August 26, 2015

Pentingnya Memahami Sirah Dan Sejarah


BBB, 10 Zulkaedah 1436 = 25 Ogos 2015 (Selasa):

Membaca Al-Qur`an dengan tartil dengan menjaga makhraj dan tajwid, bersuara lembut dan tenang, khusyuk dan terang, demikian dengan mendengar orang lain membaca, sudah cukup memberi rasa mesra dan tenang, terharu dan terkesan memberi rasa khusyuk dan keinsafan; biarpun tanpa mengetahui makna dan latar belakang mengenai ayat-ayat yang dibacakan.



Tetapi kesan dari pembacaan seperti di atas atau secara pendengaran lebih lagi memberi impak positif, sekiranya ayat-ayat yang dibaca difahami, lebih-lebih lagi jika ayat-ayat yang dibaca diketahui latar dan peristiwa.
Sebagai contoh seorang mendapat kesan dari ayat Al-Qur`an, katakan dari Surah Al-Baqarah dari ayat (Al-Baqarah 124-140) sebelum masuk  juz` Sayaqul`. Dengan memahami makna dapat kita mengetahui sejarah pembinaan Ka`bah oleh Nabi Ibrahim bersama anaknya Ismail `alayhima al-Salam, bahkan sejarah semasa Nabi Allah Ismail bersama ibunya Saydatina Hajar menghuni Makkah dan peristiwa menemui air zam-zam. Kita juga mengetahui peristiwa yang membawa kepada tradisi qurban yang berlaku di antara Nabi Allah Ibrahim dengan anaknya Ismail. Kita juga mengetahui tentang susur galur turunan Arab dari turunan Nabi Allah Ismail yang berkahwin dengan suku Arab  Jurhum yang menghasilkan turunan dari Nabi Ismail membawalah turunan ini kepada Nabi Muhammad s.a.w. Begitu juga kita ketahui berkat dari do`a Nabi Allah Ibrahim Makkah yang berada di tengah padang pasir yang cuma mempunyai mataair zam-zam menjadi kota yang aman makmur hingga kini. Dengan memahami ayat dan memahami sirah yang berhubung dengan Nabi Muhammad s.a.w. dan nabi-nabi yang lain, khususnya berhubung dengan sejarah Nabi Allah Ibrahim dan anaknya Ismail lebih memberi kejelasan tentang Rasulullah, tentang keturunannya dan tentang kebangkitannya menjadi Rasul yang pernah didoakan oleh Nabi Allah Ibrahim. Aspek-aspek berkenaan lebih lagi dapat difahami melalui pembelajaran tafsir terhadap ayat-ayat yang berkenaan yang dari segi ilmu tafsir tidak saja diberi terjemahan maksud, tapi tafsiran termasuk dengan ayat-ayat Al-Qur`an, Hadith, pendapat sahabat tabi`in dan pendapat-pendapat ulama serta sebab-sebab nuzul (diturunkan ayat-ayat).
Sebagai contoh kedua berhubung dengan ayat dari awal  juz` `Sayaqul` (Al-Baqarah: 124-150), tanpa mengetahui dari segi maksud, sebagaimana telah dikatakan, ianya dapat dihayati sebagaimana ayat-ayat Al-Qur`an yang lain sebagaimana telah disebutkan, tetapi jika diketahui makna dan sejarah yang berhubungan dengannya, ianya lebih memberi kedekatan dan kefahaman kepada kita, lantaran persoalan yang dibawa di dalam ayat-ayat di atas ialah berhubung dengan `Pemalingan dan Perubahan` menghadap di dalam ibadat solat dari Masjid l-Aqsa kepada Masjid Al-Haram. Dengan memahami makna dan sejarah dapat difahami tetang Masjid Al-Aqsa dan Masjid al-Haram, mengapa sebelum daripadanya solat menghadap ke Masjid Al-Aqsa dan bagaimana `Pemalingan dan Perubahan` Kiblat dari Masjid Al-Aqsa bertukar kepada Masjid Al-Haram yang telah dibina oleh Nabi Allah Ibrahim bersama anaknya Nabi Allah Ismail. Juga apakah significantnya dengan pemalingan Kiblat dan hubungan dengan sikap orang Yahudi dan munafik yang mempermainkan orang Islam, kononnya mengikut kiblat mereka,  dan bagaimana sikap mereka selepas pemalingan kiblat dai Masjid Al-Aqsa ke Masjid Al-Haram. Sebenarnya kefahaman seharusnya lebih luas daripada itu, bahawa Kiblat ke Masjidil Haram bukan setakat melibatkan ibadat solat sahaja, tetapi juga melibatkan amalan-amalan yang lain seperti Haji dan arah bagi amalan ibadat yang lain.
