BBB, 22
Rajab 1437 = 30 April 2016 (Sabtu):
Politik kepimpinan adalah faktor utama yang
melahirkan Shi`ah. Pihak kepimpinan Shi`ah dan pengikut-pengikut tidak
mengiktiraf perlantikan khalifah-khalifah Abu Bakar, Umar dan `Uthman. Mereka
berpendiririan Sayyiduna Ali k.w. adalah pimpinan yang `legitimate`
dan berhak menjadi khalifah selepas kewafatan Rasulullah s.a.w. Mereka
berpendapat ketiga-tiga pimpinan adalah berdosa kerana mengambil kepimpinan
dari pihak yang berhak, iaitu Sayyiduna Ali k.w. Mereka tidak mengiktiraf
konsep `Penunjukan` dan `Pemilihan` secara majoriti yang berlaku di dalam
pemilihan termasuk antaranya disertai Sayyiduna Ali. Misalnya pemilihan
pimpinan ketiga ialah Sayyiduna Uthman bin Affan., pihak yang diberi mandat
memilih ialah Sayyiduna Ali, Sayyiduna `Uthman bin `Affan, Zubair bin
al-`Awwam, Sa`ad bin Abi Waqqas, Abdul Rahman bin `Auf, Talhah bin `Ubaidillah
dan Abdullah bin `Umar. Sayyiduna Ali memberi kerjasama yang baik dengan
khalifajh-khalifah yang dilantik. Misalnga semasa Sayyiduna Umar al-Khattab ke
Baitul Maqdis kerana menerima penyerahan Kota Baitul Maqdis dari Kerajaan Rum
Timur, maka Sayyiduna Ali k.w. dilantik oleh Khalifah `Umar Ibn al-Khattab mengganti
beliau menjalankan pemerintahan dan pentadbiran di Madinah semasa pemergiannya.
Sebagai ganti kalangan Shi`ah mewujudkan
konsep kepimpinan di dalam Shi`ah ialah kepimpinan `Imam`. Mereka berpendapat
`Imam` ialah pangkat tertinggi menurut Shi`ah di dalam Islam, bahkan menjadi
rukun di dalam pengakuan Islam, iaitu (Menurut Shorter Encyc. of Islam, 1974:
535):
Percaya kepada keesaan Allah
Percaya kepada wahyu Al-Qur`an yang bersifat
abadi. dan bukan diciptakan dan
Percaya kepimpinan Imam adalah dipilih oleh
Allah – Pimpinan lahiri dan rohani .
Mereka berpendapat kedudukan kepimpinan begitu
tinggi, sebab itu pimpinan tidak boleh dibiarkan kepada pengikut-pengikut yang
rendah dari segi kedudukan dan kerohanian membuat pilihan terhadap kepimpinan.
Menurut mereka Imam hendaklah melalui pilihan dan tunjukan sebagaimana pendapat
mereka bahawa Sayyiduna Ali ditunjuk oleh Nabi Muhammad s.a.w. Dan Imam-imam
seterusnya ditunjuk pula oleh imam-imam berkedudukan pada zamannya. Mereka
berpendapat orang-orang yang memilih khalifah secara bermesyuarat (syura)
adalah mereka yang berdosa.
Pihak Shiah juga berpendapat bahawa Imam-imam
yang dilantik adalah mereka yang `ma`sum` (tidak berdosa), sebab itu mereka
tidak boleh diganggu-gugat dan tidak boleh dikritik.
Bagi kaum Shi`ah, Imam-Imam bagi kaum Shiah,
mewarisi Nabi, dan masih menerima wahyu dari Tuhan, walaupun tidak melalui
Jibril. Mereka berpendapat imam-imam Shi`ah masih mewarisi kenabian atau jawatan
Nabi, walaupun bukan nabi.
Kaum Shi`ah meletakkan Sayyiduna Ali sebagai
imam pertama mereka, walaupun konsep kepimpinan Imam dan Shi`ah belum lahir
pada zaman Sayyiduna Ali k.w. dan Sayyiduna Ali terlibat sama memilih antara
kepimpinan khalifah-khalifah.
Pihak Shi`ah juga meletakkan beberapa sahabat
yang tidak rapat dengan khalifah dan suka menyendiri sebagai
pendukung-pendukung Shi`ah seperti Abu Dharr al-Ghifari,, Salman Al-Farisi,
Al-Miqdad dan beberapa yang lain, pada hal mereka tidak ada kaitan dengan
Shi`ah dan tidak terlibat.
