BBB, 02 Syawal 1436 = 18 Julai 2015 (Sabtu):
Dimaksudkan dengan pengajian hujung minggu
ialah pengajian pada hari Sabtu dan Ahad yang merupakan hari tutup pejabat.
Kedua-dua hari ini adalah hari terluang bagi pekerja-pekerja dari aktiviti
rasmi pejabat dan juga dianggp sebagai hari minggu bagi bidang-bidang yang
lain. Tapi bagi masing-masing mempunyai agenda sendiri bagi memenuhi masa kedua-dua
hari tersebut. Bagi mereka yang meminati pengajian, maka kedua-dua hari
tersebut dapat digunakan bagi mengikuti pengajian dan mendalamkan ilmu
pengetahuan.
Bagi masjid banyak program yang dapat diisi
dan ditawarkan kepada masyarakat – (Selain dari pengajian mengirinbgi waktu
solat, terutama antara waktu maghrib ke Isya` dan mengiringi waktu subuh bagi
hari-hari bekerja). Pada hari-hari minggu ini, masa yang digunakan antara pagi
(jam, 8.00-1200 tengahari). Pada sebelah petang ialah waktu untuk urusan
peribadi dan keluarga. Pengajian yang dapat diisi bagi hari-hari minggu:
1) Pengajian berkitab atau berteks
dengan pilihan keilmuan-keilmuan tertentu
2) Pengajian khusus bagi muslimat
3) Pengajian bagi peringkat anak-anak dan remaja
4) Kursus bahasa – khususnya bahasa Arab
5) Pengajian berpekej
Oleh kerana masa yang ada begitu terhad, maka jadual
pengajian perlu diatur supaya tidak berlaku pertindihan, tidak berlaku
pembaziran tenaga dan masa. Setiap hari dapat diisi dengan dua mata pelajaran
sebanyak 2 jam bagi satu pengajian. Kecuali no. 3 pengajian pada peringkat
anak-anak dan remaja, maka yang lain penyusunan jadual haruslah dapat diikuti
oleh umum. Pengajian pada peringkat anak-anak lebih kepada bimbingan pengajian
Al-Qur`an, menghafal (Al-Qur`an) yang melibatkan pelajar tahfiz, di samping
mempunyai slot masa menghafal yang lain dan pengajian-pengajian asas fardu.
Selain daripada pengajian pada peringkat
anak-anak dan remaja dapatlah dikatakan pengajian seharusnya bersifat berat.
Bagi mengisi pengajian yang ditawarkan, maka pengajian setahun dibahagi peda
dua semester (separuh tahun bagi satu semester). Pengajian ini diikuti oleh
beberapa kategori pengajian yang kita namakan:
1) Tafaqquh fi al-Din
2) Pengajhian berpekej
3) Pengajian Ala Pondok
Bagi semester pertama (separuh tahun pertama
ditawarkan bagi empat slot pengajian bagi seminggu ialah, katakan `aqidah,
tafsir, ekonomi Islam dan Bahasa Arab, manakala bagi semester dua (separuh
kedua tahun) ialah fiqh, Hadith, tasawuf dan sirah. Diulang mata pelajaran
kepada tahap yang lebih tinggi bagi tahun dua dan ketiga.
Untuk pengajian muslimat mungkin dipilih waktu
di luar bagi jadual di atas. Misalnya sebelah petang hari Sabtu atau atau
mana-mana waktu yang sesuai.
Semua pengaji-pengaji yang memilih mana-mana
satu jenis pengajian di atas perlu mendaftar pengajian dan kehadiran diambil
bagi setiap pengajian.
Bagi pengaji-pengaji Tafaqquh fi al-Din yang
berhasrat memilih mata-mata pelajaran agama sahaja boleh tidak mengambil mata
pelajaran Ekonomi Islam dan sirah. Pengaji-pengaji berpekej dan tahfiz dikehendaki
mengambil semua pelajaran yang ditawarkan dan pengajian ala pondok mengambil
mata pelajaran `aqidah, fiqh, tasawuf dan pengajaian al-Qur`an dan Hadith.
