BBB, 03 Sha`ban 1437 = 10 Mei 2-16 (Selasa):
Apa yang ditimbulkan di atas memang ada kebenaran,
dalam perkembangan ilmu dan kepesatan teknologi komunikasi, masyarakat termasuk
dari kalangan umat Islam menerima
gugatan dan cabaran akidah semasa. Kelahiran kelompok dan golongan yang
mencanggahi akidah bukan saja dari luar dari lingkungan umat, tetapi dari
kalangan umat Islam itu sendiri. Kalau dulu motif politik, kedudukan, keturunan
dan sanjungan menjadi motif kelahiran aliran-aliran akidah yang bercanggah dan
menggugat akidah umat. Kini gugatan dan cabaran juga terus wujud dalam wadah
dan wajah lain yang sesuai dengan zaman kini. Gugatan dan cabaran kini muncul
dengan berbagai aliran dan slogan yang turut mempengaruhi sebahagian dari
generasi kini. Mereka dilahirkan oleh acuan pendidikan semasa, bahkan oleh arus
pemikiran global. Dalam masa Islam dilihat mesra didampingi dan dihayati generasi
muda, tetapi gugatan dan cabaran juga lahir dari kalangan mereka. Dari mereka
tercetus umpamanya slogan-slogan seperti `Dunia hak semua`, `Globalisasi &
Diskriminasi, `Masyarakat Tanpa Kelas`, Human Rights`, Global Civil Society, `Kesamaan
Gender`, `Global Ethic` dan sebagainya. Tercermin di dalam slogan-slogan
berkenaan sifat penentangan, menuntut keadilan, nilai sejagat, kesamarataan dan dunia tanpa sempadan.
Mungkin dilihat dari slogan-slogan di atas lebih
kepada perjuangan politik, kemanusiaan, pembelaan, keadilan dan kesamaan dan
tiada hubungan dengan Islam dan adalah kelihatan baik. Tetapi dari slogan dan
perjuangan di atas menelurkan berbagai
gagasan, cadangan, desakan dan
pendekatan. Antaranya terpercik sama kepada persoalan Islam, seperti:
1. Faham Pluralisme
Faham ini lebih meraikan pihak banyak biarpun
bercanggah dan menentang prinsip. Sebagai contohnya
a) Menganjur faham semua agama adalah sama dan menuju kebenaran. Sebab itu
tidak wajar dibeza dan dipersalahkan antara satu agama dengan agama yang lain.
b) Menganjurkan kebebasan untuk menganut mana-mana agama tanpa syarat dan
sekatan.
c) Berkongsi sama sambutan adat-budaya dan upacara yang kadang-kadang
melibatkan keagamaan.
d) Menganjurkan kebebasan pergaulan
e) Anjuran mengikuti Millah `Ibrahim` sebagai sumber utama dan sama bagi
penyatuan agama.
2)
Faham Liberalisme
Menekankan kebebasan dan hak diri perseorangan
(individu)
a) Hak untuk murtad
b) Dengan ibu bapa Islam tidak seharusnya anak mesti ikut Islam
c) Membenarkan individu yang Islam kembali kepada agama asal tanpa sekatan
d) Bukan Islam kahwin dengan Islam tidak perlu masuk Islam
e) Anak dari bapa tidak Islam tidak wajar diberi di bawah jagaan ibu Islam
3) Sekularisme
Memandang kehidupan hanya di dunia, tiada
akhirat. Pentingkan kekinian.
a) Al-Qur`an
perlu ditafsir semula menurut keperluan kini
b)
Mempertikaikan Hadith, terkenal sebagai Anti Hadith
c) Mempertikaikan
hukum Syara` – Contoh Hudud.
d) Meragukan
penyusunan al-Qur`an
e)
Mempersoalkan amalan yang dianggap mengganggu ketenteraman
4)
Kebebasan Wanita
a)
Mempersoalkan keadilan pembahagian harta pusaka antara lelaki dan
perempuan
b)
Mempersoalkan hukum poligami.
c)
Kuasa `Tolak = Cerai` juga harus diberi kepada perempuan
d)
Wanita patut juga menjadi imam
e)
Persoal pakaian wanita yang menuntut menutup aurat
Di atas antara perkara-perkara yang
ditimbulkan oleh pihak-pihak yang anti Islam yang melibatkan akidah pegangan
dan amalan. Jika perkara seperti di atas datang dari mereka yang bukan Islam
mungkin adalah normal, namun perkara-perkara yang berkenaan turut datangnya
dari kalangan orang Islam sendiri. Gugatan ini perlu ditangani terutama oleh
pihak yang berwibawa agar ianya tidak terus dijadikan sebagai senjata oleh
musuh bagi menikam Islam.
Sekian.
No comments:
Post a Comment