Dari sejumlah tafsir di dalam bahasa Melayu,
bukan terjemahan, maka Tafsir Al-Azhar yang dihasilkan oleh Hamka, adalah
merupakan tafsir terbesar dalam bahasa Melayu-Indonesia yang selesai dihasilkan
pada tahun 1971. Tafsir bagi 30 juz` Al-Qur`an ini adalah sebanyak 10 jilid
setebal 8,171 halaman cetakan keempat (2001). Pada permulaan diterbitkan dalam
edisi sederhana di dalam 30 jilid dan berikutnya diterbitkan dalam edisi
menarik oleh Pustaka Nasional Pte Ltd. Singapura mulai 1990.
Nama Hamka adalah singkatan dari Haji Abdul
Malik Karim Amrullah seorang pengarang prolifik, bukan sahaja di dalam bidang
keagamaan, tetapi Hamka juga adalah seorang sasterawan yang menghasilkan novel,
cerpen dan puisi – karyanya berjumlah lebih 100 buah di dalam berbagai bidang
yang mendapat sambutan yang baik dari masyarakat sama ada di Indonesia, maupun
di Malaysia. Tafsirnya mendapat sambutan di Indonesia, Malaysia, Singapura dan
Brunei lantaran kandungan dan bahasanya
di dalam Tafsir Al-Azhar begitu indah dan lancar. Akibat konflik politik dan ideologi
di negaranya antara nasionalis dan komunis yang juga berlaku konfrontasi antara
Malaysia dan Indonesia pada zaman Sukarno dan golongan agama dimomokkan dan
Hamka menghadapi tuduhan yang menyebabkan beliau terpenjara pada zaman 1960an.
Semasa di dalam penjara ini beliau menggunakan masanya mengarang kitab tafsir
beliau yang berjudul Tafsir l-Azhar sebagaimana Syed Qutb mengarang Tafsir Fi
Zilal Al-Qur`an semasa di dalam penjara dan begitu juga Said Hawwa. Di dalam
kata pengantarnya bagi cetakan baru (1990), Syed Ahmad Semait juga melihat kepengarangan Hamka dalam
bidang tafsir pada zaman moden ini sebagai kepengarangan Syed Qutb yang
menghasilkan tafsir Fi Zilal Al-Qur`an dan juga Said Hawwa yang menghasilkan
Tafsir ``Asas Di Dalam Penafsiran Al-Qur`an`` sebagai ada persamaan antara
Hamka, Syed Qutb dan Said Hawwa. Kata Syed Ahmad Samait:
``Berbicara mengenai masa untuk menumpukan
perhatian dan tanaga yang penuh kepada kerja `Penafsiran Al-Qur`an`, apabila
kita fokuskan perhatian kita kepda Saiyid Qutb penulis kitab `Di Bawah
Lindungan Al-Qur`an` kita akan diberitahu bahawa beliau telah menghasilkan
karyanya yang terbesar itu, semasa beliau di dalam penjara, ditahan oleh
pemerintah revolusi Mesir. Penulis Said Hawwa yang telah menghasilkan karyanya
`Asas Di Dalam Penafsiran Al-Qur`an`, juga menurut beritanya telah menghasilkan
karyanya yang terulung itu ketika beliau ditahan di dalam penjara. Seolah-olah
tahanan di dalam penjara itu merupakan suatu kurnia `a blessing in disguise`
yang mungkin sekali tanpanya, mereka tidak akan mampu untuk menghasilkan
karya-karya yang baik serupa itu. Selain dalam tahanan mereka dapat menumpukan
seluruh perhatian dan fikirannya kepada satu matlamat saja., iaitu menghasilkan
sesuatu yang amat dicita-citakan di dalam hatinya.``
(Syed Ahmd Semait, Kata Alu-Aluan, dlm. Hamka,
Tafsir Al-Azhar, Pustaka Nasional Pte Ltd., Singapura, 2001: V-VI).