Adalah ironi, menurut kepercayaan Shi`ah
bahawa imam-imam mereka adalah ma`sum dan dilantik dengan penunjukan dari
imam-imam berkedudukan. Tetapi jika dilihat kepada pengiktirafan mereka
terhadap Imam sebenarnya lebih kepada keturunan sebagaimana Imam 12 mereka,
iaitu:
1. Sayyiduna `Ali k.w. (m. 40H.)
2. Sayyiduna Hassan bin Ali bin Abi Talib (m. 50H.)
3. Sayyiduna Hussein bin Ali bin Abi Talib (m. 61H.)
4. Ali Zainal Abidin bin Hussein bin Ali bin Abi Talib (m.94H.)
5. Muhammad al-Baqir bin Ali bin Zainal Abidin (m.117H.)
6. Ja`afar al-Siddiq bin Muhammad al-Baqir (m. 148H.)
7. Musa al-Kazim bin Ja`far al-Siddiq (m. 183H.),
8. Ali Reda bin Musa al-Kazim (m.202H.)
9. Muhammad al-Jawab bin Ali Reda (m. 220H.)
10. Ali bin Muhammad bin Ali Reda (m. 254 H.)
11. Hassan bin Ali bin Muhammad al-`Askari (m. 260H.)
12. Muhammad bin al-Mahdi (Mereka percaya Ghaib 260H.).
Menurut kepercayaan Shi`ah Imam mereka yang
kedua belas iaitu Muhammad bin Hussein al-Mahdi, ialah Imam Mahdi yang
ditunggu-tunggu. Mereka mempercayai ianya tidak meninggal, tetapi ghaib dan
akan kembali pada akhir zaman bagi menegakkan
kebenaran dan keadilan di dunia dan akan menghukum orang-orang yang tidak
menerima kepercayaan Shi`ah !
Dari segi pegangan Ahlu al-Sunnah wa
al-Jama`ah yang diiktiraf selepas kewafatan Rasulullah s.a.w. ialah kepimpinan
Khulafa` al-Rashidin, iaitu Abu Bakar, Umar, `Uthman dan Ali.
Pihak Ahlu al-Sunnah wa al-Jama`ah tidak
menerima dakwaan pihak Shi`ah bahawa Nabi Muhammad s.a.w. berwasiat, bahawa
hendaklah melantik khalifah pertama Islam selepas kewafatan Baginda ialah
Sayyiduna Ali k.w.
Pada zaman moden ini selain dari konsep
melantik pimpinan secara penunjukkan seperti berlaku kepada Imam Khumaini,
tetapi pemilihan presiden turut dilakukan pemilihan secara pilihanraya seperti
berlaku kepada Rafsanjani, Ahmad bin Nijad dan Hassan Rohani Presiden kini.
Walau bagaimana pemilihan terhadap pimpinan
Shi`ah 12 di atas sebagai turunan Rasulullah s.a.w. anak cucu bagi Sayyiduna
`Ali dan sebagai Aal al-Bayt adalah dihormati dan dimuliakan, tetapi bukan
meletakkan mereka pada tahap Imam atau khalifah.
Jelaslah kelahiran Shi`ah merupakan akibat
dari politik pemerintahan, khususnya dari pemilihan Khalifah.
Pendukung-pendukung Sayyiduna Ali merasakan Sayyiduna Ali sewajarnya dilantik
sebagai khalifah pertama di dalam Islam, walaupun bagi Sayyiduna Ali tidak
timbul soal melantiknya atau tidak. Yang memasalahkan ialah pengikut-pengikut
ramai yang merasa tidak puashati bukan saja mengenai perlatikan khalifah,
tetapi juga persoalan Tahkim dan peristiwa di Padang Karbala` yang menyayat hati terhadap turunan
Rasulullah, iaitu dengan terbunuhnya Sayyiduna Hussein di Padang Kerbala yang
terus ditangisi golongan Shi`ah terhadap Sayyiduna Ali dan turunan dan turunan
Rasulullah s.a.w. Himpunan segala peristiwa yang menyayat hati meningkatkan
pembelaan terhadap Sayyiduna Ali k.w. dan menjadi episod-episod yang terus diingati
dan ditangisi dan meneruskan pembelaan terhadap Sayyiduna Ali dan turunannya
yang juga merupakan turunan Rasulullah s.a.w.
Demikianlah perjalanan sejarah yang merakam
peristiwa.
Sekian.
No comments:
Post a Comment