BBB, 03 Syawal 1436 = 19 Julai 2015 (Ahad):
`Ilmu` adalah istilah yang menarik minda dan jiwa yang memberi respond secara hormat
terhadap apa yang dinamakan `Ilmu`. Ternampak wajah ilmu menjelmakan diri dengan kumpulan
buku-buku dan juga himpunannya di perpustakan. Ternampak juga wajah mahaguru
dan profesor sedang menympaikan kuliah dengan para pelajar sedang tekun
menerima dan mencatatnya dan terbayang juga pelajar yang bergelut dengan ilmu
merujuk berbagai buku bagi menyiapkan kerja dan kertas ilmiah yang bakal
dibentangkan di kelas tutorial dan ternampak juga anak-anak tadika sedang
membilang jari juga mengeja dalam proses transformasi mengenal angka dan juga
huruf. Ilmu adalah hasil transformasi maklumat kepada rumusan konsepsi yang
dihasil, diabadikan ke dalam buku yang dapat dipelajari dan diperturunkan
dari generasi ke generasi mempelajari
dan memanfaatkannya. Proses penurunan ini lebih banyak merupakan proses perulangan
dari proses penambahan.
Di mana-mana dengan cara bagaimana
menyampaikan ilmu dan penerimaan adalah proses terpuji, lantaran dengan ilmu
yang berbagai bidang dan berbagai cara
disampaikan adalah proses meningkatkan martabat insan dari tahap tidak tahu
(jahil) ke matabat tahu yang menjadikannya orang `berilmu`. Dengan berilmu bagi
individu dan masyarakat meningkatkan cara hidup dari yang bersifat mundur
kepada yang lebih bertamadun dan peradaban.
Di dalam konteks di atas, boleh dikemukakan
persoalan, apakah perlu bersusah-payah mendirikan masjid dan berusaha mengisi
dan mengimarahkannya dengan pengajian-pengajian ? Jawapannya ia merupakan jihad
murni dan inti Takmilah bagi mengangkatkan secara bersama kualiti insan dari
segi relatifnya masih kurang dengan keilmuan ke tahap keilmuan yang dapat
dicapai yang kesannya menghasilkan masyarakat berilmu, berbahagia patuh pada
Tuhan dan hidup di dalam suasana aman tenteram yang tercermin di dalam ungkapan
`Baldah tayyibah wa Rabbun ghafur`.
Di dalam konteks Bandar Baru Bangi (BBB) yang
masyarakatnya relatifnya berilmu statement yang memganggap mereka masih kurang dari keilmuan dapat dipersoalkan.
Adalah diakui sebahagian besar dari mereka merupakan masyarakat terpelajar dan
intelektual, tetapi perlu diingat apa yang dinamakan terpelajar, hanya terhad
kepada profession mereka yang mereka
kuasai.Sebagai contoh seorang profesor yang mendalam bidang pertanian,
kekurangan dari keilmuan keagamaan. Begitu juga seorang ahli matematik, sastera
dan akaun dan sebagainya. Masjid tidak mampu menyediakan keilmuan di dalam
bidang-bidang profession khusus, namun dengan ruang kekosongan yang ada cuba
sama berusaha mengisikannya, agar kekosongan yang ada dapat diisikan dan dapat
diimbangkan. Pihak masjid bersedia menerima sumbangan bidang-bidang profession
yang sama dapat dimanfaatkan oleh masyarakat. Idealnya masjid berusaha sama
mengangkat martabat masyarakat kepada tahap dan kualiti setinggi yang dapat.
Proses keilmuan yang diharap berlaku di masjid
sekurang-kurangnya ada tiga tahap
1) Transformasi ilmu kepada mereka yang tidak berilmu
2) Melengkapkan keilmuan bagi mereka yang telah berilmu
3) Menjanakan ilmu bagi kepentingan semua
Mentransformasi atau menyampaikan ilmu kepada
mereka yang tidak tahu memang menjadi tugas utama bagi masjid, iaitu mengajar
kepada mereka yang tidak tahu. Misalnya mengajar anak-anak mengaji Al-Qur`an
dan mengajarkan mereka dengan keilmuan fardu dan mengamalkannya. Proses ini
juga berlaku kepada kalangan dewasa yang selama ini tidak memberi perhatian
terhadap keilmuan (agama) maka dengan klesedaran yang ada mereka mau
mempelajari ilmu yang tidak diketahui selama ini. Kebanyakan program yang
disusun lebih banyak dituju kepada golongan seperti ini. Pendekatan ini adalah
pendekatan yang kita istilahkan sebagai mensyarikat dan memasyarakatkan ilmu.
