MUSIM PERAYAAN MAKIN PERLU PENGANGKUTAN
ALTERNATIF – ECRL
(Fikrah Bangi: 139),
BBB, 30 Jamadil-Awwal 1440H. = 05 Februari
2019M. (Selasa).
Musim perayaan seperti Tahun Baru Cina kini
dan perayaan-perayaan yang lain, musim berlakunya pergerakan manusia secara
besar-besaran kerana bali kampung atau ambil peluang cuti untuk berjalan atau
melancung, musim yang dikaitkan dengan rehat dan gembira. tapi dari pergerakan
yang ramai, pada musim sedemikian juga meningkatnya kemalangan. Pengalaman duka
bagi yang mengalaminya. Dari pergerakan yang ramai berlaku kesesakan jalanraya,
maka ketika sedemikian, sebenarnya semua masa memerlukan kenderaan alternatif
bagi memudahkan pergerakan sebahagian dari mereka. Antara yang diperlukan ialah
pengangkutan rel seperti ECRL ke Pantai Timur. Pengangkutan seperti ini sudah
ada dari selatan ke utara, walaupun memerlukan kepada peningkatan. Adalah
didapati amat wajar ECRL ke Pantai Timur kerana pengangkutan seperti ini yang
melalui Pahang ke Terengganu dan Kelantan masih belum wujud. Apa yang
dibangkitkan selama ini ialah kerana kos terlampau tinggi dikatakan hingga
RM100 bilion. Walau bagaimana dikatakan Kerajaan Cina bersedia berbincang bagi
menurunkan kos berkenaan hingga kepada separuh. Lantaran itu, maka wajar rundingan diterus dan memang rundingan sedang berjalan bagi mencari
keputusan terbaik secara menang – menang antara kedua pihak.
Dengan adanya perkhidmatan rail ke Pantai
Timur mewujudkan pengangkutan alternatif yang mengurangkan kesesakan dan
penggunaan jalan raya. Kemalangan secara pengangkutan rail relatif lebih
rendah. Ini menggalakkan orang ramai menggunakannya kerana lebih selamat.
Dengan adanya perkhimatan rail, memberi peluang orang ramai melancung ke
negeri-negeri di Pantai Timur yang lebih memajukan negeri-negeri di Pantai
Timur. Dengan adanya perkhidmatan ECRL menggalakkan orang ramai berurusan ke
Pantai Timur yang selama ini ada yang enggan ke sama kerana tiada kemudahan
pengangkutan selamat, manakala penerbangan kosnya terlampau tinggi.
Perlu diingat dengan adanya perkhidmatan ECRL
yang merupakan pembukaan jalan baru akan membuka ruang kepada pembukaan penempatan-penempatan
baru yang pada jangka panjang akan
bertambah majunya negeri-negeri di Pantai Timur. Dengan ini dapat
mengurangkan perbedaan ketara dari segi kemajuan antara negeri-negeri di Pantai
Barat berbanding dengan Pantai Timur yang masih ketinggalan.
Adalah difahamkan bahawa jika projek ECRL ini
tidak jadi diteruskan, ianya tidak berakhir begitu sahaja, tetapi menurut
perjanjian yang dibuat bahawa Kerajaan Malaysia perlu membayar pampasan 20%
daripada harga asal. Jika tak jadi bererti negara terpaksa membayar
pampasan RM20 bilion sebagai beban
semata-mata tanpa faedah dan pulangan.
Sebab itu bagi mengelak dari menanggung hutang
tak diundang, Malaysia harus berunding mencari kaedah terbaik bagi meneruskan
pembinaan ECRL yang dapat mengurangkan kos
sehingga ke tahap wajar, sehingga ianya adalah di dalam kemampuan
kerajaan, manakala dari satu pihak tidak merugikan Cina.
Antara pendekatan yang dapat diambil ialah:
!)
Mengecilkan projek dalam maksud ianya tidaklah bersifat mewah, bahkan
dalam kadar sederhana.
2) Mengubahkan laluan jalan kepada yang lebih
mudah dan mengurangkan kos.
3) Mengurangkan stesen hentian kepada yang
perlu terkini.
4) Memperuntukkan ruang dan peluang bagi
membesarkan laluan pada masa akan datang.
5)
Membeli jenis-jenis keretapi api yang dalam kemampuan, sebelum
dibesarkan pada masa akan datang.
Kita berharap rundingan yang sedang berjalan
sekarang akan mencapai keputusan yang positf. Andainya tidak jadi, maka jauhlah pula peluang untuk menghidupkan
kembali projek yang telah dibatalkan.
Sekian.
No comments:
Post a Comment