RAGAMHIAS
PADA TEMBOK PAGAR MASJID AL-UMM
BBB, 9
Zulhijjah 1439H. = 22 Julai 2018M. (Ahad):
Bayangkan jika pembinaan bangunan Masjid
Al-Umm dan yang berkait dengannya tanpa cita rasa seni, maka ianya mungkin akan
menjadi sebuah masjid yang dinding-dindingnya rata dengan pintu gerbang empat
segi dan pintu tengahnya empat segi memanjang dari atas ke bawa, dinding pada
sebelah kanan yang bersifat rata dan menurun ke bawah menurut landscape rata
dengan pintu sisi kanannya empat segi
panjang ke bawah dan menurun ke bawah ke ruang legar masuk ke Dewan
Serbaguna. Kemudian daripada itu dinding
rata dan membelok ke kanan dengan dinding rata dari atas ke bawah, kecuali pada
bahagian mihrab sedikit ke depan dengan empat segi ke bawah juga rata,
begitulah dari mihrab ke kanan dan dari bawah ke atas dengan dinding-dinding
rata, kecuali tempat yang memerlukan pintu hinggalah ke bahagian depan. Jika
demikian, maka ianya adalah pandangan bangunan yang kosong dari ragamhias dan
bentuk-bentuk seni yang mungkin menjemukan.
Keadaan bangunan Masjid Al-Umm adalah tidak
sebagaimana yang diimaginasikan di atas yang rata dan biasa, sebaliknya ianya dihiasi
dengan berbagai-bagai ragam hias, termasuk juga dengan tembok pagar adalah
dihiasi dengan ragam hias. Pada pintu pagar yang empat bahagian, semuanya
mempunyai ragamhias yang polanya adalah bersamaan.
Pada pagi ini (Isnin 23 Julai 2018) Penulis
bertanya Ar. Tuan Haji Raja Fuaddin bin Raja Ahmad yang bertanggungjawab
mewakili syarikat Urusbina Sdn. Bhd. merekacipta tentang plan senibina Masjid
Al-Umm dan ragamhias yang ada padanya (Ir. Tuan Haji Raja Fuaddin dapat
ditemuinya setiap waktu subuh di Masjid Al-Umm). Pada pagi ini Penulis bertanya
Ir. Tuan Haji Raja Fuaddin ketika keluar dari Masjid selepas mendengar tazkirah solat subuh sambil Penulis
menunjukkan kepada berbagai dekorasi di dalam masjid dan mengaitkannya dengan
dekorasi pada tembok pagar dan pintu pintu pada masjid, `` Adakah semua dekorasi ini direkacipta
oleh Syarikat Urusbina ?``
Beliau menjawab, ``Tidak !``
Kita tidak
merekacipta ragamhias pada
masjid, sebaliknya kita meyediakan ruang ruang kepada sub-kontrektor untuk
mengisinya dengan dekorasi bersesuaian. Syarikat berkenaan menyediakan berbagai
contoh dekorasi bagi ruang-ruang berkenaan dengan berbagai rekacipta yang telah
ada pada mereka. Kita memilih dari rekacipta-rekacipta yang telah disediakan,
sesuai dengan ruang yang telah disediakan.
Menurutnya, adalah tidak professioal dan tidak ekonomik
bagi kita merekacipta sendiri, kerana ianya memerlukan artis-artis professional dan sukar untuk menyesuaikan
dengan ruang. Lagi pula kita tidak mampu menyediakan banyak rekacipta bagi
satu-satu ruang yang mau dipadankan.
Dalam kata lain, bentuk-bentuk design adalah
dipilih oleh Arkitek dari berbagai-bagai ragamhias dan dipadankan kepada
ruang-ruang yang disediakan. Namun sebagaimana telah disebutkan ada
bahagian-bahagian yang dicadangkan dibincangkan di dalam mesyuarat. Ada apa yang dicadangkan dipersetujui diterima,
tetapi ada yang dicadang ditolak dan
dicadang dengan bentuk-bentuk yang lain. Misalnya design bagi permukaan bagi
dalam kubah (bawah) dibincang banyak kali tentang design dicadang oleh sub-kontrektor
Majleza yang bertanggungjawab dari segi pembinaan kubah dan diterima ragamhias
dicadang oleh Jawatankuasa.
Ragam hias ditembok pagar bagi Masjid Al-Umm
mempunya bentuk dan pola yang sama dan jumlahnya adalah banyak. Polanya berbentuk dedaun lengkong separuh bulat dengan sedikit
tajam pada bahagian atas . Pada bahagian bawah separuh bulat ini diberi garis
menjadikannya separuh bulat dan sebagai daun berbentuk lebar, pada bahagian
tengahnya dekorasi.
Pada dekorasi ini pada bahagian tengahnya
tulisan Al-Umm (tulisan `Arab` sebagai nama bagi masjid). Pada bahagian tengah
ini terdapat lakaran pada tengahnya benbentuk bintang 12
mata tiga segi dan dari setiap antara segi ini diluaskan dengan tiga segi mengelilimginya
(12 tiga segi). Di dalam bagi satu daun separuh bulat ini terdapat 5 bintang
yang diperluaskan dengan tiga segi dan dikaitkan dengan bentuk yang sama
bersambung-sambung secara kreatif dan menarik. Jika papan bagi dekorasi ini
memanjang ke bawah, maka ianya diulangi berkali-kali dengan disempadankan
dengan garisan hingga ke bawah, mungkin lebih dari 5 kali ulangan menurut
panjang ke bawah (Bentuk ini lebih pada dinding luar masjid). Ada bentuk yang lebih mudah bagi ruang yang lebih
kecil dan demikian ke bawah dengan hanya dipenuhi pada bahagian atas `Bintang
pecah 12 (satu) disambung ke bawah dengan
design lapan kelok dengan di tengahnya semi bulat dan antara sempadan
luar dengan dalam dihias dengan
bentuk-bentuk reja menyambung kembali dengan bentuk di atas dan
begitulah seterusnya berulang-ulang ke bawah (Bentuk ini paling banyak pada
ruang-ruang tembok pagar). Bentuk lebih mudah pada tembok pagar adalah:
1) Pada kanan pintu pagar utama 7
2) Dari pintu pagar utama ke bawah 6
3) Pintu bawah ke pagar TNB 2
4) Dari TNB ke pintu pagar bawah 1
5) Tembok tepi rumah ke atas 8
6) Tembok Jln. Ke Dewan Orang ramai 13
7) Berhadapan padang 6
Jumlah lengkung daun
dekorasi 43
Demikianlah pada tembok pagar dan pintu pagar
terdapat dekorasi yang polanya bersamaan dan berulang-ulang. Ianya menjadi imej
dan identiti senihias pada tembok dan pintu pagar bagi Masjid Al-Umm.
Sekian.
No comments:
Post a Comment