BBB, 01
Sha`ban 1437 = 08 Mei 2016 (Ahad):
Pendekatan rasional dan exstrim rasional dapat
dilihat pada pertikaian dengan beberapa firqah akidah di dalam Islam seperti Mu`tazilah
yang merupakan firqah yang terkenal menggunakan akal, tetapi kadang-kadang exstrim
dan melebihi bukti naqal, tetapi Ahlu al-Sunnah wa al-Jama`ah juga menggunakan
rasional akal bersama naqal. Misalnya membincangkan persoalan :
Mu`tazilah berpendapat Allah Ta`ala tidak mempunyai
sifat :
Dari segi
Ahlu al-Sunnah wa al-Jama`ah berpendapat rasional akal sendiri membuktiukan
bahawa bukti kekuasaan, kemahuan, mengada dan meniadakan dan berbagai lagi disifat
kepada Allah dan jelas bukti dapat
dilihat fenomena yang disifatkan kepada Allah ini dengan mata kepala di samping
dikukuhkan dengan bukti-bukti naqal yang banyak di dalam Al-Qur`an. Bagi Ahlu al-Sunnah
banyak sifat tidak menjejaskan keesaan Dhat. Tidak seperti Mu`tazilah yang
berpendapat menyebut banyak sifat bertentang dengan konsep esa dan mencerminkan
lebih dari satu.
Bagi Ahlu al-Sunnah logik sifat Tuhan yang
abadi dan tidak baharu, maka termasuklah kalam sifat Tuhan juga abadi, jika
tidak maka kalam Tuhan termasuk Al-Qur`an tidak selari bersifat abadi
sebagaimana hujah Mu`tazilah yang bagi
Mu`tazilah Al-Qur`an baharu. Bagi Mu`tazilah mengatakan Qur`an makhluk bagi
mewajarkan pendapatnya bahawa Tuhan tidak bersifat.
Ahlu al-Sunnah juga membahaskan secara
rasional, pendapat Mu`tazilah mengatakan bahawa manusia mencipta perbuatan
mereka adalah merosakkan akidah, seolah-olah ada dua kuasa ketuhanan atau lebih
di dalam melakukan perbuatan. Ini tidak diterima oleh logik akal.
Banyak perkara yang disebut di dalam al-Qur`an
misalnya tentang `arash, kursi, qalam, kiraman dan katibin, azab kubur, mizan,
hisab, sirat dan beberapa lagi sebagai disifatkan Mu`tazilah sebagai tidak ada
yang mencerminkan Mu`tazilah menidakkan apa yang disebut oleh Al-Qur`an, bagi
Ahlu al-Sunnah wa al-Jama`ah semuanya bukan perkara di luar rasional wujudnya,
lagi pula ia adalah perkara-perkara yang tersebut di dalam al-Qur`an.
Mu`tazilah dilihat meletak akal manusia di atas dari wahyu dan menentukan akal
membuat keputusan. Contoh soal baik dan buruk ditentukan oleh akal ianya
merosakkan roh akidah keislaman itu sendiri. Dalam kata lain rasional Ahlu
al-Sunnah wa al-Jama`ah adalah tidak
bersifat melampau sebagaimana Mu`tazilah yang mendasarkan pertimbangan rasional
pada akal dan diri sendiri yang menjadi ruang lingkup dan batas rasional,
sedang hakikat kewujudan lebih dari ruang nyata yang manusia hidup.
Rasional Ahlu al-Sunnah juga dilihat wajar
apabila ianya menentang Qadariyyah yang melihat manusia melakukan semua
perbuatannya dan manusia seolah-olah mempunyai kuasa penentuan dan mengambil
hak Tuhan yang pendapat ini tidak dapat diterima oleh Ahlu al-Sunnah.
Sebagaimana Ahlu al-Sunnah secara rasional menentang Qadariyyah, juga secara
rasional menentang Jabariyah yang berada pada pihak ekstrim yang bertentang
dengan Qadariyyah. Jabariyyah yang meletakkan manusia sebagai tidak mempunyai
daya upaya di dalam menentukan perbuatannya dan tidak ada ikhtiar sebagaimana yang
dipegang oleh Ahlu al-Sunnah wa al-Jamaah.
Secara rasional juga Ahlu al-Sunnah wa al-Jama`ah berdepan dengan firqah
Murjiah yang bersikap skeptis dan menangguhkan hukuman terhadap
kesalahan-kesalahan yang jelas hukumannya ditentukanm oleh Islam. Begitu juga
firqah Najariyyah yang bersifat tidak tetap pendirian dan campur aduk dari segi
ikutan lantaran tidak berpendirian tetap.
Rasional Ahlu al-Sunnah wal-Jama`ah juga menentang
firqah yang boleh disifatkan sebagai anti rasional yang meletakkan ketuhanan
dengan gambaran yang bersifat makhluk seperti berwajah, bertangan, duduk
sebagaimana manusia dan bertempat. Gambaran dibuat secara lahir tanpa
ta`wil ini adalah golongan yang dikenali
sebagai mushabbihah dan mujassamah meletakjkan ketuhanan sebagai kedudukan manusia dan mengelirukan.
Fahaman-faahaman yang lain yang bercanggah dan
anti rasional, bahkan tidak diterima sebagai firqah di dalam Islam, ialah
seperti Baha`iyyah yang merupakan firqah dari Shi`ah diketuai oleh seorang
bernama Mirza Ali Muhammad yang mendakwa sebagai Imam Mahdi tidak rasional dan
tidak dapat diterima. Watak ini akhirnya ia dibunuh (1653) lantaran ianya
menyebabkan timbulnya kekacauan termasuk di Iran. Tidak ada elemen
rasional yang dibawa oleh firqah ini
sebagaimana tidak adanya rasionalnya kelahiran seperti firqah Qadyani (Ahmadiyyah)
yang mendakwa sebagai Nabi dan Imam Mahdi sebagaimana dakwaan Baha`iyyah.
