August 21, 2015

Puisi Latar Keterangan - Insan Khalifah, Rasulullah Dan Dakwah


BBB, 05 Zulkaedah 1465 = 20 Ogos 2015 (Khamis):
Sebagaimana biasa bagi tafsir terutama yang moden, pada permulaan, sebelum tafsir ada permulan kata pengantar, kata penerbit dan maklumat bagi pengulangan cetak, kata-kata pengarang dan kaedah transliterasi dan sebagainya dan bagi teks terjemahan ada kata-kata pengucapan dari penterjemah, maka demikianlah bagi The Holy Qur`an, Text, Translation & Commentary oleh Abdullah Yusuf Ali dan Al-Qur`an Al-Karim Terjemahan Dan Huraian Maksud oleh Muhammad `Uthman El-Muhammady. Kata Pengantar Terjemahan diberi pada bahagian permulaan, dan Tentang Latar belakang Abdullah Yusuf Ali – hanya ada dalam Terjemahan oleh Muhammad `Uthman El-Muhammady.


Satu kelainan yang dibawa oleh Abdullah Yusuf Ali dalam tafsiran dan pengulasannya, sebelum tafsiran dibuat Abdullah Yusuf Ali mengungkapkan secara intuitif dan estetik tentang `Insan Khalifah, Rasulullah dan Dakwah. Bahkan ianya bersifat puisi dan bagi penulis membacanya seindah, sehalus dan semurni puisi Asrar Khudi oleh Muhammad Iqbal (1873-1938) yang masa hidup dan meninggalnya hampir bersamaan. Iqbal mendambakan sebuah negara Pakistan, tapi meninggal sebelum dapat mengecapi negara Pakistan (1947) sebagai sebuah negara Islam yang bebas dan Abdullah Yusuf Ali berdakwah dengan menafsirkan Al-Qur`an Al-Karim – Inti kandungan dan pengajaran Islam yang sebenarnya.
Kata Penghayatan Tentang Insan Khalifah, Rasulullah Dan Dakwah (tidak diberi tajuk rasmi) yang diberi judul  sebagai `Introduction` yang Muhammad `Uthman El-Muhammady menterjemahkan sebagai `Pendahuluan` - Keterangan Permulaan, adalah sebenarnya sebagai sebuah puisi panjang yang terdiri dari 41 pecahan. Diperturunkan pecahan pertama yang di dalam ungkapan Abdullah Yusuf Ali:
Glory to God most High, full of Grace and Mercy:
He created All, including Man
To Man He gave a special place in His Creation
He honoured man to be His Agent
And to that end enduced him with understanding
Purified his effections and gave him spiritual insight
So that man should understand Nature
Understand himself
And know God through His wondrous Signs
And Glorify Him in truth, reverence, and unity.
Dalam terjemahan oleh Muhammad `Uthman El-Muhammady bagi pecahan pertama ini:
Maha Sucilah Tuhan Yang Maha Tinggi, penuh Rahmat dan Kasihan belas;
Ia menciptakan segala, termasuk Insan
Kepada Insan Ia kurniakan kedudukan istimewa dalam Kejadian Nya
Ia muliakan Insan untuk menjadi sebagai Khalifah Nya
Dan untuk tujuan itu dikurniakannya dengan akal
Dimurnikannya perasaan dan kasih sayangnya, dan dikurniakannya
pemandangan rohaniah
Supaya dengan itu insan boleh memahami Alam Tabii
Memahami dirinya sendiri
Dan mengenali Tuhan melalui Tanda-Tanda Nya Nan Ajaib
Dan mengagungkan Nya dalam Kebenaran, dengan rasa gerun dan
hebat dalam tauhid.
Bagi keseluruhan pecahan puisi yang kita namakan `Insan Kahlifah, Rasulullah Dan Dakwah` dapat dipecahkan kepada 6 pecahan:
1)      Insan, Khalifah Dan Kejadian    Pecahan  1- 5
2)      Allah Pemberi Hidayah              Pecahan 6 – 10
3)      Tauhid – Unggul Islam               Pecahan  11 – 15
4)      Muhammad bin Abdullah         Pecahan  16 – 25
5)      Kematangan Pra Kebangkitan  Pecahan  26-  30
6)      Dakwah Dan Penyibaran Islam                  31 – 41.



Dapat difahami tujuan Abdullah Yusuf Ali mengungkapkan puisi tentang `Insan Khalifah, Rasulullah Dan Dakwah` untuk memberi penerangan secara intuitif tentang Insan Kamil yang mempunyai perjalanan hidup murni sebelum Baginda dibangkitkan menjadi Rasul dengan menerima wahyu – Menerima Al-Qur`an selama 23 tahun yang di dalamnya mengandungi segala yang berhubung dengan Islam secara lengkap dan sempurna. Al-Qur`an inilah bakal dipelajari dan dihayati melalui terjemahan dan tafsiran yang akan dilakukan.
Sebenarnya secara tidak langsung, melalui puisi ini juga sedikit sebanyak dapat dipelajari tentang falsafah dan pemikiran Abdullah Yusuf Ali, contoh tentang insan, kemahuan, konsep khalifah, tentang kewujudan, alam,  tentang Rasulullah sebelum dan selepas kebangkitan dan dakwah. Sebagaimana Penulis katakan, membaca puisi Abdullah Yusuf Ali ada semacam mirip pandangan Iqbal, terutama tentang, insan, khalifah, konsep kemahuan dan pandangan tentang perutusan Rasulullah s.a.w. Puisi ini (akan dibicarakan) sedikit sebanyak membantu kita memahami tentang tokoh dan pemikiran Abdullah Yusuf Ali sendiri sebelum mengikuti pandangan dan huraian di dalam tafsir Al-Qur`an yang diusahakan.

Sekian.

1 comment:

  1. Syukur alhamdulillah saya ucapkan kepada ALLAH karna atas kehendaknya melalui MBAH RAWA GUMPALA saya sekaran sudah bisa buka toko sendiri dan bahkan saya berencana ingin membangun hotel dan itu semua berkat bantuan MBAH RAWA GUMPALA,saya tidak pernah menyanka kalau saya sudah bisa sesukses ini,atas bantuan MBAH RAWA GUMPALA yang telah memberikan nomor selama 3x putaran dan alhamdulillah itu semuanya tembus bahkan beliau juga membantu saya dengan dana ghaib dan itu juga benar benar terbukti,MBAH RAWA GUMPALA juga menawarkan minyak penarik kepada saya dan katanya minyak ini bisa digunakan untuk berbagai jenis keperluan dan baru kali ini saya temukan paranormal yang bisa dipercaya,,bagi teman teman yang ingin dibantu untuk dikasi nomor yang benar benar terbukti tembus atau dana ghaib dan kepengen ingin membeli minyak penarik silahkan hubungi MBAH RAWA GUMPALA di 085316106111 ini benar benar terbukti nyata karna saya sendiri yang sudah membuktikannya. BLOG MBAH RAWA GUMPALA

    ReplyDelete