BBB, 18
Ramadhan 1436 = 05 Julai2015 (Ahad):
Untuk menjadikan Masjid Al-Umm sebagai pusat
ibadat dan pengajian, maka sebagaimana mendirikan bangunan fizikal masjid ada
perancangan, maka demikianlah juga dengan pengisian dan pengimarahan juga perlu ada perancangan dengan teliti.
Demikianlah dalam tempoh setengah tahun (16 Sya`bn 1435 – 03 Rabiu al-Akhir
1436 = 14 Jun 2014 – 24 Januari 2015) selepas setengah tahun bangunan Masjid
Al-Umm didirikan sudah ada tiga kali bengkel diadakan berkait dengan
pengimarahan Masjid Al-Umm. Bengkel kali pertama bertarikh 14 Jun 2014 (di atas)
bertempat di Puri Pujangga, UKM, tetapi tidaklah secara langsung membicarakan
tentang pengisian dan pengimarahn Masjid Al-Umm, tetapi Masjid Al-Umm dilihat
berada di Wadi Ilmu sebagai pemangkin bagi Bangi Bandar Ilmu (BBI). Bengkel kali
kedua ialah Bengkel Untuk Merancang & Mengimarahkan Masjid Al-Umm, Bandar
Baru Bangi bertarikh 26 Zulkaedah 1435 = 21 September 2014 juga bertempat di
Puri Pujangga, UKM demikian pada tempat yang sama berlangsung Bengkel Ketiga
iaitu Bengkel Penentuan Dan Penulisan Program Pengimarahan Masjid UKM bertarikh
03 Rabiu al-Akhir 1436 bersamaan 24 Februari 2015.
Bengkel Pertama adalah berjudul
`Merealisasikan Bangi Bandar Ilmu` sebenarnya dianjurkan oleh Persatuan Pemuda
Prihatin Bangi dengan kerjasama Sekretariat Bangi Bandar Ilmu. Terdapat dua
kertas kerja dibentangkan dalam bengkel tersebut. Pertama kertas kerja berjudul
`Merealisasikan Bangi Bandar Ilmu – Integrasi Berbagai Institusi Berindukkan
Masjid Al-Umm. Kertas sesi pertama ini dibentangkan oleh Penulis dan kertas
kerja kedua berjudul `Indikator Dan Cabaran Bangi Bandar Ilmu` dibentangkan
oleh Profesor Madya Dato` Dr. Ab. Halim Tamuri. Rektor Kolej Universiti Islam
Antarabangsa Selangor (KUIS). Kedua-dua kertas kerja ini diterbitkan oleh
Sekretariat BBI (2014). Semasa pembentangan kertas kerja ini Penulis selaku
Pengerusi Pembinaan Masjid Al-Umm yang masjid dari segi fizikalnya setengah
tahun dalam pembinaan (mulai dibina 10 Disember 2013), maka Penulis
membentangkan dari segi visi dan misi pembinaan Masjid Al-Umm berkenaan sebagai
pemangkin bagi BBI. Pendekatan ini adalah merupakan pendekatan mikro bagi merealisasikan
BBI, iaitu bertolak dari sebahagian kawasan BBB dengan program yang lebih kecil
dan kemudian boleh berkembang dengan lebih luas ke seluruh Bangi. Adapun pendekatan
yang diambil oleh pembentang kertas kerja kedua Dr. Ab. Halim Tamuri, ialah
pendekatan secara makro. Maksud pendekatan secara makro dalam mana kertas kerja
bertolak dan melihat bahawa seluruh Bandar Baru Bangi adalah merupakan Sebuah
Kampus Terbuka dan masjid-masjid dan surau-surau merupakan sebahagian dari
infra-struktur bagi BBI. Sebagai sebuah kampus universiti perlu ada kepimpinan
ilmu, pejabat, perpustakaan, tenaga-tenaga akademik, pekerja-pekerja dan berbagai
kemudahan sebagai sebuah `Universiti Terbuka Secara Praktikal`, termasuklah memerlukan
peruntukan kewangan yang besar. Kertas ini tidak membicarakan tentang masjid
secara khusus, apa lagi peranan Masjid Al-Umm yang relatifnya belum siap, maka
tidaklah dibicarakan kertas ini di sini.
Kertas yang mengambil pendekatan mikro oleh
Penulis, bertolak dari bahagian dari BBB, iaitu melihat Masjid Al-Umm dan
kegiatan yang bakal diambil, khususnya dari segi keilmuan dan pengimarahan
adalah pemangkin bagi BBI yang mekanisme berkenaan dapat diperluaskan ke
seluruh BBB. Masjid Al-Umm dari segi lokasinya
berada di antara lembah bukit Bangi, lantaran itu dikenali sebagai berada di
Wadi Ilmu. Secara Makro BBB mempunyai dua buah masjid (sebuah lagi ialah Masjid
Al-Hasanah), 30 buah surau (kini lebih dari jumlah ini), sebuah Kompleks
Pendidikan Islam (KPI), sebuah Dar al-Shifa`, dikelilingi sejumlah universiti
(20), Pusat-Pusat Penyelidikan (10), sekolah (10), tahfiz dan pra sekolah. Jika
secara makro adalah dilihat Masjid Al-Umm dapat bergiat dengan menyebarluaskan
keilmuan dan dapat mengambil manfaat dari berbagai institusi keilmuan bagi
memperkembangkan keilmuan dengan kerjasama dengan institusi-institusi berkenaan,
termasuk masjid bukan setakat di Bangi, bahkan hingga keluar dari Bangi. Tetapi
secara mikro yang lebih diberi tumpuan awal, bahawa di sekeliling Masjid Al-Umm
terdapat (satu masjid), 8 surau, sebuah Dar al-Shifa`, 4 sekolah rendah, dua
sekolah menengah, sebuah sekolah integrasi, 3 sekolah agama dan sebuah KPI.