Bahkan Haji boleh dilihat selain daripada ibadat yang merupakan rukun Islam kelima, tetapi dari satu pihak dapat dilihat bahawa Haji dari satu sudut merupakan amalan yang secara tidak langsung agar menyedari sirah dan sejarah. Mempercayai tentang Rasul adalah merupakan rukun iman, sememangnya dengan percya dengan begitu sahaja sudah cukup dari segi keimanan, tetapi dengan kita menunaikan rukun Islam kelima iaitu Haji, kita dapat melihat dan menyaksi dengan mata kepala sendiri, tanah Makkah yang lahirnya di situ Rasulullah dan dapat menyaksikan tempat di mana Rasulullah menerima wahyu dan dibangkitkan menjadi Rasul, dapat menyaksikan tempat Rasulullah s.a.w. berdakwah dan menerima penentangan dari kuffar Makkah, di Makkah juga dapat menyaksikan Ka`bah yang dari segi sejarahnya dibina oleh Nabi Allah Ibrahim a.s. dan anakya Ismail dan dapat memahami sejarah di mana Sadatina Hajar bersama anaknya Ismail di dalam kerisauan mencari air yang kemudian mengalirnya air zamzam yang dapat dinikmati hingga hari ini dan hasil dari adanya air menjadikannya tempat tumpuan kafilah yang datang tinggal di Makkah yang akhirnya menjadi tempat yang maju. Dengan mendirikan Haji dapat melihat kesan sejarah tempat bertemunya Nabi Allah Adam  dengan Isterinya Hawwa` yang dari mereka berdua membiaknya turunan manusia di muka bumi ini.
Dengan memahami sirah dan sejarah kita dapat memahami penurunan Al-Qur`an yang  setengahnya berkaitan dengan sebab dan tempat Nuzul. Demikian juga dengan memahami sirah kita mengetahui tentang peristiwa Hijratul Rasul s.a.w. dari Makkah ke Madinah. Dengan menunaikan Haji, kita dapat lihat dan melawat Madinah yang menjadi tempat Hijratul Rasul dan menyaksikan kawasan perjalanan Nabi dalam penghijrahan ke Madinah. Di Madinah dapat disaksikan masjid Quba` dan Masjid Madinah yang dibina oleh Rasulullah s.a.w. dan dapat sama beribadat di masjid-masajid berkenaan. Demikian juga dengan ziarah ke Madinah dapat disaksikan banyak tempat sejarah berhubung dengan Nabi s.a.w. seperti tempat-tempat berlakunya peperangan-peperangan. Bahkan dapat mengaitkan peristiwa-peristiwa Nabi dan sahabat-sahabat. Pendek kata dengan menunaikan Haji dan menziarah dapat mengenal tempat-tempat bersejarah, khususnya berkaitan dengan Rasulullah s.a.w.  sama ada di Makkah atau Madinah.
Lebih dari itu dengan memahami sejarah lebih luas, misalnya sejarah tamadun manusia dapat dilihat kedudukan umat Islam dalam peta sejarah tamadun dan peradaban berkenaan. Sejarah bukan saja dilihat dari kemajuan fizikal yang dibawa oleh sesuatu bangsa, tetapi juga dapat dilihat dari segi ketamadunan dan peradaban yang bersifat mental dan fikiran dan dapat dilihat di mana kedudukan umat Islam yang pernah membawa tamadun dan peradaban keilmuan yang besar. Melalui sejarah juga dapat dilihat ke belakang dan memandang ke hadapan apakah kebaikan dan keburukan yang pernah berlaku atau dilakukan oleh umat yang memaju dan memundurkan mereka dan apakah langkah-langkah yang seharusnya diambil jika mundur bagi mengembalikan kemajuan tamadun dan peradaban umat.
Sesungguhnya dengan sirah menjadikan kita lebih mengenali realiti sejarah kerasulan Rasulullah s.a.w.dan kaitan dengan kandungan Al-Qur`an  dan dengan sejarah membolehkan kita menilai diri dan membuat kepastian kedudukan kita dari segi maju dan mundur dan mencari jalan bagi menggerakkan diri dan umat bagi mencapai kemajuan – tamadun dan peradaban dan keselamatan – dunia dan akhirat.

Sekian.

No comments:

Post a Comment