Ilmu adalah faktor utama di dalam proses
meningkatkan kualiti sesuatu kepada Takmilah. Piawayan Takmilah Ilmu pada
hakikatnya adalah pada Allah Subhanahu wa Ta`ala yang antara sifat sempurnaNya
ialah `Berilmu`. Perjalanan kualiti ke arah Takmilah keilmuan ialah perjalanan
yang panjang yang tidak mampu mencapainya oleh makhluk. Namun dalam perjalanan ini
makhluk, khususnya insan mencapai ilmu dan mencapai kejayaan keilmuan dalam
ketidaksempurnaan. Galakan terhadap mencari ilmu merupakan galakan berterusan
yang menolak insan ke arah mempertingkatkan diri dengan keilmuan. Banyak ayat
Al-Qur`an yang menegaskan tentang kepentingan ilmu, antaranya bermaksud:
``Katakanlah, Adakah sama antara yang berilmu
dan yang tidak berilmu.`` (Al-Zumar: 9)
``Allah mengangkat mereka yang beriman dari
kalangan kamu dan yang dikurniai ilmu kepada lapisan-lapisan darajat`` (Al-Mujadalah:
11) dan ayat yang bermaksud:
``Adapun yang takutkan Allah dari kalangan hambaNya ialah ulama`.`` (Fatir:
28)
Di dalam konteks keilmuan di Masjid Al-Umm ia
melibatkan keilmuan yang ditawarkan kepada jamaah, guru yang menyampaikan pengajaran,
jamaah yang menerima pengajaran, masyarakat yang sama menerima kesan secara
keseluruhan dan penjanaan terhadap keilmuan yang ditawarkan. Kelima-lima faktor
ini merupakan fokus dan cabaran bagi masjid melaksana dan menjayakannya.
Di dalam konteks keilmuan yang ditawarkan
kepada jamaah yang menghadiri majlis ilmunya sebagaimana yang telah dibincangkan
ialah `Keilmuan Teras Keislaman` yang releven ditawarkan bagi pengajian di
masjid dalam mana masjid menawarkan pengajian yang berhubung dengan pengajian
Al-Qur`an dari tahap paling rendah mulai dari pengenalan huruf Al-Qur`an
membawa kepada penghuraian terhadap kandungan Al-Qur`an yang dikenali dengan
ilmu tafsir. Bagi memahami bahasa Al-Qur`an maka ditawarkan pengajian bahasa
Al-Qur`an (bahasa `Arab). Teras bagi keilmuan Islam iaitu bidang aqidah
diutamakan di dalam pengajaran. Lantaran tanpa kekukuhan dari segi aqidah, maka
tiada paksi kukuh dari segi pegangan dan keyakinan. Demikian juga dari segi
ilmu fiqh atau syari`ah, tanpa mendalami pengajian di dalam bidang berkenaan,
maka tidak dapat dilakukan amalan ibadat dan kekurangan dari segi panduan
bermuamalah dengan masyarakat. Hadith sebagai sumber kedua Islam, maka sama
diberi penekanan di dalam pengajian. Mempelajari ilmu Hadith dapat difahami
bagaimana terbinanya kaedah keilmuan Hadith dan lebih penting dapat memahami
kandungan-kandungan Hadith dan hubungannya dengan hukum hakam keislaman. Satu
bidang yang berkembang di dalam tradisi keilmuan dan kerohanian Islam ialah
bidang tasawuf yang di bawahnya ialah termasuk bidang keakhlakan. Dengan
mengenali, memahami, bahkan mengamalkan apa yang dianjurkan di dalam pendekatan
bidang kerohanian ini memesrakan hubungan hamba dengan Khalik, menghayati
secara rohani terhadap kebesaran Allah dan mematuhi perintahNya, manis dalam
ibadat dan mendalam dari rasa kemanusiaan dan mesra dengan alam. Sesungguhnya
ia adalah pengajian pada peringkat tinggi yang dapat menghayati dan
menikmatinya oleh orang yang dikurniai Allah nikmat kerohanian berkenaan.
Manakala bidang sirah ialah keilmuan yang dapat memperjelaskan segala yang
berhubung dengan peristiwa-peristiwa yang berlaku di dalam Islam dari segi
pensejarahan. Dengan mempelajari keilmuan sirah memperjelaskan lagi kedudukan
peristiwa dan significantnya dari sejarah dan mengukuhkan keyakinan lantaran
segala peristiwa jelas dari segi sirah dan sejarah.