Pihak masjid dikehendaki menyediakan kurikulum
bagi setiap mata pelajaran yang ditawarkan. Guru-guru yang mengajar adalah dari
kalangan mereka yang berkelulusan dan berkelayakan. Kerjasama dengan
pengajian-pengajian tinggi tertentu akan dilakukan, khususnya dari segi
penilaian kursus pengajaran yang ditawarkan. Guru-guru dari pengajian tinggi
tertentu mungkin dijemput bagi menyampaikan sebahagian dari pengajaran bagi
kursus-kursus yang ditawarkan
Bagi pengaji-pengaji yang mengikuti pengajian
akan diadakan ujian penilaian. Dengan ujian-ojian dan penilaian yang dibuat
akan dikeluarkan sijil atau diploma yang diiktiraf oleh pengajian tinggi yang
melayakkan yang lulus untuk menyambung pengajian pada peringkat yang lebih
tinggi.
Pengajian pada hujung minggu ini adalah lebih
bersifat formal dengan adanya syarat kelayakan, pendaftaran, pengambilan
kehadiran dan pengajaran yang tetap dan berkurikulum, guru yang menyampaikan
pengajaran secara berkesinambungan seterusnya ada penilaian dan pengeluaran
pengiktirafan sama ada sijil atau diploma yang diusahakan pengiktirafan dari
institusi-institusi pengajian tertentu. Pengajian ini berbeza dari pengajian
yang diadakan secara terbuka seperti pengajian mengiringi waktu-waktu solat
fardu. Kemudahan yang disediakan bagi pengaji berdaftar ialah perpustkaan yang
menyediakan bahan-bahan bacaan dalam bidang yang berkait dengan mata-mata
pelajaran yang disediakan. Begitu juga pengaji-pengaji dibenarkan membuat
rujukan di perpustakaan dan meminjam bahan-bahan bacaan.
Bagi pengaji-pengaji berdaftar dan juga yang
mengikuti pengajian secara terbuka akan didedahkan dengan seminar, konvensyen
dan wacana-wacana ilmiah yang dianjurkan oleh masjid dari semasa ke semasa
dengan menggunakan ruang konvensyen di masjid misalnya pada waktu-waktu malam,
terutama pada hari-hari minggu. Pakar-pakar di dalam bidang keilmuan tertentu
akan dijemput mengisi seminar, konvensyen dan wacana-wacana ilmiah dari masa ke
masa secara berterusan.
Pengajian yang ditawarkan bukan setakat
penduduk setempat di Bangi, tetapi kepada mereka yang berminat dari luar, di
Selangor atau dari luar dari Selangor. Mereka boleh datang mulai dari petang
hari Jumaat bagi mengikuti pengajian pada dua hari berikutnya. Untuk jangka
panjang pihak masjid sebenarnya berhasrat membina bangunan bertingkat
berdekatan masjid sebagai pusat pengajian dan pentadbiran yang juga disediakan
asrama, lebih-lebih lagi bagi pelajar-pelajar tahfiz dan yang mengikuti
pengajian berpekej dan merangka pengajian pada peringkat yang lebih tinggi yang
melayakkan pengajian mengeluarkan diploma dan ijazah. Walau bagaimana untuk
sejumlah kecil pelajar dari luar buat peringkat permulaan mereka boleh menginap
di bangunan Surau Al-Umm yang akan diubahsuai menjadi penginapan imam dan
asrama.
Apa yang dihasratkan oleh Masjid Al-Umm
bukanlah merupakan di luar dari kebiasaan, sesungguhnya kelahiran universiti terawal
di dunia adalah berasal dari pengajian di masjid, iaitu Universiti Qayrawan dan
Universiti Al-Azhar.
Sekian.
No comments:
Post a Comment