Berhubung dengan kandungan Tafsir Al-Azhar ini
kata Syed Ahmad Semait:
``Ketika memerhatikan cara dan jalan
penafsiran Al-Qur`an yang dilakukan oleh pengarang `Tafsir Al-Azhar` sungguh
menarik minat saya. Prof. Dr. Hamka dalam bidang penulisan buku-buku sastera
dan buku-buku agama sudah tidak perlu diperkenalkan. Usaha yang telah diteroka
oleh pengarang ini, dan pencapaiannya memang sungguh menarik perhatian. Selain
penghuraiannya banyak yang menyentuh
kehidupan manusia dalam berbagai-bagai masa termasuk masa kita sekarang ini
termasuk hal-hal yang menakjubkan. Dengan membaca Tafsir Al-Azhar ini kita
dapat menghayati Kitab Allah, dan merasakan kitab itu benar-benar ditujukan
kepada kita. Kita dapat menginsafi diri, dan dapat membetulkan perjalanan kita
sesuai dengan yang ditunjuk dan dikehendaki oleh Allah Pencipta kita.`` (Ibid.,
VII-VIII).
Keilmuan, kepengarangan dan pentafsiran Hamka,
bukan saja diterima masyarakat dengan baik, bahkan pihak Universiti Al-Azhar
sendiri mengiktiraf ketokohan beliau di dalam bidang keilmuan dengan
menganugerahkannya gelaran Ijazah Dr. Falsafah.
Sikap dan pendirian Hamka di dalam pentafsiran
bahawa beliau amat menjaga agar tidak berlaku pertembungan dan kecelaruan antara
naqal dan akal, di antara riwayat dan dirayah, pentafsir juga berkata dia tidak
saja memetik pendapat orang yang terdahulu semata-mata, tetapi mempertimbangkan
juga dengan pengalaman diri, tidak pula
menurut pertimbangan akal sendiri semata-mata, tetapi mempertimbangkan dari
segala aspek dengan wajar.
Di dalam menafsirkan Al-Qur`an, beliau tidak
setuju dibawa pengaruh-pengaruh mazhab di dalam tafsiran, apa lagi bila pihak
penafsir yang berpegang pada satu mazhab cuba mempertahankan mazhab masing-masing
di dalam tafsiran berkenaan. Beliau membawa beberapa contoh tafsir yang
pentafsirnya cuba mempertahankan mazhab yang dipegang oleh pentafsir berkenaan.
Hamka yang pada zaman kegiatan menulis tafsir
adalah dari kalangan orang yang bergiat di dalam kegiatan semasa, iaitu di
dalam gerakan Muhammadiyyah di Indonesia adalah terpengaruh dengan gerakan
Timur Tengah. Hamka menyebut tafsir-tafsir yang dianggap baik dan selari dengan
perkembangan perjuangan dan situasi semasa. Beliau menyebut antara tafsir yang
baik dan semasa ialah Tafsir al-Manar oleh Muhammad Rashid Rida yang mendukung
perjuangan dan gerakan pembaharuan Jamaluddin al-Afghani dan Muhammad Abduh
yang merupakan gurunya. Aliran pemikiran dan pembaharuannya dianggap selari dengan
gerakan Muhammadiyah di Indonesia yang Hamka juga adalah pendukungnya. Antara tafsir yang dipujinya ialah Tafsir
al-Maraghi yang sama membawa roh perjuangan semasa. Juga tafsir yang dianggap
semasa yang banyak menonjolkan pendapat dan fikiran sezaman ialah Tafsir fi
Zilal al-Qur`an oleh Syed Qutb yang sebagaimana beliau menghasilkan tafsir
semasa di dalam tahanan. (Hamka, Tafsir Al-Azhar, Pustaka Nasional Pte Ltd..
Singapura, 2001: 40-42).
Dapatlah difahami tentang sikap dan pendirian
Hamka di dalam mentafsir, bahawa beliau mempertahankan naqal, tetapi memberi
ruang kepada akal. Beliau tidak menyenangi persoalan mazhab dibawa ke dalam
perbahasan tafsir, apalagi mempertahankan mazhab masing-masing secara keras dan
bermati-matian. Beliau menegaskan bahawa beliau adalah berpegang dengan
pendapat salaf yang pada masa berkenaan belum wujud mazhab-mazhab yang dilihat
membawa perpecahan kepada umat. Sebagai orang perjuangan yang mendukung
organisasi perjuangan – Muhammadiyah, Hamka melihat perjuangan pembaharuan yang
dibawa oleh Jamaluddin al-Afghani, Muhammad Abduh dan Rashid Rida adalah
perjuangan yang selari didukung oleh Hamka, lantaran itu tafsir-tafsir yang
dihasilkan oleh Muhammad Abduh, Rashid Ridha dan Syed Qutb adalah tafsir yang
sealiran dengan jiwa dan perjuangan diri dan umat pada masa itu.
Sekian.
No comments:
Post a Comment