BBB, 02
Sha`ban 1437 = 09 Mei 2016 (Ithnin):
Akidah – maksudnya, Akidah Tauhid Islam adalah
amat penting lantaran ianya menjadi pegangan dan menyatukan umat Islam. Akidah
Tauhid adalah prinsip terpenting yang menjadi prinsip dan doktrin umat Islam yang
mampu berdepan dengan sebarang fahaman, falsafah dan ideologi umat Islam dari
dahulu hingga sekarang. Kejituan Akidah Islam perlu dipertahan, bahkan perlu
diperkukuhkan di dalam mendepani cabaran dan serangan pemikiran dan falsafah,
termasuk moden. Misalnya serangan-serangan pemikiran-pemikiran mutakhir yang
diistilahkan sebagai liberalisme dan pluralisme, di samping serangan fizikal
yang sedang menjadi-jadi terhadap negara-negara Islam.
Akidah Islam sebenarnya telah digugat dan
tercabar oleh pelbagai aliran yang melibatkan akidah di dalam Islam,
sebagaimana dirakam oleh Tuan Haji Said bin Ibrahim di dalam bukunya `Perbandingan akidah dan fahaman umat Islam`
dan perlu diperjelaskan agar dapat dinilai antara yang benar atau sebaliknya. Terdapat
dua belas aliran akidah yang telah berlaku di dalam Islam. Iaitu :
1) Ahlu al-Sunnah wa
al-Jama`ah
2) Khawarij
3) Shi`ah
4) Mu`tazilah
5) Murjiah
6) Najariyyah
7) Jabariyyah
8) Mushabbihah
9) Ibn Taimiyah
10) Wahabi
11) 11) Baha`iyyah
12) Qadyani
Sedang di dalam Shi`ah terpecah kepada 8
pecahan sebagaimana dibincangkan oleh Prof. Dr. Imam Muhammad Abu Zahrah di dalam
bukunya `Aliran Politik Dan Akidah Dalam Islam` iaitu:
1) Saba`iyyah
2) Ghurabiyyah
3) Al-Kaisaniyyah
4) Zaidiyyah
5) Imamiyyah 12
6) Isma`iliyyah
7) Hakimiyyah dan Druz
8) Nashiriyyah
Tuan Haji Said lebih detail mencatatkan bahawa
di dalam berbagai aliran Shi`ah itu berpecah lagi sehingga kepada 72 pecahan.
Perpecahan dalaman ini lebih dari bebenan yang
memecahbelahkan umat Islam. Sepatutnya tidak seharusnya berlaku perpecahan,
khususnya di dalam bidang akidah umat dan tidak sepatutnya berlaku di dalam
bidang-bidang lain di kalangan umat Islam.
Namun akidah umat Islam dipersatu dan
dipertahankan, khususnya Ahlu al-Sunnah wa al-Jama`ah melalui antaranya faktor-faktor
berikut:
Penyatu Utama:
1) Al-Qur`an dan Rasulullah
Penyatu utama umat Islam tidak lain dari
Al-Qur`an dan Al-Sunnah. Di dalamnya mengandungi berbagai-bagai prinsip akidah
tentang Ketuhanan dan segala bidang yang lain. Keharmonian pegangan berlaku
pada zaman Rasulullah dan tidak timbul perpecahan akidah pegangan. Jika timbul
apa-apa persoalan terus dikemukakan kepada Rasulullah.
2) Gugatan Akidah
Akibat dari berlaku pertikaian di dalam
kalangan umat Islam dan timbulnya aliran seperti Khawarijh, Qadariyyah,
Mu`tazilah dan Jabariyyah. Namun lahir ulama`-`ulama mempertahankan aqidah
seperti Al-Ash`ari, Al-Maturidi dan Al-Tahawi (pendekatan bersifat Salaf) dan
pendukung-pendukung mereka. Masing-masing mengambil pendekatan yang hampir sama
di dalam pendekatan keilmuan akidah Ahlu al-Sunnah wa al-Jama`ah.
3) Menghasilkan karangan-karangan
Bagi mempertahankan akidah Ahlu al-Sunnah wa
al-Jama`ah mereka menghasilkan karangan-karangan yang memantapkan akidah Ahlu
al-Sunnah wa Al-Jama`ah seperti Ash`arii menghasilkan Maqalat al-Islamiyyin dan Al-Ibanah fi Usul
al-Diyanah dan Al-Maturidi menghasilkan seperti Kitab al-Usul dan Kitab
al-Tauhid, manakala Al-Tahawi menghasilkan Usul al-`Aqidat al-Islamiyyah.
Karangan-karangan mereka menjadi induk bagi pendekatan akidah Ahlu al-Sunnah wa
al-Jama`ah.
4) Perlanjutan oleh Pendukung-Pendukung
Pemantapan pendekatan-pendekatan tokoh-tokoh
akidah Ahlu al-Sunnah wa al-Jama`h ini diperkukuh dengan adanya pendukung-pendukung yang melanjutakan
pengajaran mereka dan memperluaskannya oleh pendukung bagi Ash`ari seperi Al-Juwaini dan
al-Baqillani dan bagi Al-Maturidi ialah al-Taftazani. Turut memperkembangkan
aliran Sunni di alam Melayu seperti oleh Shaykh Daud al-Fatani, Shaykh Muhammad
Zain al-Fatani, Shaykh Abdul Malik Terengganu , Tuan Hussein Kedah , Tuan Tabal
dan Tuan Muhammad bin Ismail Daud
al-Fatani. Masil-masing menghasilkan kitab-kitab memantapkan aliran akidah Ahlu
al-Sunnah wa al-Jama`ah.
5) Institusi Pengajian
Institusi pendidikan Islam baik berbentuk
masjid, surau, pondok, sekolah agama membawalah kepada pengajian tinggi yang
menagadakan fakulti dan jabatan yang mengajar agama Islam, khususnya bidang
akidah keislaman adalah sama memainkan peranan di dalam memantapkan akidah Ahlu
al-Sunnah wa al-Jama`ah yang di warisi hingga kini.
6) Pengawalan dari Pihak Pemerintah
yang berhubung dengan bidang Agama
Untuk menjaga kemantapan akidah Islam,
khususnya mempertahankan akidah Ahlu al-Sunnah wa al-Jama`ah pihak pemerintah
seharusnya di dalam mentadbir perjalanan agama, memberi perhatian terhadap bidang akidah
dengan mempekembangkannya melalui pengajaran dan pengawalan dan pencegahan dari
timbulnya ajaran sesat dan menyeleweng dan membasmikannya jika wujud. Dengan
demikianlah tidak berlaku pertambahan aliran-aliran akidah yang bercanggah
dengan Islam.
7. Pakatan Pada Peringkat Antarabangsa (Umat).
Adanya kerjasama antara negara-negara Islam
seperti OIC dan sebagainya seharusnya menjadi mekanisme yang menyatukan umat
Islam, tetapi apa yang selalu dibincangkan di dalam pertemuan dan persidangan
ialah berhubung dengan politik dan ekonomi, sewajarnya diberi perhatian dari
segi pengajian dan penumpuan
mempersatukan umat Islam termasuklah memperdekatkan kesatuan akidah yang dapat
mendepani cabaran akidah terhadap umat Islam semasa.
Berbagai pendekatan lagi dapat difikirkan bagi
penyatuan dan pengukuhan umat Islam terutama dari segi akidah.
Sekian.
No comments:
Post a Comment