BBB, 27 Rajab 1437 = 05 Mei 2016 (Khamis):
Di dalam Shi`ah dua belas sendiri mencerminkan
elemen esmosi sentimen dan konflik pertentangan. Tiba kepada Imam ke 6 Shi`ah
Imamiyyah 12, iaitu Ja`far al- Siddiq berlaku konflik dikatakan bahawa Ja`afir
mewasiat agar anaknya Ismail diangkat menjadi Imam yang sepatutnya menurut
rantaian seturut (ke 7), ialah Musa al-Kazim bin Ja`afar al-Siddiq. Tetapi
dteruskan atas wasiat Ja`afar terhadap anaknya Ismail, meskipun Ismail
meninggal lebih awal dari ayahnaya dan apabila Ja`afar meninggal, maka anak
Ismail atau cucu Ja`afat (Muhammad al-Maktum) menggantikan Imam Ja`afar bagi
pihak bapanya Ismail yang memberi nama aliran Shi`ah berkenaan sebagai Aliran
Isma`iliyyah. Ini dikatakan berasaskan kata-kata Imam (Ja`afar al-Siddiq) adalah
sebagai sabda yang menjadi hukum syara`
yang perlu dipatuhi. Ini bererti dalam satu masa lebih dari satu imam wujud
dalam aliran Shi`ah 12. Dari aliran Shi`ah Isma`iliyyah ini timbul konsep
sesuatu itu ada aspek lahir dan tersembunyi (batin) yang mewajarkan dari segi
aspek tersembunyi mengapa perlantikan Muhammad al-Maktum dilantik. Jadi
rantaian Shi`ah Ismailiyyah ialah bermula dari:
1) Ja`afar al-Siddiq bin Muhammad al-Baqir
2) Ismail bin Ja`afar al-Siddiq
(Tersembunyi – Wasiat)
3) Muhammad al-Maktum bin Ismail
4) Muhammad al-Habib bin Muhammad al-Maktum
5) Abdullah al-Mahdi bin Muhammad al-Habib
Konsep melahirkan diri (lawan sembunyi)
berlaku kepada Abdullah al-Mahdi dalam mana ia dan pengikut-pengikutnya melahir
dan meluaskan fahamam Shi`ah Isma`iliyyah di Maghribi (Afrika Utara) dan di
Mesir yang dikenali dengan kerajaan Fatimi (Sempena nama Puteri Nabi –
Fatimah). Aliran Isma`iliyyah ini kemudiannya berkembang ke Iraq.
Kehadiran aliran ini di `Iraq tidak disenangi
dan mereka menghadapi tekanan dan
digempur hingga antara mereka melarikan diri seperti ke Iran (Parsi), Khurasan,
India (kini termasuk Pakistan) dan Turkistan. Bertembung dengan pengaruh
tempatan antara aliran Isma`iliyyah ini pula bercampur dengan faham-faham dan
kepercayaan tempatan seperti elemen Hindu terutama dari konsep inkarnasi, aspek
agama Parsi terutama dari konsep cahaya (api) dan juga pengaruh agama Budhdha,
terutama dari aspek zen Budhdhism. Isma`iliyyah juga bercampur aduk dengan
kepercayaan tentang roh, bintang dan planet dan konsep astronomi dan astrologi budaya Kaldi..
Ini menyebabkan terhakisnya konsep Islam yang masih ketara di dalam Shi`ah 12,
kepada campuran yang merosakkan Islam, bahkan membawa konflik dan perpecahan di
kalangan umat Islam antaranya akibat dari aliran-aliran Shi`ah seperti yang
berlaku di Pakistan, Iraq, Yaman, bahkan juga di Syria.
Satu komsep yang ketara mempengaruhi agama,
budaya dan intelektual di kalangan pengikut-pengikut Shi`ah Isma`iliyyah yang merugikan dari segi sejarah, budaya dan
intelektual ialah kepercayaan mereka yang menjadi sebagai doktrin Shi`ah
Isma`iliyyah ialah kepercayaan tiap satu itu ada aspek zahir dan batin.
Pendapat ini menjadi sumber bahawa kepimpinan ada yang lahir yang dapat dilihat
dari segi lahir dan kegiatan-kegiatan lahir, tetapi ada aspek batin yang digunakan sebagai
pelarian atau kesempatan ? Misalnya akan kembalinya pimpinan Shi`ah ke 12
Muhammad bin Hasan al-Mahdi yang dikatakan menghilangkan diri dan akan menjelma
kembali pada masa akan datang. Konsep Imam al-Mahdi adalah merupakan
keparcayaan bagi orang-orang Shi`ah, bahawa Imam Mahdi akan turun kembali pada
akhir kelak. Konsep ini juga digunakan terhadap Imam Muhammad bin Hanafiyyah
yang dikatakan menghilangkan diri dan akan kembali kelak. Konsep ghaib dan
tersembunyi ini juga digunakan terhadap Ismail anak Imam Ja`afar al-Siddiq yang
mati dahulu dan diistilahkan hilang dan dikaitkan dengan konsep wasiat sehingga
kaedah ini digunakan bagi menaikkan Muhammad al-Maktum.
