July 21, 2015

Masjid Dan Peranan Kemasyarakatan


BBB, 04 Syawal 1436 = 20 Julai 2015 (Isnin):
Masjid selain dari tugas utamanya sebagai institusi ibadat dan pendidikan juga berperanan di dalam bidang kemasyarakatan. Bidang kemasyarakatan yang dimaksudkan ialah:
1)       Menyelesaikan masalah kehidupan yang dihadapi oleh ahli kariah,
2)      Menganjurkan himpunan berfungsi keagamaan dan
3)      Melaksanakan khidmat sosial bagi masyarakat.


Sememngnya selama ini masjid dan surau antara fungsinya ialah menyelesai dan memudahcara  masalah yang dihadapi masyarakat, khususnya masalah yang dihadapi individu. Sebenarnya bagi individu melalui beberapa upacara di dalam proses kehidupannya mulai dari kelahiran sehinggalah kepada kematian. Masjid atau surau dan kepimpinan masjid atau surau sering dilibat atau dijemput bagi menyempurnakan sesuatu acara berkenaan. Sebagai melahirkan rasa kesyukuran anak atau anak-anak dilahirkan maka diadakan majlis aqiqah yang kadang-kadang diadakan majlis berkenaan secara beramai-ramai di masjid atau surau. Pengerusi atau imam biasanya diminta menjalankan upacara aqiqah majlis yang diadakan secara ramai-ramai. Tetapi sering majlis sedemikian diadakah di rumah  bagi anak yang diaqiqah, maka pegawai-pegawai masjid dan surau serta ahli kariah berdekatan sama dijemput menghadiri majlis berkenaan. Apabila anak lelaki sampai umur yang melayakkan untuk dikhitan, maka diadakan majlis berkhitan yang biasanya diadakan secara beramai-ramai di suatu tempat tertentu. Biasanya pegawai dan kakitangan masjid atau surau dijemput sama bagi menyempurnakan majlis. Turut sama pada kebiasaan diadakan majlis khatam Qur`an bagi remaja lelaki dan juga perempuan.


Proses yang penting dilalui oleh seorang pemuda dan pemudi ialah mengadakan majlis perkahwinan, sebelumnya pertunangan. Perkahwinan melibatkan juru nikah dari masjid yang menjalankan upacara aqad. Di dalam konteks Masjid Al-Umm, tempat bagi menjalankan upacara aqad memang disediakan, bahkan turut disediakan ruang untuk jamuan yang boleh disewa oleh pihak yang menjalankan upacara perkahwiunan. Seterusnya puncak yang dilalui dan dihadapi oleh seseorang ialah mengalami kematian. Perkhidmatan mengurus jenazah bagi satu-satu kematian disediakan dari peringkat memandikan mayat, kafan. Solat jenazah dan mengkebumikan di tanah perkuburan memang disediakan oleh masjid ia merupakan tugas sosial bagi masjid terhadap anak kariah. Tanah kubur adalah diamanah oleh pihak berkuasa kepada masjid menguruskannya.
Sebagaimana masjid berperanan menyelesaikan masalah yang dihadapi seseorang individu di dalam kehidupannya, masjid juga berperanan menjalankan majlis-majlis sambutan dan upacara-upacara perhimpunan yang ada kaitan dengan keagamaan. Majlis-majlis ini merupakan rotasi peristiwa ulangan bagi setiap tahun yang rentetannya berlaku dari awal hingga akhir tahun. Misalnya dilihat berdasarkan tahun Hijrah, maka bermula dari awal tahun diadakan sambutan awal tahun Hijrat al-Rasul, diikuti majlis Maulid al-Rasul pada bulan Rabiul Awwal (mulai 12 Rabiul Awwal), Sambutan Isra` Mi`raj pada bulan Rajab, Sambutan awal Ramadhan, Nuzul Al-Qur`an, Hari Raya Idul Fitri dan sambutan Idul Adhha (Masjid antaranya berperanan menjalankan kursus haji kepada bakal haji sebelum tiba masa haji). Berbagai cara diadakan oleh masjid dan surau bagi menyambut hari-hari kebesaran Islam di atas. Antara acara yang lumrah diadakan ialah dengan mengadakan ceramah-ceramah di masjid surau bagi contoh sambutan awal Hijrah, begitu juga bagi Maulid al-Rasul yang kadang-kadang diadakan perarakan pada peringkat negeri dan negara. Demikian ceramah bagi Isra` Mi`raj. Manakala bagi sambutan yang berkait dengan Ramadhan ialah juga ceramah dan tazkirah bagi meningkatkan amalan ibadat dan bersadakah. Bagi sambutan Hariraya Idul Fitri biasanya masjid menjalankan acara solat Idul Fitri dan masing-masing menjalankan acara perayaan masing-masing dengan menziarah dan bermaaf-maafan. Manakala bagi sambutan raya Idul Adhha, masjid selain dari mengadakan solat Idul Adhha, maka masjid juga surau menganjurkan ibadat Korban biasanya secara besar-besaran yang disertai ramai peserta. Sebagaimana acara yang dihadapi oleh individu di dalam kehidupan, maka sambutan-sambutan adalah dialami oleh masyarakat secara jamaah dan merupakan acara tahunan.