Melengkapkan keilmuan teras sebagai panduan
dalam kehidupan menurut lunas-lunas Islam, maka dlengkapkan pengajian dengan
keilmuan yang berhubung dengan aspek halal dan haram dan keusahawanan yang
berhubung dengannya, kewangan dan ekonomi Islam dan aspek nilai dan seni yang
berada di dalam wilayah dan batas-batas keislaman
Apa yang ditawarkan di atas adalah
bidang-bidang yang sesuai dan releven dibincang dan dipelajari di masjid. Namun
ini bukan bererti inilah sahaja bidang-bidang keilmuan Islam. Sebenarnya segala
ilmu adalah membicarakan tentang kebenaran di dalam bidang-bidang keilmuan
berkenaan, jadi segala ilmu adalah kebenaran yang tidak bertentang dengan Islam,
bahkan mengukuhkan Islam. Keilmuan berkenaan tidak dibawa ke dalam pengajian
yang berhubung dengan masjid, kerana keasingan dari aspek amali yang berkait
dengan keugamaan, lagi pula tiada pakar-pakar di dalam bidang-bidang khusus
yang mampu membicarakan bidang-bidang yang khusus berkenaan. Namun ini bukan
bererti tidak sesuai dibicarakan di masjid pada ketika yang sesuai. Contoh isu
gempa bumi boleh dibicarakan di masjid oleh pakar geologi dan sebagainya dengan
menghubungkannya dengan konsep kiamat di dalam Islam. Pakar pertanian boleh
membicarakan bidang berkenaan dan kaitannya dengan keperluan kepada permakanan
secara sihat menurut Islam. Demikian pakar
marine dapat membicarakan kepentingan laut kepada kehidupan dan perlu
kepada penjagaan dan berbagai-bagai bidang yang lain. Cuma bidang-bidang ini
tidaklah sesuai dijadikan sebagai subjek pengajaran tetap seperti aqidah dan
fiqh atau Hadith dan tafsir. Pendekatan yang dilakukan ialah melalui konsep
yang pernah dibicarakan iaitu melalui konsep persyarikatan dan memasyarakatkan
berbagai bidang keilmuan kepada masyarakat. Sebagaimana telah dibicarakan
bahawa di Bangi ramai pakar-pakar di dalam berbagai bidang keilmuan dari
berbagai universiti yang tinggal di Bangi. Mereka boleh diminta membicarakan
bidang masing-masing melalui slot ceramah atau wacana ilmiah yang khusus yang
diisi oleh pakar-pakar di dalam bidang masing-masing. Pakar-pakar termasuklah
bidang perubatan, pengusahaan, perniagaan, nuklear, fizik, biologi, politik,
pentadbiran, komunikasi dan berbagai-bagai bidang lagi. Jika pun pakar-pakar
berhubung dengan keilmuan berkenaan tiada di Bangi, pakar-pakar berkenaan boleh
dijemput mereka yang di luar dari Bangi.
Dengan pendekatan di atas para jamaah tidak
saja dihidangkan dengan pengajaran keagamaan per-se. Sebaliknya sebagaimana pakar-pakar
di dalam berbagai keilmuan yang bukan agama dapat mempelajari bidang-bidang
keilmuan di masjid, maka mereka yang tidak mengetahui bidang-bidang keilmuan yang lain dari agama dapat memahami
bidang-bidang di luar dari keagmaan. Dengan konsep persyarikatan dan
memasyarakatkan ilmu dapat meningkatkan keilmuan dan maklumat kepada jamaah
menjadikan jamaah masyarakat yang berilmu dan bermaklumat. Ia adalah merupakanm
Takmilah keilmuan yang meningkatkan kualiti jamaah dan masyarakat setempat.
Lebih daripada itu dengan maklumat dan keilmuan berbagai bidang yang dapat
dipelajari oleh jamaah dan masyarakat menjadikan jamaah dan masyarakat mereka yang
bertaqwa dan takut kepada Allah sebagaimana dimaksudkan di dalam firman Allah:
``Adapun yang takut kepada Allah dari kalangan
hambaNya ialah ulama`` (Fatir: 28).
Sekian.
No comments:
Post a Comment