Lahirnya watak-watak yang mendakwa nabi atau Mahdi, akibat dari kepercayaan
Shi`ah yang dari kepercayaan sedemikian diambil peluang membuat dakwaan pihak
yang tidak berasas kepada logik dan rasional. Ianya mengundang perpecahan dan kecelaruan.
Penggunaan rasional di dalam akidah adalah
lumrah di dalam akidah Islam sebagaimana digunakan di dalam pendekatan Ash`ari
dan Maturidi dan pendukung-pendukung kedua-duanya. Rasional juga adalah digunakan
di dalam pengajaran keilmuan berkenaan. Ini memberi kefahaman kepada yang
mengikuti pengajaran. Namun rasional ada yang bersifat exstrim yang
membelakangkan hujah-hujah naqli hingga dengan sikap exstrim membawa kepada
kesesatan. Rasional tidak terkawal boleh membawa kepada simpang siur pendapat
yang tidak terkawal sebagaimana yang pernah didepani oleh Al-Imam Al-Ghazali
yang pada awal amat terpengaruh dengan falsafah, tetapi menyedari kekacauan
yang timbul darinya sebagai tidak terkawal Al-Ghazali meninggalkan falsafah
melampau yang kehilangan matlamat dan arah. Simpang siur falsafah juga dapat
dilihat dari pendapat-pendapat di kalangan tokoh-tokoh falsafah seperti Plato
dan Aristote yang memberi pendapat tentang alam bercanggah antara satu sama
lain. (Aristotle Alam abadi dan Plato hakikat alam tidak wujud secara hakiki
yang wujud adalah idea !).
Rasional akal adalah penting di dalam
perbahasan, termasuk menggunakannya di dalam perbahasan mengenai ketuhanan.
Logik Aristotle turut digunakan oleh Ahlu al-=Sunnah wa al-Jama`1ah di dalam
batas kawalan. Falsafah secara exstrim sebagaimana yang diikuti oleh Mu`tazilah
boleh membawa kepada bersifat liberal antaranya menjadi free thinker yang
mengabaikan agama. Manakala yang anti rasional membawa kepada kesesatan semata
sebagaimana terjadi kepada firqah-firqah terpencil Shi`ah.
Sekian.
SAYA INGIN BERBAGI CERITA KEPADA SEMUA ORANG BAHWA MUNKIN AKU ADALAH ORANG YANG PALING MISKIN DIDUNIA DAN SAYA HIDUP BERSAMA ISTRI DAN 3 BUAH HATI SAYA SELAMA 10 TAHUN DAN 10 TAHUN ITU KAMI TIDAK PERNAH MERASAKAN YANG NAMANYA KEMEWAHAN,,SETIAP HARI SAYA SELALU MEMBANTIN TULANG BERSAMA SUAMI SAYA UNTUK KELUARGA SAYA NAMUN ITU SEMUA TIDAK PERNAH CUKUP UNTUK KEBUTUHAN HIDUP KELUARGA SAYA..AKHIRNYA AKU PILIH JALAN TOGEL INI DAN SUDAH BANYAK PARA NORMALYANG SAYA HUBUNGI NAMUN ITU SEMUA TIDAK PERNAH MEMBAWAKAN HASIL DAN DISITULAH AKU SEMPAT PUTUS ASA AKHIRNYA ADA SEORANG TEMAN YANG MEMBERIKAN NOMOR AKI SOLEH JAFFAR,,SAYA PIKIR TIDAK ADA SALAHNYA JUGA SAYA COBA LAGI UNTUK MENGHUBUNGI AKI SOLEH JAFFAR DAN AKHIRNYA AKI SOLEH JAFFAR MEMBERIKAN ANGKA GHOIBNYA DAN ALHAMDULILLAH BERHASIL..KINI SAYA SANGAT BERSYUKUR MELIHAT KEHIDUPAN KELUARGA SAYA SUDAH JAUH LEBIH BAIK DARI SEBELUMNYA,DAN TANDA TERIMAH KASIH SAYA KEPADA AKI SOLEH JAFFAR SETIAP SAYA DAPAT RUANGAN PASTI SAYA BERKOMENTAR TENTAN AKI SOLEH JAFFAR …BAGI ANDA YANG INGIN SEPERTI SAYA SILAHKAN HUBUNGI AKI SOLEH JAFFAR: 0853---> 7778 ---> 3331, ATAU
ReplyDeleteKLIK DISINI 4d 5d 6d
Sekian lama saya bermain togel baru kali ini saya
benar-benar merasakan yang namanya kemenangan dan alhamdulillah saya dpat Rp 257 juta dan semuaini
berkat bantuan angka dari AKI SOLEH JAFFAR]
karena cuma Beliaulah ang memberikan angka
goibnya yg di jamin 100% tembus awal saya
bergabung hanya memasang 100 ribu karna
saya ngak terlalu percaya ternyatah benar-benar
tembus dan kini saya ngak ragu-ragu lagi untuk memasang
angkanya,,,,buat anda yg butuh angka yang dijamin tembus
hubungi AKI SOLEH JAFFAR] DI Nomor Ini 0853---> 7778 ---> 3331,,
insya allah beliu akan menbatu kesusahan
anda apalagi kalau anda terlilit hutang Aki Bisabantu Anda trima kasih.?