July 18, 2015

Sukan Dan Rekreasi Masjid


BBB, 01 Syawal 1436 = 17 Julai 2015 (Jumaat):
Sebagaimana kita perlu makan dan minum secara teratur bagi menjaga fizikal bagi melangsungkan kehidupan demikian juga kita perlukan kecergasan bagi menjaga fizikal, antaranya melalui sukan. Konsep sukan ini bukan semestinya permainan formal seperti bola, hoki dan badminton dan sebagainya. Maksudnya segala gerakbadan yang berfungsi bagi kesihatan seperti dapat mengeluarkan peluh. Ini termasuklah merumput dan melerah di kawasan rumah, berkebun, berjalan kaki dan sebagainya. Bersukan suatu yang digalakkan, bahkan di dalam Islam digalakkan oleh Rasulullah bersukan seperti memanah, menunggang kuda dan berenang. Ketiga-tiga jenis sukan ini menjadi sukan formal di dalam peretandingan sukan.


Di dalm kata lain, sukan sebagai satu keperluan perlu digalakkan dan perlu sama diberi perhatian oleh masjid. Mungkin menyebut sukan lebih terarah kepada kalangan belia, namun ada bidang-bidang yang wajar  melibatkan orang-orang dewasa. Bagi menarik golongan muda ke masjid, maka masjid wajar mengatur kegiatan-kegiatan sukan bagi orang muda. Secara kebetulan berdekatan dengan masjid ada kemudahan sukan seperti ada dewan orang ramai yang sebenarnya lebih digunakan bagi permainan badminton. Pihak masjid dapat berunding dengan pihak MPKj bagi mendapat slot bagi kalangan belian berlatih dan juga menganjurkan pertandingan badminton yang dari sini dapat dijadikan tapak bagi memasuki pertandingan kepada peringkat daerah dan negeri dan sebagainya atau pihak masjid sendiri menganjurkan kejohanan badminton masjid Al-Umm. Pertandingan yang juga sesuai diadakanm ialah pertandingan futsal di kalangan belia masjid yang kemudahan sedemikian terdapt di kompleks sukan Bandar Baru Bangi.
Kemudahan sukan yang paling ketara bagi masjid, sebagai masjid dekat dengan dewan badminton, maka masjhid lebih dekat dengan padang awam yang dapat digunakan bagi berbagai kegiatan sukan. Kegiatan yang paling utama ialah sukan bola sepak. Padang ini memang secara tidak formal dan tidak rasmi digunakan oleh pemuda-pemuda bermain bola sepak pada setiap petang. Pihak masjid wajar mengambil peranan mengatur kegiatan seperti sukan  bola sepak ini diatir secara lebih baik, misalnya menyediakan gol secara lebih sempurna. Kini mempunyai satu gol sahaja. Pihak masjid perlu mengatur jadual permainan secara lebih sempurna. Mengatur pertandingan lega masjid di kalangan pasukan di Bangi dan bagi kawasan yang lebih luas seperti pertandingan antara wakil-wakil masjid-masjid dan surau-surau dengan mengadakan hadiah-hadiah yang lebih menarik dan menghantar pasukan bola sepak belia Masjid Al-Umm ke pertandingan-pertandingan luar. Padang bersebelahan masjid ini juga boleh digunakan sebagai padang futsal  dan permainan hoki yng diselenggarakan oleh masjid. Pihak masjid juga boleh memikirkan sukan tahunan bagi kejuaraan masjid yang mana di dalam sukan tahunan ini dianjurkan berbagai pertandingan sukan yang nelibatkan anak-anak dari anak-anak sekolah berbagai peringkat, orang muda dan juga orang tua menurut jenis-jenis sukan yang sesuai.


