BBB, 16
Sha`ban 1437 = 23 Mei 2016 (Isnin):
Telah disebut pecahan keempat dari buku Qur`an
Saintifik oleh Dr. Danial Zainal Abidin diberi judul bagi bahagian empat ini
sebagai Tujuan Dan Matlamat Hidup Manusia. Pada kebiasaan tujuan dan matlamat
hidup manusia muslim ialah `Kejayaan Dunia Akhirat` atau lebih khusus bagi `Beribadat Kepada
Allah.
Tetapi melihat kepada kandungan bagi bab ini
agak panjang dan berbagai topik dibicarakan (46 bab – Persoalan), maka ianya
lebih sesuai diberijudul
`Hikmah Dari suruh larang Shara` - Tingkat
Ubudiyyah Insan`
Di bawah tajuk ini dapat dimasukkan bab-bab di
atas di bawah slot-slot tajuk di atas.
Tujuan utama hidup insan untuk memperhambakan diri kepada Allah
adalah tepat sebagaimana firman Allah yang bermaksud:
``Tidaklah kujadikan jin dan manusia melainkan
untuk taabbudiyyah (beribadat dalam erti
yang luas yang merangkumi segala kepatuhan dan kebaikan) – ( Al-Dhariyat: 56).
Di bawah tujuan taabbudiyyah termasuk apa yang dibicarakan
oleh Pengarang bahawa:
`Ibadah
sebagai tujuan hidup – Termasuk
judul Hikmah Ibadah, antaranya mematuhi aturan, menepati waktu, membersih jiwa dan
membentuk jiwa dengan taqwa.
Termasuk diwah hikmah ialah persoalan larang. Tiap
larangan di dalam shara`, adalah
mempunyai hikmat dan kepentingan bagi insan. Larangan dari berjudi, kerana ianya
merosakkan kehidupan baik dari segi moral dan harta yang biasanya judi
menjerumus manusia kepada kepapaan. Larang dari mencuri, kerana merosakkan
akhlak pencuri di samping merosakkan ketenteraman masyarakat. Demikian larangan
dari berzina menjdikan penzina rosak akhlak, rosak maruah dan turunan. Pengarang turut
membicarakan seks bebas dan peranan media merangsang pembaca dengan elemen berkenaan yang
sebenarnya membawa elemen yang tidak baik bagi masyarakat. Islam amat
menjaga dari segi kebersihan keturunan dan ianya menjadi salah satu maqasid
al-Shari`ah. Lantaran itu Islam amat
menekankan pembinaan keluarga melalui perkahwinan dan melalui perkahwinan menjalin hubungan antara keluarga dan membina
masyarakat harmoni.
Pengarang melihat kaedah permakanan adalah
berkait dengan nilai saintifik. Misalnya Islam menenkankan umat Islam agar memakan makanan yang halal lagi baik
seperti firman Allah Ta`ala bermaksud:
Maka makanlah
kamu daripada apa yang direzekikan oleh Allah daripada makanan yang
halal lagi baik dan bersyukurlah dengan nikmat yang dikurniai Allah (Al-Nahl:
114).
Dengan makanan yang halal terhindar dari
makanan haram yang boleh merosakkan dari
segi kebersihan maknawi yang merencatkan minda dan jiwa, ianya hilang
keberkatan dan tiada pahala di sisi Allah. Makanan yang halal ialah makanan
yang diurus penghasilannya sebaik mungkin . Ayat Al-Qur`an juga menekankan
makanan yang di makan hendaklah makanan yang baik.Dengan baik makanana dapat
menjaga kesihatan dan membantu tumbuh besar anak-anak. Makanan yang baik juga
dan tidak rosak tidak terganggu dari segi kesihatan. Makanan yang tidak baik
ialah makanan yang didapatkan secara tidak halal, dicuri atau makanan itu
sendiri rosak dan tidak sesuai dari segi untuk di makan. Memilih makanan yan g merosakkan dilarang di
dalam Islam. Makanan – termasuk minuman seperti meminum arak, penyalahgunaan dadah, makan daging babi adalah
dilarang dan boleh merosakkan. Firman Allah bermaksud:
``Jangan kamu campakkan dirii kamu di dalam
kebinasaan` (Al-Baqarah: 195).
