Tidak mudah untuk membatas atau mensempadankan
sesuatu bidang keilmuan lantaran sesuatu bidang keilmuan adalah bersifat
dinamik dan sentiasa berkembang. Perkembangan adalah hasil dari kajian,
penyelidikan, penemuan dan pengolahan yang terus berlaku yang menjadikan
sesuatu bidang keilmuan terus dinamik dan berkembang. Apa yang lebih tepat
bahawa kurikulum bagi sesuatu bidang ilmu, ialah satu ruanglingkup dan batas
sempadan bagi sesuatu bidang ilmu yang dikenalpasti dan diambil bagi dijadikan
skop khusus bagi diaplikasikan sebagai bidang dan kandungan yang diguna dan
disampaikan di dalam pengajaran. Ini bererti skop yang diambil adalah bidang
yang sudah jelas dan mantap bagi disampaikan di dalam pengajaran kepada
khalayak jamaah.
Sebenarnya ruanglingkup dan batas sempadan
bagi sesuatu bidang ilmu itu dikenalpasti dan diberi batas sempadan dengan
pemberian nama bagi sesuatu bidang ilmu yang bererti membatassempadankannya
dengan bidang-bidang yang lain. Misalnya bila menjenamakan sesuatu ilmu contoh,
`Ilmu Al-Fiqh al-Akbar/Aqidah/Tauhid/Usuluddin/Al-Kalam adalah berdasarkan
ciri-ciri yang ada di dalam keilmuan berkenaan yang membedakannya dari keilmuan
yang lain. Al-Fiqh al-Akbar adalah nama awal bagi bidang aqidah (Al-Fiqh
al-Akbar = Kefahaman `keilmuan` yang Besar) lantaran keilmuan ini membicarakan
ibu bagi segala keilmuan, lantaran ia merupakan keilmuan pegangan yang
menentukan kebenaran atau sebaliknya dari segi pegangan keimanan seseorang
Islam. Tidak betul dari segi pegangan merosakkan keimanan seseorang. Lantaran
itu dikenali dengan `Al-Fiqh al-Akbar`. Keilmuan berkenaan juga dikenali dengan
`Ilmu `Aqidah` lantaran ianya merupakan `Simpulan Yang Kukuh` dari segi
pegangan dan keyakinan sebagai `aqidah, juga dikenali juga dengan `Ilmu Tauhid`
lantaran aspek dominan di dalam keilmuan berkenaan ialah membicarakan tentang
Keesaan Allah di samping aspek-aspek yang lain. Juga dikenali sebagai Usuluddin
yang bermaksud sebagai `Umbi Agama` lantaran keilmuan ini adalah merupakan
`Asal` atau `Umbi` bagi pegangan agama. Antara ciri keilmuan ini pada peringkat
yang lebih tinggi dikenali sebagai `Ilmu al-Kalam` Ilmu yang melandaskan
percakapan dan perbahasan secara logik dan teratur, misalnya dengan menggunakan
kaedah-kaedah ilmu logik yang menghasilkan natijah `Kebenaran`, lantaran itu
keilmuan pada peringkat tinggi ialah membahaskan tentang prinsip-prinsip
keilmuan berkenaan secara kalam dan lojik.
Pendek kata batas dan ruanglingkup bagi bidang
keilmuan berkenaan dari permulaan dapat dikenali dari nama yang diberi yang
darinya dapat dikenali ciri-ciri bagi keilmuan berkenaan. Antara ciri-cirinya:
1) Membicarakan soal ketuhanan dan tentang rukun-rukun iman yang lain
2) Menggunakan dalil-dalil akli dan naqli
3) Bersifat logik dan rasional
4) Menjadi pegangan dan keyakinan bagi umat
Islam
5) Membezakannya dari kepercayaan yang bukan
Islam.
Dari keseluruhan skop dan ruanglingkup
keilmuan kita ambil istilah `Usuluddin` sebagai mewakili semua, apakah
kesemuanya mau dijadikan sebagai kurikulum bagi pengajaran yang akan
disampaikan di masjid ?
Pengajaran yang mau disampaikan seharusnya bergantung
pada kemampuan guru, taraf keilmuan yang ada pada khalayak yang berbeza-beza
dari segi persediaan ilmu berkenaan pada diri mereka yang mungkin tidak
mempunyai asas atau mempunyai asas yang minima atau sudah ada kesediaan
pengajian dari segi bidang keilmuan berkenaan. Persediaan yang ada pada jamaah
mempengaruhi dari segi keperluan kepada tahap pengajaran atau lebih khusus
kurikulum yang sesuai sebagai panduan bagi pengajaran kalangan berkenaan.
Walau bagaimana semua bidang keilmuan
keagamaan yang diperkatakan bukan sesuatu yang baharu, bahkan bagi setiap
bidang mempunyai `turath` pegajian yang dihasilkan. Dalam kata lain setiap
bidang keilmuan telah ada kitab-kitab turath keilmuan yang dihasilkan oleh
ulama-ulama, baik pada peringkat tinggi yang di dalam bahasa Arab atau pada
peringkat biasa di dalam bahasa Melayu Jawi yang telah dihasilkan oleh ulama-ulama
Melayu yang berasaskan pada pegangan Ahlu al-Sunnah wa al-Jamaah.
Namun semua kandungan ilmu usuluddin tidak
lari dari membicarakan rukun iman yang enam, iaitu percaya kepada Allah dan
Rasul, kitab, malaikat, hari kiamat, qada` dan qadar dan balasan baik dan jahat
(syurga dan neraka).
Di dalam pembicaraan usuluddin dibicarakan
tentang rukun akal, apa itu Islam dan iman, sifat-sifat yang wajib bagi
Allah dan Rasul (termasuk harus dan
mustahil), tentang Al-Qur`an dan kitab-kitab yang lain (Taurat, Zabur, Injil),
kepercayaan kepada malaikat, hari kiamat, percaya kepada qada` dan qadar, hisab
dan balasan syurga dan neraka.
Kitab-kitab turath di dalam bahasa Melayu yang
masih popular digunakan bagi pengajaran ialah dari karangan ulama seperti oleh
Daud bin Abdullah al-Fatani seperti Al-Durr al-Thamin, Jawahir al-Saaniyyah,
Ahmad bin Muhammad Zain al-Fatani berjudul Faridat al-Fara`id, Muhammad Zain
bin al-Faqih Jalaluddin berjudol Bidayah al-Hidayah dan Muhammad Ali bin
al-Ghafur (Tuan Kutan) berjudul Zahrat al-Murid.
Pada peringkat yang lebih tinggi ialah
penggunaan kitab-kitab di dalam bahasa Arab seperti karangan oleh Ibrahim
al-Baijuri dengan kitabnya yang berjudul Tuhfat al-Murid dan Ibrahim al-Laqani
dengan kitabnya yang berjudol Sharh `ala Matn al-Jauharat al-Tauhid (ada
terjemahan dalam jawi). Sungguhpun terdapat karangan-karangan di dalam bidang usuluddin lebih moden, tetapi
tidak popular dari segi penggunaannya pada pengajian tradisi. Karangan yang
lebih moden yang menjadi teks pengajian di dalam bidang usuluddin ialah Risalah
al-Tauhid yang dihasilkan oleh Muhammad Abduh.
Adalah menjadi cabaran bagi tokoh dan ulama
kini menghasilkan kitab usuluddin yang mempunyai pendekatan yang mantap yang
boleh dijadikan teks pengajian bagi semua peringkat, khususnya pada pengajian
di masjid dan surau.
Sekian.
No comments:
Post a Comment