Konsep berahsia ini juga digunakan oleh
pendukung-pendukung Aliran Shi`ah Ismailiyyah. Kalangan intelektual mereka
menghasilkan tulisan-tulisan bermaklumat tentang peperangan salib dan Tartar. Digerak
oleh konsep bersembunyi banyak karya-karya yang dihasilkan d Maghribi dan Mesir
yang pernah diperintah oleh kerajaan Shi`ah Isma`iliyyah tidak diketahui
pengarang, lantaran mereka sengaja menyembunyikan diri dari pengaruh `sengaja
menyembunyikan diri` sebagai satu aspek dari segala benda – ada zahir dan
batin. Adalah dipercayai hasil-hasil
tulisan Ikhwa al-Safa yang amat berharga itu tetapi tidak diketahui siapa
pengarang adalah dipengaruhi pegangan kosep
menyembunyiikan diri tersebut.
Satu yang buruk dari pegangan sesuatu ada
aspek lahir dan batin (rahsia), bahawa
aspek zahir dan batin
ini digunakan oleh penafsir-penafsir al-Qur`an
mereka. Mengenai aspek lahir mungkin tidak sangat menimbulkan permasalahan,
tetapi dari aspek batin mereka menggunakan pada tafsir terhadap Al-Qur`an yang mereka
berpendapat mempunyai aspek batin atau tafsir dari segi batin,. Mereka membuat
takwil=takwil dan tafsir-tafsir yang jauh dari segi makna dan maksud yang dari
segi nyata tidak mempunyai kesesesuaian, bahkan dilihat sebagai tidak releven.
Tapi bagi mereka pendapat mereka dianggap releven. Implikasinya mereka bukan
saja tidak tepat tetapi merosakkan..
Sesungguhnya pegangan dan pendapat yang
berbagai-bagai yang tidak terkawal merosakkan, termasuk Aliran Isma`iliyyah dan
aliran-aliran Shi`ah, bahkan seluruh umat Islam.
Sesungguhnya kepelbagaian prinsip dan pegangan
membawa kepada kepelbagaian pendapat.
Perubahan juga berlaku dengan kelainan tempat yang turut terpengaruh dengan
falsafah, kepercayaan dan pemikirian
luar. Di dalam Aliran Isma`iliyyah ada yang
dianggap sederhana. Tiiga prinsip pegangan mereka mempengaruhi tindakan dan
aplikasi kepada Shi`ah, khususnya Isma`iliyyah itu sendiri:
1) Konsep lempahan cahaya dalam
bentuk ilmu pengetahuan. Konsep digunakan bahawa limpahan sedemikain diterima
oleh Imam yang tidak diterima oleh orang biasa. Ini memberi kedudukan Imam pada
tahap atas yang tidak dapat dicapai orang biasa.
2) Konsep `Sembunyi`, bahawa seorang Imam itu tidak semestinya menampakkan
diri. Dia mungkin terlindung dan mungkin menzahiirkan diri kelak, sebagaimana
dipercayai tentang turun Imam Mahdi kelak. Konsep ini banyak digunakan di dalam
perlantikan dan kedudukan seseorang sebagai mekanisme yang mewajarkan dan
menolak penentangan yang mungkin timbul. Konsep ini melibatkan kepada keilmuan
yang dihasilkan dengan tersembunyi sehingga tidak diketahui punca pengarang dan
sumber. Mekanisme ini juga digunakan di dalam menafsirkan ayat-ayat Al-Qur`an
kepada maksud tersenbunyi yang dilihat begitu jauh dan boleh dipersoal dari
segi kewajarannya..
3) Bahawa seorang Imam tidak bertanggungjawab kepada sesiapa pun dan tiada
seorang boleh mempersalahkannya jika ia melakukan sesuatu perbuatan dan
hendaklah menganggap apa yang dilakukan oleh Imam adalah baik. Ini memberi kebebasan kepada
Imam. Dari satu segi tanpa kawalan dan `check and balance` makin mempelbagaikan
aliran, bahkan makin mencelarukan ?
Ini adalah dari satu pecahan atau firqah di
dalam Shi`ah. Bayangkan pelbagai pendekatan di dalam berbagai firqah yang lain.
Ia merupakan kepelbagaian yang mengundang kepelbagaiuan percanggahan diluar
kawalan. Sebab itu tumbuh berbagai firqah Shi`ah dengan berbagai pendapat dan berbagai percanggahan.
Sekian.
No comments:
Post a Comment