Menyebut orang tua, mereka boleh dilibatkan dalam kegiatan sukan dan pergerakan yang boleh mencergaskan diri mereka. Misalnya padang yang berhampiran masjid itu dapat dinaik taraf dengan mewujudkan trek pejalan kaki keliling padang yang membolehkan warga tua berjalan kaki keliling padang sama ada pada waktu pagi selepas menunaikan solat subuh dan mengikuti kulih atau digunakan pada sebelah petang selepas solat asar. Sekali sekala peraduan berjalan kaki di kalangan veteran dan orang muda dapat diadakan misalnya bertolak dari Masjid Al-Umm ke Masjid Al-Hasanah dan sebaliknya. Pertandingan menunggang basikal juga boleh diadakan di kalangan veteran dan kalangan belia. Antara sukan yang sesuai di kalangan veteran dan juga beliaa ialah pertanding boling. Pertandingan seumpama ini pernah diadakan antara surau di Bangi yang pernah dianjurkan oleh Adun Bangi bersifat tahunan. Pihak Masjid Al-Umm boleh mengambil inisiatif menganjurkan pertandingan boling antara masjid dan surau-surau yang bertujuan bagi saja untuk kesihatan, tetapi lebih merupakan mengeratkan silatul rahim di kalangan ahli-ahli masjid dan surau. Banyak lagi sukan tradisi dan moden yang bersesuaian untuk acara sukan bagi masjid Al-Umm. Bagi mengendalikan kegiatan sukan puihak masjid perlu melantik AJK Sukan Masjid yang dapat mengurus dan mentadbir perjalanan sukan bagi masjid yang mempunyai matlamat dan tujuan tertentu.
Satu lagi bidang yang boleh dilibatkan oleh masjid ialah bidang rekreasi yang melibatkan kegiatan luar dari masjid.  Kegiatan ini adalah berinspirasikan ayat Al-Qur`an yang bermaksud:
``Sesungguhnya pada kejadian langit dan bumi dan pada pertukaran malam dan siang ada tanda-tanda (kekuasaan, kebijaksanaan rahmat Allah) bagi irang-orang yang berakal.`` (Aali Imran: 190).
Maksud rekreasi ialah kegiatan luar mencari pengalaman dan pembelajaran yang melibatkan kunjungan dan kegiatan fizikal  sebagai latihan sambil belajar. Rekreasi boleh melibatkan golongan muda seperti mengnjurkan rihlah ke taman rekreasi di hutan, perbukitan, pergunungan, tepi sawah dan pantai. Pemergian dalam menghayati alam disertai dengan kegiatan kuliah atau kem ibadat dan sebagainya. Kegiatan boleh termasuk di bawahnya ialah lawatan-lawatan sambil belajar yang dianjur oleh masjid ke berbagai-bagai tempat yang memberi manfaat dari segi keilmuan dan pengetahuan bagi golongan muda seperti melawat kilang-kilang pengeluaran, ladang-ladang tanaman dan ternakan, perusahaan, penghasilan kraft dan sebaginya.


Kegiatan yang seumpama ini boleh juga melibatkan golongan dewasa yang dianjur dan diatur oleh masjid. Misalnya masjid boleh mengatur lawatan sambil belajar di institusi pengajian moden dan tradisi (Pondok Pengajian) sambil mengikuti pengajian ringkas. Melawat dan bergotong royong membersih kawasan rumah kebajikan warga tua sambil menghulur bantuan kebajikan kepada mereka. Kegiatan boleh melibatkan ke luar negara misalnya mengadakan rombongan melawat kawasan kependudukan Islam di negeri Cina, lawatan membantu golongan minoriti Islam di Kamboja, myanmar dan sebagainya. Lawatan sambil menyampaikan bantuan seperti mangsa banjir, mangsa gempa bumi sanma ada di dalam atau luar negara. Pada peringkat yang lebih tinggi masjid menganjurkan pakej seperti umrah dan ziarah.
Sukan dan rekreasi nampak sebagai bidang yang tidak begitu penting, tetapi keterlibatanm masjid di dalam kedua-dua bidang berkenaan dapat memupuk hubungan yang baik antara masyarakat setempat. Pihak masyarakat pula melalui sukan dan rekreasi bukan saja dapat bergiat dan cergas dengan melibatkan diri dengan kedua-dua bidang, tetapi banyak memberi keilmuan dan pengalaman yang boleh ditimba, selain dari pengajian secara formal di masjid, sebaliknya dengan kegiatan secara tidak formal lebih memberi kesan dan manfaat bagi masyarakat.
Sebenarnya banyak manfaat bagi masjid dan masyarakat melalui kedua-dua bidang, namun ianya memerlukan satu AJK yang cergas berinisiatif dan berinovatif di dalam mengatur kegiatan-kegiatan bagi kedua-dua bidang berkenaan.

Sekian.

No comments:

Post a Comment