BBB, 27
Ramadhan 1436 = 14 Julai 2015 (Selasa):
Sejarah tidaklah sepenting berbanding dengan
pengajian Al-Qur`an, aqidah dan fiqh bagi pengajian Islam. Sememangnya ianya
tidak diberi keutamaan dari segi hiraki keilmuan yang dipelajari di masjid dan
surau. Pelajaran ini jika diajar di masjid surau, ianya dikenali sebagai
`Sirah`, iaitu sejarah khusus tentang sejarah Islam berhubung dengan sejarah
kerasulan Nabi Muhammad s.a.w. Walaupun sejarah tidak penting berbanding dengan
mata-mata pelajaran utama di dalam Islam, tetapi wajar dijadikan sebahagian
dari mata pelajaran yang diajar di dalam pengajian di Masjid Al-Umm. Dengan
sejarah dapat membantu pengaji-pengaji dapat memahami apa yang dipelajari di dalam
Islam dalam perspektif dan skop yang lebih luas dan mendalam dalam mendapat
kebenaran.
Sejarah tidak diabaikan di dalam Islam. Contoh
ayat Al-Qur`an menyebut yang dari segi maksud ialah,
``Dan demikian itulah keadaan hari-hari (dunia
ini dengan peristiwa-peristiwa kemenangan atau kekalahan), kami gilirkan dia
antara sesama manusia (supaya menjadi pengajaran). (Aali Imran: 140).
Dan banyak pula ayat-ayat mengenai peristiwa sejarah untuk maklumat dan
pengajaran. Contoh ayat bermaksud:
``Sesungguhnya rumah ibadat yang mula-mula
dibina untuk manusia (beribadat kepada Tuhan) ialah Baitullah yang di Makkah
yang barakah dan (dijadikan) pertunjuk hidayah bagi umat manusia. (Aali Imran:
96).
Namun begitu sejarah adalah luas, seluas wujud
ruang dan masa dan sejarah terus mencatat bersama perjalanan masa di permukaan
wujud yang ada. Sebab itu sejarah dikategorikan untuk dipelajari seperti
Sejarah Dunia (secara luas), Sejarah Negara-negara (Sejarah Malaysia), Sejarah
Peperangan Dunia Pertama, Sejarah Kemerdekaan Negara dan sebagainya. Namun bagi
merangkumi semua seharusnya dipelajari konsep dan falsafah sejarah.
Bagi kita umat Islam, selain dari mempelajari
sejarah secara luas, kita sendiri mempunyai Sejarah Umat Islam bagi kita
memahami sejarah tamadun dan peradaban umat. Ianya tidak lain bagi kepentingn
kita memahami sejarah Islam dalam peta sejarah tamadun dan peradaban
keseluruhan. Sejarah Islam sendiri dikategorikan bagi kemudahan pengajian
seperti Sejarah Kerasulan dan Kenabian, Zaman Jahiliyyah, Sirah Nabi Muhammad
s.a.w., Zaman Khalifah Al-Rashidin, Zaman Umawiyyah, Abbasiyyah, Zaman Turki,
Islam di Alam Melayu dan sebagainya.
Dengan pengajian sejarah katakan tentang Sirah
Nabawiyyah Rasulullah s.a.w. dapat difahami sejarah Nabi sebelum dibangkit dan bagaimana perjuangan
Baginda mendakwah selepas dibangkit semasa di Makkah, Hijrah ke Madinah dan
penegakan negara Islam pertama di Madinah dan perluasan negara Islam dan
perkembangan Islam. Dengan mempelajari sirah kita tidak menanggapi sesuatu
peristiwa secara kosong dari masa dan tempat. Misalnya dengan memahami sejarah
dapat difahami latar pengibadatan Rasulullah di Gua Hira` yang membawa kepada
Baginda menerima wahyu pertama (Iqra`). Dengan memahami sejarah dapat difahami
dakwah Rasulullah tidak semudah diterima kaum Quraisy dan setelah 13 tahun
berdakwah di Makkah, tidak seramai mana mereka yang menerima Islam sehingga
Rasulullah terpaksa merangka beberapa strategi seperti berpindah ke Habasyah
dan akhirnya berhijrah ke Madinah, membuka negara Islam pertama di Madinah. Pun
di Madinah tidak sunyi dari menghadapi konfrontsi dan peperangan sebelum negara
Mdinah berdiri dengan mantap dan Rasulullah s.a.w. meluaskan dakwah Islam
hingga ke luar dari Madinah.
