BBB, 12
Syawal 1436 = 28 Julai 2015 (Selasa):
Jika aqidah ialah persoalan yang bersifat
doktrin yang berkait dengan kepercayaan dan bersifat dalaman - lebih bersifat minda, maka fiqh adalah
bersifat aturan-aturan (law) yang dipraktik secara amali dan kelihatan secara
lahiri. Berbanding dengan bidang aqidah, maka bidang fiqh lebih banyak dan luas
diperkatakan. Sebagaimana aqidah adalah bersumberkan Al-Qur`an dan juga Hadith,
maka demikian dengan fiqh, tetapi sumber bagi bidang ini lebih banyak dan luas
diperkatakan sejak dahulu hingga kini. Lantaran itu, jika dalam bidang aqidah
mempunyai dua mazhab utama sunni, iaitu Ashari dan Maturidi, maka di dalam
bidang fiqh melahirkan empat mazhab terkenal, iaitu Maliki, Shafie, Hanafi dan
Hanbali.
Secara tradisional runglingkup kurikulum bagi
bidang fiqh sebagaimana ilmu aqidah menurut susunan rukun iman yang enam, maka
ruanglingkup bagi bidang fiqh ialah menurut susunan rukun Islam yang lima iaitu
syahadat, solat, zakat, puasa dan menunaikan haji ke Baitillah al-Haram bagi
mereka yang berkemampuan. Secara yang lebih spesifik penyusunan dari segi
pembicaraan dibahagikan kepada ibadat, muamalat, munakahat, jinayah dan jihad.
Bidang ibadat adalah bidang yang paling luas
diperkatakan dan banyak kitab yang dihasilkan sejak dulu hingga kini. Bidang
ibadat adalah bidang praktik yang menjadi panduan dan amalan harian bagi umat.
Penyusunan perkara-perkara yang dibincangkan menurut persis penyusunan bagi
rukun Islam itu sendiri. Pendekatan ini dibuat sejak peringkat awal pengarangan
ilmu fiqh seperti yang dilakukan Imam Malik di dalam kitabnya yang berjudul
`Al-Muwatta`` dan diteruskan secara sedemikian oleh ulama fiqh yang lain
seterusnya.
Bagi membicarakan persoalan ibadat, maka topik
yang paling utama ialah mengenai `Solat`, tetapi sebelum mendirikan solat ada
keperluan-keperluan yang lain disempurnakan, iaitu `Taharah`, lantaran itu
membuka kitab fiqh, maka bab awal dan permulaan ialah mengenai `Taharah`. Iaitu
hukum bersuci dari najis dan mutanajjis, bersuci dari hadath kecil dan hadath
besar, alat bagi bersuci dari air atau dari debu (istinja`), berbagai jenis
air, konsep air musta`mal, kaedah mengambil wudhu`, wajib, sunat, makruh dan
membatalkannya. Amalan sunat bersugi. Perkara yang mewajibkan bersuci (mandi)
seperti haidh, nifas dan istihadah.
Tentang solat ada berbagai-bagai jenis solat
dari yang wajib kepada berbagai jenis solat sunat. Tetapi kaedah mendirikan
solat adalah sama, ianya hendaklah menepati dengan rukun dan sunatnya, perkara
yang membatalkan solat, solat jamaah dan jumaat. Antara solat sunat ialah solat
`idul Fitri dan`idul Adhha di samping berbagai-bagai jenis solat sunat yang
lain. Solat adalah kewajipan ibadat yang utama yang ditegaskan oleh banyak ayat
Al-Qur`an dan Al-Hadith. Ia adalah lambang syiar umat yang utama.
Kewajipan yang selalu bergandingan di dalam
Al-Qur`an ialah menunaikan zakat. Iaitu bidang yang melibatkan ekonomi yang
dari satu segi Islam menggalakkan umatnya berusaha mencari sumber kehidupan
yang kelak dengan sumber pendapatan ini bukan saja dapat memenuhi tuntutan diri
dan keluarga dari segi sumber kehidupan, tetapi dengan rezeki yang didapati
apabila cukup syarat seperti cukup haul dan nisab, maka pengusaha dapat memberi
sumbang bakti kepada pemerintah dan masyarakat dengan mengeluarkan zakat bagi
harta seperti ternakan, tanaman, emas perak, hasil perniagaan, lombong dan
rikaz.
