August 27, 2015

Pendekatan Tafsir Abdullah Yusuf Ali


BBB,  11 Zulkaedah 1436 – 26 Ogos 2015 ():
Sebagaimana telah dibicarakan ada berbagai-bagai pendekatan format dan tafsiran yang dibuat terhadap kandungan Al-Qur`an. Ada yang mengambil sejumlah ayat, diterjemah dan ditafsirkan secara panjang lebar seperti yang dilakukan oleh seperti Ibn Kathir dengan Tafsir Ibn Kathir atau Hamka dengan Tafsir Al-Azharnya. Ada yang menurunkan sejumlah ayat Al-Qur`an dalam satu muka dan diberi tasiran bahagian tepi secukup ruang bagi ayat-ayat diperturunkan di dalam satu halaman seperti yang dilakukan oleh  Wahbah Al-Zuhaily di dalam tafsir Al-Wajiznya. Ada yang menurunkan ayat diikuti dengan terjemahan dan tafsiran secara terus menerus sebagaimana dilakukan oleh Haji Muhammad Said bin Umar Kadhi Jitra Kedah dengan Tafsir Nur al-Ihsan dan ada yang menurunkan sejumlah ayat Al-Qur`an pada bahagian kanan dan terjemahan pada bahagian kiri dengan memberi tafsiran pada bahagian bawah sebagai catatan kaki, sebagaimana dilakukan oleh Abdullah Basmih dengan Tafsir Al-Rahman.


Tafsir Abdullah Yusuf Ali yang diberi judul `The Holy Qur`an Text Translation & Commentary` adalah dengan meletakkan ayat Qur`an pada bahagian kanan dan terjemahannya pada bahagian kiri dengan bahagian bawah ialah catatan penerangan sebagai huraian bagi istilah atau  konsep yang terkandung  di dalam ayat pada bahagian atas. Ia seolah-olah sebagai catatan kaki sebagai huraian bagi teks. Catatan bawah ini biasanya jauh lebih panjang dari teks. Sifat dan ciri ini melayakkan teks dan huraian ini sebagai tafsir.
 Format dan tafsiran yang dilakukan oleh Abdullah Yusuf Ali:
Sebagaimana kebanyakan tafsir, bagi awal setiap surah pentafsir memberi penerangan bagi satu-satu surah sebelum masuk mentafsirkannya. Keadaan yang sama dilakukan oleh Abdullah Yusuf Ali bagi tafsirannya. Penerangan adalah diberi dalam bentuk prosa. Cuma istimewa dan berlainan dari surah-surah lain, bahawa bagi Surah Al-Fatihah diberi penerangan dengan bentuk puisi, manakala bagi surah-surah yang lain diberi penerangan di dalam bentuk prosa, manakala pada hujung penerangan dipersembahkan potongan puisi yang mengaprisiasi surah dan kandungan. Semua puisi-puisi ini adalah merupakan sambungan puisi yang lepas. Contoh puisi terakhir bagi latar Rasulullah s.a.w. adalah bilangan 41, maka puisi yang memperkenalkan tentang Surah Al-Fatihah adalah dikira  C – 42 (Couplet 42) dan seterusnya bagi  puisi yang disertakan selepas penerangan surah secara prosa, maka diikuti rumusan pembicaraan dalam bentuk puisi ringkas dengan bilangan C – 43. Jadi seolah-olah akhirnya ada rumusan berpuisi bagi seluruh surah sebagai pandangan Pentafsir bagi semua kandungan surah-surah Al-Qur`an. Dalam erti kata lain semua puisi berkenaan dapat diasing dan menjadi sebuah Kumpulan puisi berkenaan Al-Qur`an. Dalam erti kata lain juga kedudukan puisi begitu diberi perhatian oleh Abdullah Yusuf Ali, bukan setakat pengenalan bagi Al-Qur`an tetapi sebagai rumusan bagi surah-surah yang lain yang dapat diasing dan dihimpunkan di dalam buku yang berlainan. Dengan ini Penulis tidaklah begitu bias terhadap elemen puisi, lantaran penggunaan puisi agak banyak dan terdapat bagi setiap surah.
Bagi pengenalan terhadap Surah yang diperturunkan secara puisi yang dikira sebagai couplet /kumpulan 42, diperturunkan teks dalam bahasa Inggeris:
Introduction To Sura 1 (Fatiha)
C – 42 – First comes that beautiful Sura
The Opening Chapter of Seven Verses
Rightly called the Essence of the Book
It teaches  us the perfect Prayer
For it we can pray aright, it means
That we have some knowledge of God
And His attributes, of His relations
To us and His creation which includes
Ourselves; that we glimpse the source
From which we come, and that final goal
Which is our spiritul destiny
Under God`s true judgment: then
We offer ourselves to God and seek His Light.
C- 43 – Prayer is the heart of Religion and Faith
But how shall we pray ! What words shall convey
The yearnings of our miserable ignorant hearts
To the Knower of all ? Is it worthy of Him
Or of our spritual nature to ask
For varities, or even for such physical needs
As our daily bread ?   That inspired One
Taught us a Prayer that sums up our fa                                                                                                                                                    ith,
Our hope, and our aspiration in things that matter
We think in devotion of God`s name and His nature;
We praise Him for His Creation and His cherishing care;
We call the mind the Realities seen and unseen;
We offer Him worship and ask for His guidance
And we know the straight from the crooked path
By the light of His grace that illumines the righteous.
(The Holy Qur`an, Text, Translation & Commentary, Vol. I, Sh. Muhammad Ashraf, Kashmiri Bazar,
Lahore, Pakistan, 1977: 13).
Berikutnya diikuti dengan terjemahan Surah Al-Fatihah:
Sura Fatiha, or The Opening Chapter
1.       In the name of Allah, Most Gracious Most Merciful
2.       Praise be to Allah. The Cherisher and Sustainer of the  W                                                                                                        orlds
3.       Most Gracious, Most Merciful
4.       Master of the Day of Judgment
5.       Thee do we worship And thine aid wee seek
6.       Show us the straight way
7.       The way of those on whom
Thou hast bestowed Thy Grace,,
Those whose (portion)
Is not wrath,
And who go not astray.
Terdapat 6 huraian yang diberi terhadap istilah-istilah dalam Surah Al-Fatihah yang huraian memenuhi satu setengah halaman, iaitu terhadap istilah-istilah: Opening Chapter, Most Gracious and Merciful, Cherisher and Sustainer, We worship, Show us the straight way, and go not astray.
Pendekatan format dan huraian sedemikian dilakukan oleh  Muhammad `Uthman El-Muhammady dalam versi terjemahan dalam bahasa Melayunya dengan cara yang begitu teliti.
(Al-Qur`anu `l-Karim Terjemahan Dan Huraian, Jil. 1, Dewan Bahasa dan Pustaka, Kuala Lumpur, 1992: lxxiv-4).

Sekian.

No comments:

Post a Comment