BBB, 16
Syawal 1436 = 31 Julai 2015 (Jumaat):
Dimaksudkan bahasa Melayu adalah juga bahasa
Indonesia dan `Penulisan Di Dalam Bahasa Melayu` selain dari asli, adalah juga
bersifat terjemahan.
Sebagaimana tafsir dihasilkan di dalam bahasa
Arab, maka demikianlah tafsir turut dihasilkan di dalam bahasa Melayu. Tafsir
terawal di dalam bahasa Melayu ialah dihasilkan:
1) Tarjuman al-Mustafid berdasarkan kepada Tafsir Berjudul Anwar al-Tanzil
wa Asrar al-Ta`wil oleh Shaykh ~Abd al-Ra`uf bin Ali Al-Fansuri al-Jawi,
Maktabat wa Matba`at Sulayman Mar`i, Singapura, 1370H./1951M.
2) Tafsir Nur al-Ihsan, oleh al-Fadhil al-Haj Muhammad Sa`id bin `Umar
Qadhi Jitra al-Qadahi, Persama Press, Haji Muhammad Ali bin Haji Muhammad Rawa,
Penang, 1375H./1956M.
3) Tafsir Pimpinan Al-Rahman Kepada Pengertian Al-Qur`an, oleh Shaykh Abdullah
bin Muhammad Basmih, Jabatan Perdana Menteri, Hal Ehwal Agama Islam, Kuala
Lumpur, Cetakan Pertama 1968.
4) Tafsir Al-Azhar oleh Prof. Dr. Haji Abdul Malik Abdul Karim Amrullah
(HAMKA), Pustaka Nasional Pte Ltd., Singapura, Cetakan Pertama 1990.
5) Al-Qur`an al-Karim: Terjemahan dan Huraian Maksud, Penterjemahan Dan
Kata Pengantar oleh Abu Salah Muhammad `Uthman El-Muhammady, Dewan Bahasa dan
Pustaka, Kuala Lumpur, 1992.
6) Tafsir Al-Munir fi Al-`Aqidah wa al-Shari`ah wa al-Manhaj, oleh Prof.
Dr. Wahbah al-Zuhaily, Persatuan `Ulama Malaysia, Kuala Lompur, 2002.
7) Perbendaharaan Al-Qur`an, Majlis Agama Islam Selangor & Kolej
Universiti Islam Antarabangsa Selangor (KUIS), Selangor,1429H./2008M.
8) Tafsiran Ayat-Ayat Yaa Ayyuhal-Lazina Aamanu, oleh Sheikh M. Abdul Athi
Buhairi, (Penterjemah Juhan Che Yaman), Al-Hidayah Publication, Wilayah
Persekutuan, 2008M.
9) Tafsir Imam Syafi`i, oleh Syeikh Ahmad Musthafa al-Farran, (Penterjemah
Ali Sultan, Fedrian Hasmand), Penerbit Almahira, Jakarta Timur, 2008.
10) Tafsir Qur`an Per Kata, oleh Dr. Ahmad Hatta, MA. Pustaka Maghfirah,
Jakarta, 2009.
11) Sahih Tafsir Ibn Kathir, Pustaka Ibn Kathir, Jakarta, 1432H./2011M.
12) Al-Qur`an l-Karim al-Nur, Terjemahan al-Hidayah al-Qur`an al-Karim,
Al-Hidayah House of Qur`an Sdn. Bhd., Batu Caves, Selangor, 2012.
13) Al-Qur`n Pelangi, Terjemahan & Tajwid Berwarna, Dilengkapi Dengan
Asbab al-Nuzul, Pustaka Darul Iman, Batu Caves, Kuala Lumpur, (Terbaru, tapi
tiada tarikh terbit !).
Dan tambahan dengan maklumat
yang tidak lengkap:
14) Tafsir Al-Nur, oleh Prof. Dr. Muhammad Hasbi al-Siddiqi
15) Al-Qur`an Dan Tafsirannya, Karya Team Dewan Penyelenggara Pentafsir
Al-Qur`an Departeman Agama Republik Indonesia.
16) Tafsir Al-Misbah oleh Prof. Dr. Hj. Quraisy Shihab.
Melihat kepada jumlah tafsir di dalam bahasa
Melayu yang setakat maklumat didapati berjumlah sebanyak 16 buah (Asal dan
terjemahan), maka jumlah ini adalah relatifnya banyak berbanding dengan jumlah
tafsir di dalam bahasa Arab yang jumlah setakat diketahui dan dapat dihimpunkan
ialah sebanyak 37 buah.