Selepas daripada zakat, maka susunan kefarduan
dari rukun Islam ialah puasa Ramadhan. Bagi melaksanakan puasa ada aturan
kaedah yang perlu dipatuhi, ada sunat-sunat di dalam berpuasa dan amalan-amalan
yang menyerikan puasa, seperti sunat tarawih, membaca Al-Qur`an dan
berbagai-bagai amalan sunat yang dituntut yang ganjaran pahala bagi amalan di
dalam bulan Ramadhan adalah berganda, manakala tuntutan dari rukun Islam kelima
ialah menunaikan haji ke Baitillah al-Haram sekali seumur hidup bagi yang
berkemampuan. Haji adalah perhimpunan umat di Makkah dan Arafah secara tahunan
bagi melakukan umrah dan haji yang perlu memenuhi rukun, wajib dan sunatnya.
Banyak hikmat dari amalan haji, antaranya menghayati kebesaran Allah melalui
perintahnya, dapat menghayati latar sejarah perkembangan Islam sejak dari zaman
Nabi Ibrahim a.s. membawalah kepada Nabi Muhammad s.a.w. dan dapat menyaksikan
kesan-kesan sejarah dari segi perjuangan Rasullah s.a.w. di dalam menegakkan
Islam, selain daripada itu dapat memahami dan berkenalan dengan berbagai
masyarakat umat Islam yang datang dari berbagai negara dan penjuru alam. Selain
daripada itu bidang fiqh membicarakan tentang aqiqah, hukum berjual beli,
waqaf, fara`id dari segi wirathah, perkahwinan dan segala perkara yang berhubungan
dengan rumahtangga dan keluarga, persoalan jinayah, riddah, bughat, jihad,
wala1 dan nazar
Fiqh sebagai kurikulum pengajaran hingga kini
masih popular dengan turath kitab-kitab yang dihasilkan oleh ulama tradisional,
seperti kitab yang dihasilkan oleh Shaykh Daud al-Fatani dengan kitabnya yang
berjudul Munyati al-musalli. Kitab dihasilkan oleh Muhammad bin Ismail Daud
al-Fatani dengan kitabnya berjudul Matla` al-Badrayn, Shaykh Muhammad Arshad
al-Banjari dengan kitabnya yang berjudul Sabil al-Muhtadin, Abdul Samad bin
Muhammad Salih (Tuan Tabal) berjudul Bidayah al-Ta`lim dan banyak lagi kitab
fiqh yang dihasilkan.
Bidang fiqh kini makin luas diperkatakan
mengenai perkembangan bidang semasa seperti persoalan yang berhubung dengan
ekonomi Islam seperti Bank Islam dan takaful yang kedua-duanya mendapat
sambutan bukan saja di kalangan umat Islam, tetapi juga di kalangan yang bukan
Islam, mengenai industri halal dan haram yang kebaikannya bukan saja kepada
orang Islam tetapi juga kepada yang bukan Islam, begitu juga dengan pendekatan
dan perluasan konsep waqaf di dalam Islam.
Perkembangan fiqh semasa tidak saja berhubung
dengan bidang ekonomi, tetapi juga mengenai siasah-politik dan pentadbiran
secara Islam. Terdapat tokoh yang mampu membicarakan bidang ini seperti oleh
Profesor Dr. Yusof al-Qaradhawi seperti
karya beliau yang berjudul Fiqh al-Daulah dan banyak lagi karangan beliau yang
berhubung dengan fiqh semasa. Di samping itu terdapat usaha mengislamisasi
undang-undang seperti yang dilakukan oleh al-Marhum Profesor Ahmad Ibrahim yang
usahanya diteruskan oleh pendukung-pendukungnya.
Bidang fiqh adalah bidang yang luas, ianya
didekati di dalam pengajaran berpandukan kitab-kitab turath yang dihasilkan
oleh ulama-ulama tradisional, tetapi yang lebih mencabar bagaimana menghasilkan pendekatan semasa
berhubung dengn isu-isu fiqh terkini baik dalam bidang ekonomi, politik, perundangan dan kebajikan yang dapat memperlihatkan
bahawa persoalan fiqh adalah bidang yang releven dari dulu hingga kini dan akan
datang. Lantaran pengajaran terutama tentang isu-isu semasa dan terkini
memerlukan penyelidikan yang dengan penemuan dan pendekatan yang didapati
memberi manfaat kepada umat di dalam kehidupan dan interaksi dengan masyarakat.
Sekian.
No comments:
Post a Comment