BBB, 16 Ramadhan 1436 = 03 Julai 2015
(Jumaat):
Mana-mana masyarakat biasanya terdiri dari
berbagai-bagai lapisan. Dilihat dari segi kelas ada kelas atas, sederhana dan
rendah, ada yang melihat dari segi ekonomi ialah dari segi kaya, sederhana dan
miskin. Namun ciri yang sering dilihat di BBB yang banyak dengan institusi pendidikan
ialah kalangan terpelajar (intelektual), sederhana dan awam (biasa). Tumpuan
masjid di samping institusi ibadat ialah terhadap pendidikan (keilmuan), tanpa
mengira dari segi kedudukan status sosial atau kedudukan ekonomi. Masjid Al-Umm
bertujuan menjadikan diri selain dari tempat ibadat ialah sebagai agen yang
dapat berkhidmat kepada masyarakat di sekeliling secara khusus dan BBB secara
meluas menyampaikan pendidikan.
Menjunjung hasrat murni ini masjid berdepan
dengan berbagai-bagai kedudukan masyarakat dari segi keilmuan. Mereka dapat
dikategorikan kepada:
a) Golongan terpelajar terdiri dari tenaga-tenaga pegajar di
universiti-universiti membawalah kepada guru-guru yang berkelulusan ijazah.
b) Golongan professional yang berkhidmat di jabatan-jabatan, firma-firma,
agensi-agensi dan berbagai sektor antaranya bersifat sendirian.
c) Pekerja-pekerja awam yang berkhidmat di jabatan-jabatan, di
kilang-kilang dan persendirian
d) Suri rumah dan kaum wanita yang bukan professional
e) Peniaga-peniaga yang mempunyai premis perniagaan hinggalah kepada
peniaga-peniaga pasar malam
f) Pesara-pesara dan warga emas
g) Anak-anak sekolah dan pelajar-pelajar
Inilah kategori masyarakat berdepan dengan
Masjid Al-Umm (juga masjid dan surau-surau yang lain) yang masjid berhasrat
memberi ruang kepada mereka datang beribadat dan mengikuti pengajaran dan
pengajian. Mengapakah masjid mengambil tahu tentang mereka ? Adalah menjadi
tuntutan di dalam Islam menunaikan yang fardu, kifayah, bahkan yang sunat dan
kebajikan. Masjid tidak seharusnya bersifat menanti, tetapi terlibat dari segi dakwah,
menyediakan pengajaran dan pengajian bagi masyarakat umat. Di dalam konteks BBB
masjid seharusnya berperanan sebagai agen dan pendakwah yang menyebarkan ilmu kepada masyarakat dan
merealisasikan masyarakatnya berilmu yang mencerminkan sifat Bangi Bandar Ilmu.
Tetapi sejauhmana dan bagaimanakah masjid
mampu menarik mereka dan menyampaikan dakwah keilmuan terhadap masyarakat yang
berbagai kategori dan berbagai latar pendidikan. Soal menarik kehadiran adalah
penting, tanpa kehadiran maka keilmuan tidak dapat di sampaikan dan jadilah
masjid dihadiri mereka yang sama dan biasanya terdiri dari kalangan
pesara-pesara dan mereka yang sama.
Dari segi tarikan untuk hadir adalah
bergantung kepada masjid sejauh mana mampu menyediakan program, pengajian dan
kegiatan-kegiatan yang dapat menarik berbagai kategori masyarakat hadir ke
masjid. Dari satu pihak pula bagaimana mencetuskan kesedaran yang boleh
menggerakkan masyarakat berbagai lapisan hadir ke masjid bagi menunaikan
kewajipan beribadat dan mengikuti pengajaran dan pengajian yang dianjurkan oleh
masjid.
Masjid perlulah menyediakan program –
pengajaran dan pengajian (diiklan dan diwarwarkan) yang bersesuaian dengan
kesediaan dan kemampuan masyarakat. Bagi kategori intelektual dan professinal
guru yang bertaraf intelektual dan professional dari segi pengajaran dan
pengajian, mengadakan pengajian, wacana ilmiah, forum dan seminar di dalam
keilmuan-keilmuan yang bertaraf tinggi. Oleh kerana kalangan ini adalah
intelektual dan professional, maka dari kalangan mereka turut dijemput sebagai
tenaga pengajar dan mengambil bahagian dalam wacana bersifat ilmiah. Kegiatan
seperti ini bukan saja menarik minat kalangan intelektual dan professional,
tetapi juga dari kalangan masyarakat yang lain.
