MIMBAR PERSETUJUAN SELEPAS BEBERAPA
PERUBAHAN
BBB, 14 Zulkaedah 1439H. = 27 Julai 2018M.
(Juma`at):
Mimbar ialah tempat khatib menyampaikan
khutbah, khususnya khutbah bagi solat Juma`at, Hariraya Eidul Fitri, Eidul
Adhha dan khutbah-khutbah yang lain. Khatib berkhutbah di depan jama`ah dan
perlu berada pada tempat yang lebih tinggi agar dapat dilihat dan didengar oleh
jama`ah terhadap khutbah khatib dengan lebih jelas. Penggunaan mimbar ini
dilakukan sejak zaman Rasulullah s.a.w. di Masjid Madinah dengan menggunakan
batang khurma. Mimbar kemudian dibuat dengan cara yang lebih canggih dan
menjadi salah satu elemen estetika yang mempunyai ragamhias yang bersesuaian
dengan sesebuah masjid.
Bagi Masjid Al-Umm, mewujudkan mimbar adalah
pada peringkat akhir setelah masjid hampir siap dari segi pembinaan. Tetapi membincangkan tentang bentuk mimbar
yang diperlukan oleh masjid begitu lama
dibincangkan bersama dengan plan masjid yang lain. Contoh-contoh lakaran mimbar
sudah dilakarkan sejak awal 2015 lagi. Penyediaan plan bagi mimbar masjid tidak
disediakan oleh Arkitek Urusbina yang menyediakan plan bagi bangunan fizikal
masjid. Sebaliknya Majleza yang asalnya dipilih bagi membina kubah sahaja,
tetapi kemudian terlibat dengan berbagai-bagai aspek seperti menara,
kipas-kipas besar, pembinaan lengkungan bersama pintu gerbang bagi melindungi
dari tempias, khat bagi ayat-ayat Al-Qur`an di dinding masjid, pembinaan
skylight (Pelindung tempiasa bagi dua ruang airwell bersebelahan kawasan ruang
legar, kelengkapan bilik air dan berbagai-bagai kelengkapan , termasuklah
mimbar. Pendek kata Majleza yang asalnya diambil sebagai contract bagi membina
kubah adalah sub kontrektor terbesar di bawah Kontrektor Tekad Nusantara.
Bagi penyediaan plan bagi mimbar pihak Majleza
menyediakan plannya sejak awal 2015 dengan bentuk awalnya sebagai tergantung,
tetapi tidak disetujui kerana terkeatas dan tinggi, kerana para jama`ah
terpaksa menengadah ke atas. Plan kemudian diubah kepada yang bertiang kontot yang dianggap tidak
menarik. Masalah mimbar yang berada pada sebelah kanan mihrab itu sebagai
sebahagian terlindung dari ma`mum kerana terlindung oleh tiang seri ditimbulkan.
Mimbar hendaklah jelas kelihatan oleh ma`mun. Akhirnya mimbar berada dekat
dengan mihrab dan tidak sangat berdepan
dengan tiang seri, hingga dapat
kelihatan dengan jelas. Tinggi ruang mimbar adalah 20 kaki tinggi dari kakinya
di atas lantai dan dibawahnya ruang kosong yang dapat dimasukkan meja
pengajaran guru bila tak digunakan. Meja ini kelihatan sebagai sebahagian dari
mimbar apabila dimasukkan ke bahagian bawah mimbar. Ragamhias meja adalah
bersamaan pola dengan ragamhias mimbar. Kesemua mimbar, meja dan segala binaan
dengannya adalah daripada kayu yang
mudah diukir seperti kayu merbau.
Dari segi bentuknya pada bahagian atas adalah
kayu berbentuk lengkung tunduk – satu daun. Di tengah daun ini terukir kallmah
Allah di dalam tulisan Al-Qur`an - `Arab. Pada keliling daun lengkung berkenaan pada sebelah tepi dari
kanan ke kiri tertulis potongan ayat Kursi yang menyebut tentang keluasan Kursi
Allah. Dia Amat Tinggi dan Amat Mengetahui. Di bawah bagi daun ini di atas tempat menyandar khatib ketika duduk
terakam pada bahagian atas ialah kalimah Allah pada sebelah kanan dan kalimah
Muhammad pada sebelah kiri. Keliling bagi bulatan bagi kalimah Allah dan
Muhammad ini ialah ukiran yang bersifat fauna dan flora. Manakala pada bahagian
tengah adalah kosong bagi ruang khatib
duduk. Kanan kiri ialah tiang yang
menjunjung kepingan yang tertulis kalimah Allah dan Muhammad. Pada bahagian depan
ialah tempat bagi meletak bahan bacaan dan bersamanya microphone dan pada
bahagian belakang adalah dinding bagi imam menyandar yang agak sedikit kasar
dari segi tukangannya..
Di bawah restrum ialah papan panel yang
tertulis kalimah Al-Umm pada bahagian tengah berlatarbelakangkan ragamhias yang
berunsur tumbuhan dan bunga-bungaan. Pada bahagian kanan dan kiri ialah papan
sedikit rendah dari penal Al-Umm berbentuk empat segi memannjang ke bawah juga
bersifat sulur bayung yang kanannya bersamaan dengan kiri. Bahagian tengah
adalah berukir bersifat geometrik dan bahagian ini dapat dikeluarkan , kerana
ia adalah meja yang boleh digunakan oleh guru sebagai tempat pengajaran. Bila
tidak digunakan dimasukkan kembali sepadan bagi ruang di bawah mimber berkenaan.
Ia kelihatan kemas dan dapat menyelamatkan ruang.
Bagi menggunakan mimbar ini imam terpaksa
masuk ke dalam dan naik dari bahagian belakang. Ianya agak jauh dan sedikit
merumitkan, terutama bagi khatib jemputan yang mau bergerak dari bilik
persediaan. Lebih baik ada ruang naik terus dari luar ke atas mimbar tanpa
perlu berpusing ke belakang dengan jarak
yang lebih jauh.
Walau bagaimana bentuk mimbar dapat dikatakan
standard dan bersesuaian dengan taraf
masjid. Nampak keseimbangan kedudukan dan Takmilah dengan semua aspek yang lain pada bahagian
depan – terutama dengan mihrab.
Sekian
No comments:
Post a Comment