Bagi tahap melengkapkan keilmuan bagi mereka
yang telah berilmu ialah sebagimana pernah dibincangkan, kepada mereka dari
golongan sedemikian, kita tidaklah berhasrat dalam kata halus untuk mengajar
mereka, tetapi berharap bersama mereka dapat mensyarikatkan ilmu. Bermaksud
dari kalangan sesama intelektual ini diharap mereka bersama menyumbangkan
tenaga bagi mencurahkan ilmu, sama memanfaatkan keilmuan yang tidak diketahui
sebagai contoh seseorang yang menguasai satu bidang profession yang bukan dari
aliran agama, dapat mengambil manfaat dari keilmuan yang disampikan dalam masa
yang sama dengan kepakaran mereka diharap agar sama dapat dimanfaatkan. Contoh
dapat dimanfaat bersama maklumat berhubung dengan bidang ekonomi, perusahaan,
kesihatan dan sebagainya. Dengan demikian masyarakat dapat sama ditingkatkan
dari segi ilmu dn maklumat.
Bagi kategori ketiga, iaitu menjana ilmu bagi
kepentingan semua. Tahap ini paling sedikit dan mungkin sukar berbanding dengan
tahap dan kategori pertama dan kedua.
Tahap ini bermaksud, bahawa apa yang berlaku dari segi trnsformasi ilmu selama
ini, ialah penurunan ilmu yang sama dari generasi ke genarasi. Ilmu yang
dibincang dan diperturunkan adalah petikan dari penemuan, pendapat-pendapat dan
hasil-hasil yang telah dirumus oleh ilmuan-ilmuan yang terdahulu. Dengan proses
ini pada dasarnya tidak berlaku pertambahan dari segi ilmu. Sepatutnya terutama
pada tahap tinggi dari kalangan yang pakar di dalam bidang masing-masing
menjanakan keilmuan yang dikuasainya bagi menambahkan ilmu dan dimanfaatkan
oleh orang lain. Budaya sedemikian memang digalakkan dan berlaku di universiti-universiti.
Tetapi budaya murni ini bukan sahaja berlaku di universiti, tetapi juga
sepatutnya dinstitusi-institusi yang
lain.
Di dalam konteks di atas masjid yang
menganjurkan berbagai-bagai ilmu keislaman yang disyarikatkan oleh tokoh-tokoh
profession yang lain, diharap turut membudayakan penghasilan ilmu dalam bidang
masing-masing. Di dalam maksud yang lain masjid menggalakkan para pakar yang
mengajar di dalam keilmuan masing-masing menghasilkan keilmuan yang dapat
diterbutkan di dalam bentuk buku yang memprojekkan imej masjid sebagai institusi
yang turut menjanakan ilmu. Lantaran itu adalah menjadi hasrat masjid juga tiba
pada satu peringkat dapat menerbitkan buku-buku ilmiah di dalam bidang-bidang
kepakaran guru-guru berkenaan. Sebagaimana universiti mempunyai jabatan
penerbitan, maka pada satu peringkat masjid juga mempunyai jabatan
penerbitannya yang menjanakan ilmu melalui buku-buku yang diterbitkan
dihasilkan oleh tenaga-tenaga pengajar, hasil dari konvemnsyen, seminar dan
wacana-wacana ilmiah yang diadakan, bahkan pada satu peringkat juga masjid
menerima hasil-hasil keilmuan dari pakar-pakar , walaupun dari tenaga yang
bukan berkhidmat di masjid. Sebenarnya dengan penghasilanm ilmu sedemikian
lebih memberi imej positif sebagai institusi yang turut sama mendukung
keilmuan. Budaya ilmu sedemikian bukan sesuatu yang baharu, tetapi menjadi
tradisi bagi masjid-masjid yang berfungsi sebagai institusi pendidikan.
Misalnya Al-Ghazali menghasilkan Ihya` Ulum al-Din di Masjid Damshiq. Ada
manuskrip manuskrip yang hilang yang diketahui judul antaranya diketemui manuskripnya
di perpustakaan masjid-masjid yang menndakan bahawa masjid menjadi institusi yang
menjanakan ilmu pengetahuan keislaman.
Sekian.
No comments:
Post a Comment