Bagi kalangan pekerja dan orang awam adalah
merupakan masyarakat dominan dan dari kalangan mereka yang ramai menghadiri
kegiatan dan pengajaran di masjid. Pengajian di masjid lebih fokus kepada
mereka seperti pengajian pada malam-malam hari selepas maghrib hingga isyak,
pengajian hari-hari hujung minggu. Tenaga pengajar perlu ada daya tarikan dari
segi pengajaran dan berkekalan dari segi mutu pegajaran dan penyampaian. Iklan
dengan berbagai cara terus dilakukan bagi menarik kehadiran masyarakat, tetapi
guru yang mursyid faktor utama yang dapat menarik kehadiran.
Bagi kalangan wanita biasanya lebih mudah
diurus dan mudah mendapat kehadiran bila ada pimpinn wanita yang dapat
menjalankan pengurusan. Kehadiran akan lebih bertambah jika guru yang mengajar
mempunyai keilmuan mendalam dan mempunyai daya tarikan dari segi pengajaran.
Bagi kalangan mereka yang bersara dan warga
emas, mereka mempunyai masa dan lebih berminat mengikuti pengajian bagi
memenuhi masa mereka. Pengajaran hendaklah bersesuaian dengan keperluan warga
emas seperti pengajian menggunakan kitab turath yang tradisional dengan guru
yang bersesuaian dengan keperluan dan jiwa para pesara dan warga emas. Masalah
yang dihadapi oleh golongan ini adalah dari segi kesihatan dan keuzuran. Faktor
ini perlu diambil kira dari segi pengajaran dan kemampuan mereka mengikuti
pengajaran. Bimbingan kesihatan penting dan patut diberi perhatian terhadap mereka.
Kategori terakhir ialah kalangan anak-anak dan
para pelajar yang mereka adalah merupakan pelapis bagi masa hadapan. Menarik
mereka lebih mudah dengan kerjasama ibu bapa mereka. Misalnya dengan mengadakan
kelas Al-Qur`an, Kelas Tahfiz, mengadakan Bimbingan pelajaran,
pertandingan-pertandingan seperti Menulis Khat, Peraduan Azan. masyid dan sukan
yang bersesuaian yang dapat menarik mereka ke masjid.
Pada dasarnya Masjid menyediakan peluang bagi
semua pihak meningkatkan keilmuan yang mereka tidak menguasai. Misalnya
golongan terpelajar dan professional mungkin tidak menguasai bidang agama, maka
melalui kursus-kursus yang sesuai mereka dapat mengikuti pengajian yang sesuai
dan mempertingkatkan diri dalam bidang-bidang berkenaan, sedangkan mereka yang
mahir dari kalangan mereka misalnya dalam bidang kewangan dan ekonomi Islam
dapat memberi sumbangan kepada mereka yang tidak mengetahui bidang tersebut. Demikian
muslimat mungkin tidak mahir di dalam membaca Al-Qur`an, maka melalui kelas
muslimat dapat membimbing mereka yang berkenaan di dalam membaca Al-Qur`an.
Contoh mereka yang mahir dalam bidang kesihatan dan perubatan dapat menurunkan
kemahiran mereka di dalam bidang kesihatan keluarga dan perubatan kepada
muslimat. Konsep keluarga bahagia mungkin dapat diikuti oleh banyak pihak dari
kalangan mereka yang baru berumahtangga hinggalah kepada yang telah lama
berkeluarga. Tujuan semua adalah untuk meningkatkan keilmuan semua pihak di
dalam bidang-bidang yang selama ini tidak diketahui atau tidak di dalami kepada
penguasaan dan menggunakannya sebagai amalan dalam kehidupan. Maka dengan
demikian meningkatkan masyarakat dengan berbagai bidang keilmuan dan secara
tidak langsung mengeratkan perhubungan kemasyarakatan melalui masjid.
Sesungguhnya tidak mungkin semua pihak dari
berbagai bidang dapat diangkat semua mereka sama di dalam berbagai bidang ke
tahap maksimum, tetapi dari segi Takmilah melengkapkan mereka ke tahap piawayan
yang mampu dicapai masing-masing. Ibarat kehidupan masyarakat berkenaan sebagai
`Sebuah Taman` yang menarik dan indah, maka tiap bahagian sama menyempurnakan
keindahan taman dengan kedudukan masing-masing. Pohon kelapa di dalam pandangan
bagi sebuah sawah sama penting dengan pohon padi, demikian batas bagi ruang
penanaman padi sama peranan dengan larian air dalam mengindahkan pandangan.
Demikianlah dengan unsur-unsur yang lain yang pada hakikatnya sama bergotong
royong menyempurnakan keindahan pndangan berkenaan.
Demikian keilmuan menaikkan kualiti dan nilai
seseorang dengan ilmu yang dipelajari dan amalan yang dilakukan yang
menyempurnakan kehidupan dan mengharmoni dan membahagiakan keseluruhan.
Sekian.
No comments:
Post a Comment