Tafsir Al-Qur`an yang diterbitkan secara
perbukuan di dalam bahasa Arab oleh Al-Tabari berlaku sejak akhir abad ke
3H/8M. Sebagai lanjutan tafsir yang dibuat oleh kalangan sahabat dan tabi`in,
tetapi tafsir yang ditulis di dalam bahasa Melayu (secara terjemahan) hanya
berlaku pada abad 17M. Yang dilakukan oleh Shaykh Abdul Rauf Fansuri yang
terkenal juga sebagai Shaykh Abdul Rauf Singkel, iaitu pada zaman kerajaan Acheh
meningkat maju, iaitu pada zaman pemerintahan Sultanah Safiyatul Din Tajul Alam
Shah (Abad ke 17M.). Kelahiran kitab tafsir pertama pada masa itu memang wajar,
lantaran pada masa itu berkembangnya penulisan kitab-kitab fiqh yang dihasilkan
oleh Nuruddin al-Raniri dan juga oleh Shaykh Abdul Rauf Singkel sendiri. Apa
lagi pada zaman Acheh ini sudah terkenal dengan pengajian-pengajian pondok (Pesantrin)
dan Shaykh Abdul Rauf sendiri adalah guru yang memimpin pesantrin di Acheh yang
beliau juga dikenali dengan Tengku Shaykh
Kuala. Sumber keilmuan tafsir yang dihasilkan di dalam bahasa Melayu adalah
dari Makkah, lantaran Shaykh Abdul Rauf Singkel begitu lama belajar di Makkah
dan beberapa tanah Arab yang lain sebelum pulang ke Acheh. Antara gurunya di
Makkah ialah Shaykh Ibrahim al-Kurani murid kepada Shaykh Ahmad al-Qushashi
yang bermazhab Shafie.
Daripada 16 tafsir di dalam bahasa Melayu,
maka 11 daripada kitab-kitab tafsir di dalam bahasa Melayu ini dihasilkan oleh
ulama Melayu-Indonesia sendiri, iaitu bukan bersifat terjemahan.
Kepesatan berlakunya penerbitan kitab-kitab
tafsir dalam bahasa Melayu ialah selepas pertengahan kedua abad kedua puluh. Ini
adalah kerana wujudnya kemudahan percetakan. Tidak ada penerbitan kitab tafsir
secara bercetak pada pertengahan pertama abad ke 20. Ini bukan bererti tidak
adanya pengajian tafsir sebelumnya. Pengajian adalah lebih berdasarkan kepada
kitab-kitab tafsir di dalam bahasa Arab, kerana pengajian tafsir adalah
dianggap pengajian pada peringkat tinggi dan pada kebiasaannya bagi yang mengikuti
pengajian tafsir ialah mereka yang sudah menguasai bahasa Arab. Kelahiran
tafsir awal dalam bahasa Melayu adalah atas kegigihan Shaykh Abdul Rauf Singkel
menghasilkan tafsir pertamanya berjudul Anwar al-Tanzil wa Asrar al-Ta`wil yang
dikenali juga dengan nama Tafsir Baydawi. Penghasilan kitab-kitab pada zaman
awal ini adalah secara tulisan tangan, Daripadanya disalin dan disebarkan
secara tulisan tangan.
Kalau kita lihat bahawa berlakunya kepesatan
penghasilan kitab-kitab tafsir dalam bahasa Melayu sama ada yang bersifat asli
dan terjemahan adalah selepas dari permulaan abad ke 21. Ini adalah disebabkan
oleh beberapa faktor, iaitu bertambah minat masyarakat terhadap bidang
keislaman dan ramai daripada mereka mendapat pengajian agama pada peringkat
tinggi, khususnya bertambahnya pengajian-pengajian Islam tempatan dan kemudahan
menyambung pengajian agama ke luar negara. Berikut daripada itu ramai lahir
ilmuan-ilmuan muda yang menguasai bidang keilmuan Islam termasuk tafsir dan
mereka menghasilkan kitab-kitab tafsir baik secara berseorangan atau secara
berkumpulan. Selain daripada itu terdapat banyaknya lahir penerbitan dan
percetakan yang menghasilkan kitab secara menarik dan dari kajian didapati larisnya
pasaran buku-buku kini adalah buku-buku agama, termasuklah kitab-kitab tafsir
yang canggih dan indah bentuk dan juga isi yang menarik pembeli-pembeli,
khususnya yang meminati bidang keagamaan membeli dan memilikinya.
Sekian.
No comments:
Post a Comment