Pengarang memberi tumpuan kepada makanan yang
halal, baik dan berkhasiat. Aspek ini
dikira sebagai aspek saintifik dari segi
permakanan di dalam Islam. Tujuan makan ialah untuk mendapat kecergasan
bagi melaksanakan peranan ubudiyyah
hamba kepada Tuhan dan kebaikan kepada masyarakat, dan makan adalah tujuan
untuk hidup dan bukan hidup untuk makan. Makan pula biar berimbang menurut
keperluan, tetapi makan berlebihan sehingga menjadi masalah bagi kesihatan
hingga badan menjadi berat dan gemuk dan akibat makan berlebihan mengundang
berbagai-bagai jenis penyakit kronik seperti kencing manis, darah tinggi dan
sakit jantung.
Dr. Daniel menyebut khasiat makanan dan
buah-buahan seperti khasiat gandum
biji-bijian seperti khasiat tamar yang terkenal dapat memberi tenaga dan
dikaitkan dengan juadah berbuka puasa, tembikai, mentimum. Khasiat sayur mayur,
berbagai-bagai jenis makanan yang bervitamim. Beliau juga membicarakan secara
khusus tentang khasiat selepas tamar, ialah
buah zaitun, buah tin, khasiat air zamzam,. Turut dibicarakan kaedah
penyembelihan dalam Islam bagi mendapat daging yang halal menurut cara Islam.
Juga dibicarakan tentang konsep dan keperluan khatan di dalam Islam, konsep suci
dan bersih dalam Islam, konsep solat dan puasa dan kepentingan. Terasa makin
akhir bukunya, makin banyak persoalan yang ditimbulkan, bukan saja tentang
makanan, tetapi juga persoalan ibadat yang mungkin masih releven dengan soal
saintifik Qur`an, tetapi semakin meluas. Sebenarnya jika mau dibincangkan
persoalan dan bidang-bidang yang bersifat saintifik amat banyak, tetapi apa
yang dibincangkan oleh Dr. Danial adalah dilihat sebagai priority yang baginya
perlu diberi perhatian.
Pada penghujung selepas membicarakan
berbagai-bagai aspek Saintifik Al-Qur`an dari yang bersifat ayat Qur`aniyyah
dan Kauniyyah kepada kejadian alam secara menyeluruh, kemudian kepada kejadian
di langit dan angkasa, membawa kepada bumi dan seterusnya kepentingan dari segi
permakanan bagi kesihatan dan ibadat beliau membuat kesimpulan bahawa Al-Qur`an adalah pemangkin ilmu sains.
Katanya
``Qur`an bercakap kepada manusia melalui
perantaraan akal dan fikiran. Ia merangsang manusia untuk terus berfikir dan mengkaji
supaya dengan itu mereka menemui kebenaran.
Daripada rangsangan ini Iahir satu umat yang saintifik. Dari kajiannya beliau
membuat kesimpulan bahawa sains adalah membenarkan Islam, walaupun tidak semua
saintis mengakurinya.
Dengan
buku Qur`an Saintifik, Dr. Danial
memberanikan diri meneroka dimensi yang jarang dibicarakan, bukan mereka yang
lain tidak menyedarinya, tetapi bimbang meletakkan sains bergandingan dengan
Al-Qur`an sebagai gandingan yang mungkin dapat dipersoalkan, iaitu meletakkan
Al-Qur`an yang jelas diterima dan diakui kebenaran, sedangkan sains yang
ditemui dan dibicarakan tidak semua benar. Lantaran keraguan yang ada dalam
sains dan penemuan-penemuan yang tidak pasti tidak harus digandingkan dengan
Qur`an. Walau bagaimana dengan kajian ini dari satu segi makin menyerlahkan
kebenaran dan keagungan Al-Qur`an, jika tidak mereka yang berkemampuan di dalam
ilmu Al-Qur`an dan bidang Sains, siapa lagi dapat diharap untuk menulis ? Dr.
Danial memberi sumbangan penting di dalam, bidang kepakarannya, diharap orang lain yang mempunyai kepakaran sepertinya akan
turut menulis bagi menambahkan khazanah keilmuan yang dapat lebih mendekati diri kepada Tuhan.
Sekian.
No comments:
Post a Comment