Mempelajari Sirah Rasulullah memperluaskan
horizon kefahaman tentang Islam dan mengukuhkan keyakinan. Bahkan antara rukun
Islam yang lima adalah mempunyai elemen sejarah. Misalnya dengan Rukun Islam
kelima iaitu, menunaikan Haji ke Baitillah al-Haram, memberi kefahaman kepada pengunjung selain
dari menunaikan rukun kewajipan, akan latar tempat dan sejarah tempat dakwah
Rasulullah s.a.w. juga dapat difahami sejarah dan tempat pertama kali Nabi
Allah Ibrahim menempatkan keluarganya – Saydatina Hajar dan Ismail bermukim di
Makkah dan dapat melihat dengan mata kepala tentang binaan Ka`abah yang
didirikan oleh Nabi Allah Ibrahim bersama anaknya Ismail yang kesannya terakam
pada Maqam Ibrahim dan Hijir Ismail. Juga dapat disaksi safa dan marwah serta
telaga dan air zamzam yang mempunyai elemen sejarah yang berkait dengan
Saydatina Hajar dan anaknya Ismail. Juga dapat dihayati betapa berkat dan luhurnya
doa Nabi Allah Ibrahim yang memohon dari Allah agar Ka`abah menjadi tempat
kunjungan yang dihadiri umat secara berterusan. Begitu juga dengan doa Nabi
Allah Ibrahim agar Makkah menjadi kota yang makmur yang rezeki berlempah ruah
dari segi makanan dan buah-buah. Doa tersebut dikabul Allah dan Makkah menjadi
tempat makmur serta aman dan dikunjungi secara berterusan.
Demikian bila seorang sama ada bagi menunaikan
haji atau umrah bila berziarah ke Madinah dapat menyaksi sendiri kesan-kesan
sejarah yang berhubung dengan Rasulullah seperti Masjid Quba`, Masjid
Qiblatayn, Masjid Nabawi sendiri yang menjadi pusat ibadat dan pentadbiran serta
kegiatan kemnasyarakatan. Serta dapat melihat kesan-kesan sejarah seperti
peperangan Badar, Uhud dan sebagainya. Dalam erti kata yang lain pemergian ke
Makkah bagi menunaikan haji dan umrah membuka peluang mendapat maklumat dan
kefahaman tentang peristiwa-peristiwa yang berhubung dengan dakwah, perjuangan
Rasulullah dalam menegakkan Islam dan Negara Islam pertama di Madinah.
Di dalam konteks ini dilihat bahawa pelajaran
sejarah atau lebih khusus adalah sirah dapat memberi kefahaman terhadap seorang
Islam tentang latar perjuangan menegakkan Islam. Kepentingan sejarah bukan
setakat sejarah yang berlaku berhubung dengan sejarah semata-mata. Dengan
elemen sejarah dapat membantu kefahaman tentang keilmuan-keilmuan Islam.
Misalnya dengan sejarah dapat difahami sebab-sebab nuzul satu-satu ayat Qur`an
dan juga memahami peristiwa yang berkait dengan sejarah di dalam ayat-ayat
Al-Qur`an yang berhubung dengan sejarah. Sejarah juga dapat membantu kefahaman
memahami Hadith-Hadith Nabi yang berkait dengan berbagai-bagi peristiwa yang
melahirkan sesebuah Hadith. Selain daripada itu sejarah membantu pengajinya
memahami sejarah-sejarah yangf lain yang berhubung dengan umat Islam. Dengan
sejarah bukan saja membantu dari segi kefahaman, tetapi menanamkan rasa kasih
sayang, pengagungan terhadapo kerajaan Islam dan membangkitkan semangat bagi memperjuang dan mempertahankan Islam.
Sejarah tidak pernah berdusta. Sejarah
memperjelaskan hakikat peristiwa pada paksi kebenaran dan memberi keyakinan
bagi yang mendepani dan menghayati kebenaran berkenaan.
Sekian.
No comments:
Post a Comment