi perhatian ialah pelajaran..
Satu Dasar Pelajaran bagi Malaya Merdeka yang dikenali sebagai `Penyata Razak
(1956) dalam mana disebut antaranya bahasa Melayu akan dijadikan bahasa Rasmi
dan persekolahan menengah hingga ke
pengajian tinggi akan menggunakan bahasa Melayu.
Perancangan
agak lewat, sepatutnya mulai kemerdekaan
sudah ada Sekolah Menengah Melayu
(Kebangsaan), tetapi pada masa itu tiada bangunan sekolah menengah Melayu,
tiada guru yang dilatih dan tiadadilakukan pemilihan pelajar secara menyeluruh.
Secara adhok sementara dibangunkan
sekolah menengah Kebangsaan (berbahasa Melayu), dipiiih sejumlah pelajar dari Sekolah Melayu , ditumpang di beberapa
sekolah pilihan seperti di Cliffod Schoo;, Kuala Lipis Pahang dan di Maktab
Perguruan di Tanjung Malim. Walau bagaimana pelajar-pelajar menumpang ini belajar
aliran English.
Sekolah
menengah beraliran Melayu didirikan dengan terbinanya Sekolah Tuanku Abdul Rahhman
(Star) di Ipoh, Perak, Sekolah Dato` Abdul Razak (SDAR) di Seremban, Sekolah
Alam Shah di Kuala Lumpur dan diikuti oleh banyak lagi sekolah.
Perubahan
dasar sebenarnya adalah lebih penting dari pembinaan fizikal bangunan sekolah.
Penerusan pengajian dan peperiksaan seperti Lower Certificate Education
berterusan dalam bahasa Inggeris. Penukaran kepada Sijil Rendah Pelajaran
menggantikan LCE berlaku mulai tahun 1964, dua tahun berikutnya (1966) Malaysia Certificate Education bertukar
kepada Sijil Pelajaran Malaysia dan pada
1968 High School Certificate (HSC) bertukat kepada Sijil Tinggi
Persekolahan (STPM). Perubahan ini tidak mengubah pendirian Lembaga Peperiksaan
Cambridge yang mengiktiraf sijil-sijil berkenaan
di dalam bahasa Inggeris sebelumnya.
Sebenarnya
dengan pertukaran aliran ini tidak memerlukan kepada pendirian bangunan sekolah
berasingan, kerana semua sekolah , khususnya yang dahulu di dalam bahasa
Inggeris sama bertukar kepada aliran yang dikenali sebagai Aliran Kebangsaan`.
Walau
bagaimana pertukaran yang agak kurang terancang ini mempunyai implikasi
tersendiri..
Sekian.
No comments:
Post a Comment