Secara mikro tumpuan kegiatan pada peringkat permulaan adalah lebih tertumpu kepada
kawasan ini.
Adalah dilihat Masjid Al-Umm sebagai induk,
manakala KPI, Dar Shifa` dan surau-surau secara teratur dan berkurikulum adalah
sebagai fakulti dan jabatan yang menyebarkan keilmuan Islam menurut
keilmuan-keilmuan pilihan. Manakala sekolah-sekolah adalah berperanan
menyediakan tenaga pelajar yang dapat meningkatkan keilmuan mereka di samping
mengikuti pengajian-pegajian di institusi masing-masing. Tenaga boleh didapati
dari tenaga pengajar tempatan sedia ada dan kerjasama dengan berbagai-bagai
insitusi pengajian tinggi yang banyak di Bangi.
Pengajian utama adalah diadakan mengiringi
solat-solat fardu, hari-hari hujung-hujung minggu yang dapat diikuti oleh para
jamaah, termasuk dari dan di surau-surau yang lain, manakala pengajian hujung
minggu dan berpekej boleh diikuti pengaji-pengaji setempat dan juga dari luar
dianjur masjid bersama seperti KPI, Dar al-Shifa`, Surau Al-Nur dan surau-surau
yang lain. Seminar, wacana, konvensyen dan kursus-kursus mengenai sesuatu
bidang ilmu dan topik-topik tertentu dapat diadakan dari masa ke semasa sama
ada di masjid atau di institusi-institusi di Wadi Ilmu berkenaan.
Masjid juga mengadakan kelas tahfiz bagi
kepentingn penduduk di BBB. Adalah disedari selama ini, meskipun di BBB ada
masjid dan banyak surau, tetapi kurang dari para tahfiz. Keperluan kepada
imam-imam tahfiz terutama bagi tarawih pada bulan Ramadhan begitu terasa hingga
terpaksa dibawa dari luar untuk tempoh dalam bulan Ramadhan. Bila ada kelas
tahfiz ia memberi keutamaan anak-anak sekolah setempat, di samping dari luar
bagi mengikuti kelas tahfiz dan dilatih menjadi imam bagi keperluan masjid-masjid
dan surau-surau setempat dan juga dihantar ke luar. Adalah dicadangkan juga
bagi anak-anak tahfiz walaupun mereka tinggal di sekitar Bangi dan bersekolah
di Bangi, seharusnya tinggal di asrama, dengan demikian tumpuan mereka terhadap
kelas tahfiz menjadi lebih teratur, lantaran itu asrama tahfiz perlu di adakan.
Adalah dicadangkan juga, jika untuk anak-anak
ada pengajian tahfiz, maka bagi kalangan warga emas diadakan pengajian khusus
bagi mereka yang merupakan sebagai `Pondok Moden` yang mereka ini menumpukan
sebahagian masa mereka belajar kitab dan beribadat di masjid atau surau-surau.
Begitu juga bagi muslimat mempunyai kelas-kelas khas bagi muslimat yang ruang bagi
mereka disediakan di Masjid Al-Umm. Persidangan, wacana dan kursus pada
peringkat tinggi turut diadakan bagi diikuti mereka yang sedia mempunyai
pendidikan tinggi.
Bagi menjadikan masjid dan surau-surau serta
institusi-institusi keilmuan yang lain sebagai rangkaian bagi menyebarkan
pengajaran perlu kepada kepimpinan dan AJK yang berperanan menyelaraskan
kegiatan-kegiatan keilmuan antara tempat-tempat dan pelajar-pelajar yang
mengikutinya, juga memerlukan kurikulum bersepadu agar tidak terjadi
pertindihan dari segi bidang pengajaran dan jadual pengajian. Kerjasama dengan
pihak luar, khususnya dengan pengajian-pengajian tinggi sekitar Bangi diadakan.
Walau bagaimana cadangan pada peringkat permulaan,
masjid-masjid dan surau-surau adalah berperanan menambahkan keilmuan yang sedia
ada pada jamaah dan pelajar-pelajar pada peringkat persekolahan sebagai
tambahan bagi keilmuan yang mereka pelajari. Ini dianggap sebagai praktikal,
kerana kalangan anak-anak adalah melalui pendidikan formal mereka di
sekolah-sekolah. Kalangan pelajar mengikuti pengajian di institusi pengajian
mereka dan para pekerja yang lain bekerja di tempat-tempat kerja dan profesion
masing-masing, jadi Masjid dan institusi-institusi keilmuan yang lain sebagai bersifat
menambah kepada keperluan-keperluan ilmu yang belum ada, apa lagi bagi mereka
yang sebelum daripada itu belum mengikuti pengajian, khususnya
pengajian-pengajian keagamaan. Peningkatan kegiatan-kegiatan keilmuan melalui
institusi-institusi yang ada adalah dilihat lebih releven dan praktikal terutama
dari segi masa yang ada, penyediaan tempat, guru dan peruntukan kewangan.
Walau bagaimana untuk jangka panjang pihak
Masjid Al-Umm merancang untuk membangunkan kompleks pendidikan sepuluh tingkat berhampiran
Masjid Al-Umm yang dengan adanya bangunan ini dapat memperluaskan pengajian dan
meningkatkan taraf pengajian.
Sekian.
No comments:
Post a Comment