Berlainan dari dua kategori di atas, ialah persoalan mengenai khidmat sosial yang harus dilibatkan oleh masjid, ia bukan rutin tahunan yang dilalui, tetapi lebih kepada peristiwa, situasi setempat dan komitmen yang diambil oleh masjid. Sebagai contoh khidmat yang popular diguna di dalam masyarakat, iaitu `gotong royong` di dalam masyarakat. Misalnya berlakunya wabak denggi, dengan keprihatinan AJK Masjid, maka masjid mengambil inisiatif menganjurkan gotong royong membersihkan kawasan yang berlaku denggi dengan kerjasama Jabatan Kesihatan Daerah dan penduduk. Gotong royong dapat dilakukan bagi membersihkan kawasan perkuburan, membaiki rumah uzur bagi warga emas yang daif kehidupan, gotong royong melengkapkan kemudahan padang permainan, padang bola dan berbagai-bagai lagi.
Selain dari bersifat gotong royong masjid juga boleh menganjurkan pungutan derma bagi membantu masyarakat miskin setempat  sempena menjelang idul Fitri, anak yatim, membantu pelajar miskin setempat bagi menyambung pelajaran, membantu msyarakat yang mengalamai bencana seperti kebakaran, ribut, banjir dan sebagainya.
Selain dari gotong royong dan menderma khidmat sosial masjid juga boleh mengadakan majlis-majlis penerangan bagi menerangkan sesuatu isu semasa yang dihadapi oleh masyarakat misalnya masalah kekurangan air, kempen mencegah pembaziran dan obesiti, mencegah penyalahgunaan dadah, gejala sosial melanda muda-mudi masyarakat dan pencegahan, gejala berlumba haram, mencegah peningkatan kemalangan jalan raya dan sebagainya. Kini pada zaman komunikasi moden masjid mempunyai portal maklumat berhubung dengan kegiatan masjid dan kegiatan surau-surau di bawahnya.


Mungkin sebahagian daripada contoh-contoh kegiatan sosial yang dibicarakan dapat dikatakan bukan tugas masjid dan ada agensi-agensi dan jabatan-jabatan berkenaan seharusnya mengambil tanggungjawab, tetapi masjid sebagai pusat pertemuan penduduk adalah tempat paling sesuai dijalankan kegiatan sosial berkenaan. Peranan  masjid prihatin dengan masalah masyarakat atau bekerjasama dengan agensi-agensi dan jabatan-jabatan berkenaan mencerminkan komitman tinggi masjid terhadap masyarakat. Dengan sedemikian masjid bukan saja  dipandang hormat oleh masyarakat, tetapi juga dapat menarik masyarakat turut sama memakmur dan mengimarahkan masjid melalui saluran-saluran keterlibatan mereka dengan masjid.
Sesungguhnya fungsi masjid pada zaman Rasulullah s.a.w. lebih dari tiga bidang fungsi yang kita bicarakan. Masjid pada zaman  Rasulullah ialah pusat ibadat, pendidikan, pentadbiran, pertahanan, ekonomi , polisi dalam dan luar negara. Masjid adalah pusat kegiatan masyarakat umat.

Sekian. 

No comments:

Post a Comment