RAGAMHIAS
KEPERLUAN MENTAKMILAHKAN
BBB, 08 Zulkaedah 1439H. = 21 Julai 2018M.
(Sabtu):
Ragamhias bermaksud ialah pelbagai jenis
hiasan pada sesuatu tempat atau objek, biasanya bersifat seni yang menjadikan
tempat atau objek itu menarik. Ianya adalah elemen Takimilah yang menjadikan
tempat itu lebih baik, indah, menarik dalam mentakmilah tempat atau sesuatu
objek itu. Ia adalah sebagai sesuatu yang tabi`i atau dorongan tabi`i bagi yang
mewujud dan menghasilkan keindahan atau
kebaikan bagi sesuatu tempat itu.
Maksud dari segi tabi`i, bahawa sesuatu
ciptaan itu adalah dibekalkan oleh Allah Ta`ala dengan elemen yang
menjadikannya lebih baik, misalnya bagi sesuatu pokok Allah menjadi dan
membekalkan baginya misalnya batang bagi menjadikannya tinggi, dahan dan
ranting bagi menjadikannya rendang, berimbang dan cantik, Allah membekalkan
baginya daun yang subur dan menghijau, cantik dan merimbun, Allah menwujudkan
baginya bunga yang berwarna seperti kuning, merah, putih dan sebagainya
menjadikannya menarik dan indah dan
Allah mewujudkan dari bumi buah-buahnya yang enak dimakan yang memberi faedah
bagi manusia dan binatang, bahkan melalui buah sebagai benih yang melanjutkan
turunan dan perkembangan bagi buah atau pokok berkenaan. Perkembangan dan
pembesaran pokok berkenaan melalui sebab musabbab dan kesesuaian iklim, cuaca
dan kesuburan tanah dan sebagainya. Secara tabi`i juga perhimpunan pokok yang
tumbuh dan membesar memenuhi ruang yang luas menjadikannya sebagai hutan yang
penuh dengan berbagai-bagai pokok yang kelihatan bagi keseluruhan berada di
dalam suatu landskap menarik. Misalnya tumbuh dan suburnya pada lereng bukit
dan lembah dan kelihatan pokok-pokok berada pada bahagian tinggi dan rendah
yang di bawahnya larian anak sungai yang menyuburkan hutan-hutan berkenaan dan
cantik. Ianya merupakan sebagai khazanah alam yang diberi Tuhan yang tidak ternilai
harganya.
Selain dari sifat dan ciri tabi`i yang
menumbuhkan pokok dan menyuburkan hutan secara tabi`i sesuai dengan iklim dan
cuaca setempat. Ada yang sengaja mewujudkan daya tarikan dengan mengambil
contoh kecantikan pokok dan hutan. Elemen alamiah ini cuba ditiru dan
menjadikannya sebagai sebahagian dari invironment kehidupan alamiah seharian.
Sebagai contohnya di dalam kehidupan kota yang
sentiasa sebok dan tegang dengan tuntutan kehidupan, maka antara keperluan di
bandar ialah mewujudkan taman tasik dan sebagainya bagi memberi ruang warga
kota mendapat ketenangan dengan pergi
berihat di tepi tasik di bawah lindungan pohon-pohon yang rendang di tepi tasik
berkenaan. Dalam maksud pihak berkuasa meniru dan mewujudkan elemen alamiah
yang menarik dengan mewujudkan tasik atau sudah ada tasik yang asli, tetapi
disediakan taman-taman sekelilingnya bagi memberi ketenangan dan kedamaian bagi
yang mengunjunginya. Ini bermaksud tasik dan taman sengaja diadakan dengan
menanam dan meniru serta mewujudkan landscape yang menarik.
Keadaan yang sama dapat dikiaskan bagi
keluarga yang memeiliki rumah dan mempunyai halaman rumah, maka bagi menjadikan kawasan rumah
menarik dan memberi ketenangan bagi keluarga, sengaja diwujudkan taman di
kawasan rumahnya dengan menanamkan pokok-pokok secara teratur dan menarik
pandangan. Ianya merupakan kesengajaan dari keluarga bagi rumah tersebut
mewujudkan taman. Usaha yang dilakukan adalah sebagai naluri tabi`i dalam
keluarga berkenaan yang suka kepada sesuatu yang indah dan sengaja mewujudkan
taman di rumahnya dengan menanam berbagai pokok yang disusun secara teratur dan
menarik. Kesemuanya menunjukkan bahawa dari segi jiwa normal adalah
berkecenderungan bagi menjadikan kediaman di rumah lebih cantik dan menarik sebagai dorongan
yang menghibur dan menenangkan kehidupan keluarga berkenaan.
Keadaan yang sama berlaku pada pengwujudan atau pembinaan sebuah masjid atau
rumah. Sebuah masjid dapat diwujudkan dengan binaan secara biasa. Misalnya
diratakan tanah dan ditanamkan tiang biasa, di ratakan tapak dengan lantai
semin dan ditegakkan dinding secara biasa dengan adanya pintu-pintu secara
biasa, tanpa mewujudkan sebarang hiasan, maka sesungguhnya ia dapat diwujudkan
sebuah bangunan masjid biasa, tanpa
melibatkan sebagai hiasan, maka ianya adalah bangunan sebuah masjid yang biasa
berlantai, berdinding rata dan biasa.
Namun dalam keadaan normal dan tabi`i, timbul
keperluan-keperluan bagi menghiasi masji d sama ada pada bahagian luar – bagi kawasan,
luar bangunan dan dalam bangunan itu sendiri.
Keadaan ini adalah berlaku pada Masjd Al-Umm.
Sekian.
No comments:
Post a Comment