BBB, 08 Sha`ban 1437 = 15 Mei 2016 (Ahad):
Satu yang agak berlainan dan berbeza di
dalam buku `Aqidah al-Muslim` oleh Muhammad Al-Ghazali, bahawa beliau memberi
ruang kepada pembicaraan Ketuhanan dari segi falsafah. Persoalan ketuhanan
adalah persoalan tertua telah dibicarakan sewujud manusia. Dalam masa tersebut tentulah sudah
ada yang mulhid dan kufur sebagaimana dirakamkan oleh Al-Qur`an seperti
Qarun, Haman, Namrud. `Aad, Thamud dan Fir`aun. Tetapi di tengah pertentangan
sedemikian menyerlah kelahiran rasul-rasul yang membawa risalah tauhid.
Di dalam sejarah pemikiran falsafah,
khususnya tentang ketuhanan, demikianlah ada ahli-ahli falsafah yang
membicarakan tentang ketuhanan sama ada
yang mengukuhkan tentang ketuhanan atau
sebaliknya. Demikianlah bersama dengan
membicarakan tentang ketuhanan `Allah`, Muhammad Al-Ghazali menampilkan
pandangan-pandangan tentang ketuhanan dari segi falsafah.
``Dengan akal yang cerdas, perbahasan yang
jelas, di atas manhaj yang betul membawa pemikir-pemikir berkenaan pengakuan
tentang Allah berdepan dengan kebesaran Jalalnya Tuhan. Di samping tentulah
terdapat pendapat-pendapat yang menyeleweng.
Memetik pendapat ahli falsafah bukan Islam,
Muhammad Al-Ghazali memetik pendapat
Hegal (1770-1831) yang berkata:
makin meluas pembicaraan keilmuan makin
tahqiq dan banyak dalil-dalil tentang adanya hikmah Penciptaan yang mempunyai
kekuasaan yang mutlak.``
Beliau juga memetik pendapat Socrates murid
Plato – (menjelang abad Masihi) berkata:
``Tidak mungkin segala perjalanan kandungan
alam semuanya berlaku secara kebetulan, bahkan setiap juzu` dari bahagian alam
ini bergerak ke arah tertinggi, setiap tertinggi ini bergerak ke arah yang
lebih tinggi, demikianlah akan tiba kepada kesempurnaan peningkatan kepada yang
Esa dan Tunggal.``
Selanjutnya dipersoalkan , ``Dari mana terbentuk dan
tersusunnya peraturan yang sempurna ini dengan segala pecahan dan
bahagian-bahagian ? Tidak mungkin semua bergerak kesemuanya secara kebetulan. Dengan segala keteraturan
ada wujud Yang Tertinggi, iaitu Pencipta Yang Tunggal yang meluluskan hukum dan
aturanNya, tanpa kesilapan.
Muhammad Al-Ghazali juga memetik pendapat Albert Einstein
tentang akurnya terhadap kuasa tertinggi
yang mentadbir segala peraturan wujud. Bahkan beliau memetik pendapat dari
Majalah Courier terbitan UNESCO (Tidak disebut bilangan dan tarikh pengeluaran)
bahawa kalangan tokoh-tokoh atom, astronomi,
Sains Hayat, Biologi dan
matematik bersetuju dengan pendapat bahawa:
Dengan bukti-bukti di kalangan mereka, mereka berpendapat ada dalil-dalil dan karinah
yang banyak, yang membuktikan wujudnya Pencipta
Yang Maha Agung yang mengatur semua wujud dan memeliharanya dengan inayah dan
rahmat dan ilmunya yang tiada had dan batas.
Dari perbincangan sama ada pendekatan
secara akidah Islam sebagaimana telah dibincangkan dan pendapat tokoh-tokoh
falsafah yang bukan Islam yang sependapat dengan Islam tentang ketuhanan
Muhammad Al-Ghazali mengemukakan persoalan, kalau demikian, maka mengapa mereka
kufur ?
Di dalam hal ini beliau mengambil pendapat
Al-Ghazali dari kitabnya yang berjudul, Ihya` `Ulum al-Din`,
Bahawa Alam nyata jelas dari segi lahirnya
membuktikan kekuasaan yang Maha Kuasa adapun berlakunya kekufuran oleh kerana
terlindung kefahaman pada diri oleh kerana , tersembunyinya kefahaman pada diri
dan ketidaksampaian capaian dirinya, kerana kelemahan-kelemahan yang ada pada
diri, walaupun bukti terlalu nyata. Beliau memetik pendapat Al-Imam Al-Ghazali
mengibaratkan kelawar yang tidak mampu
melihat pada siang hari oleh kerana kuatnya cahaya hingga menyebabkan dirinya
tidak dapat melihat. Demikianlah bandingan
dengan akal yang lemah, pembuktian kekuasaan Allah ibarat cahaya yang
kuat hingga melindungkan diri dan akal dari menerimanya.
Maha Suci Allah daripada orang yang
terlindung oleh terangnya cahaya, tersembunyi penglihatannya dari melihat oleh
kerana terlalu nyata.. Sebaliknya kita seharusnya mengambil iktibar dari bumi yang
mendapat cahaya dari matahari, maka dengan cahaya itu dapat dilihat dan
kelihatan sesuatu, sebaliknya bila gelap dan tidak mendapat cahaya, maka gelap diri dan tidak dapat melihat sesuatu..
Sesungguhnya apa yang ditemui oleh
tokoh-tokoh pemikir bukan Islam adalah sebagai suluhan yang membuka jalan
rahmat dan hidayah, jika diikuti dengan
jalan penemuan, sedang bagi Islam dan penganut-penganut tidak perlu kepada
pembuktian dari mereka. Berbagai-bagai bukti sedia ada pada Islam sebagai
pembawa kebenaran. Mulai dari nama Islam yang bererti selamat, sejahtera, jalan yang betul sudah dari awal lagi
menunjukkan kebenaran dan jalan selamat. Ini dibuktikan dengan kehadiran
rasul-rasul dan nabi-nabi yang membawa
kebenaran yang mereka bawa tidak lain dari agama Islam. Dan bagi kita penganut
Islam melalui nabi dan Rasul akhir zaman, tiada lebih jelas bukti tentang
kebenaran Islam adalah dengan apa yang terkandung di dalam Al-Qur`an. Cuma
pengambilan pendapat dari mereka yang bukan Islam ini sebagai pengukuh pendapat
bagi yang bukan Islam, kerana bagi orang Islam, apa lagi yang lebih utama
bukti-bukti kebenaran Islam lain dari kerasulan, kandungan Al-Qur`an sebagai ayat-ayat tertulis secara nyata dan
bukti alam dan kandungan yang merupakan juga ayat-ayat yang juga jelas bagi mereka yang
memikirkannya.
Sesungguhnya penambahan pendapat secara
falsafah tentang ketuhanan di dalam buku `Aqidah al-Muslim memvariasikan lagi pendapat-pendapat tentang
ketuhanan dan dapat memberi lebih keyakinan bagi yang bukan Islam.
Sekian.
No comments:
Post a Comment