February 5, 2019

MUSIM PERAYAAN MAKIN PERLU PENGANGKUTAN ALTERNATIF - ECRL


MUSIM PERAYAAN MAKIN PERLU PENGANGKUTAN ALTERNATIF – ECRL
(Fikrah Bangi: 139),
BBB, 30 Jamadil-Awwal 1440H. = 05 Februari 2019M. (Selasa).
Musim perayaan seperti Tahun Baru Cina kini dan perayaan-perayaan yang lain, musim berlakunya pergerakan manusia secara besar-besaran kerana bali kampung atau ambil peluang cuti untuk berjalan atau melancung, musim yang dikaitkan dengan rehat dan gembira. tapi dari pergerakan yang ramai, pada musim sedemikian juga meningkatnya kemalangan. Pengalaman duka bagi yang mengalaminya. Dari pergerakan yang ramai berlaku kesesakan jalanraya, maka ketika sedemikian, sebenarnya semua masa memerlukan kenderaan alternatif bagi memudahkan pergerakan sebahagian dari mereka. Antara yang diperlukan ialah pengangkutan rel seperti ECRL ke Pantai Timur. Pengangkutan seperti ini sudah ada dari selatan ke utara, walaupun memerlukan kepada peningkatan. Adalah didapati amat wajar ECRL ke Pantai Timur kerana pengangkutan seperti ini yang melalui Pahang ke Terengganu dan Kelantan masih belum wujud. Apa yang dibangkitkan selama ini ialah kerana kos terlampau tinggi dikatakan hingga RM100 bilion. Walau bagaimana dikatakan Kerajaan Cina bersedia berbincang bagi menurunkan kos berkenaan hingga kepada separuh. Lantaran itu, maka wajar  rundingan diterus dan memang  rundingan sedang berjalan bagi mencari keputusan terbaik secara menang – menang antara kedua pihak.
Dengan adanya perkhidmatan rail ke Pantai Timur mewujudkan pengangkutan alternatif yang mengurangkan kesesakan dan penggunaan jalan raya. Kemalangan secara pengangkutan rail relatif lebih rendah. Ini menggalakkan orang ramai menggunakannya kerana lebih selamat. Dengan adanya perkhimatan rail, memberi peluang orang ramai melancung ke negeri-negeri di Pantai Timur yang lebih memajukan negeri-negeri di Pantai Timur. Dengan adanya perkhidmatan ECRL menggalakkan orang ramai berurusan ke Pantai Timur yang selama ini ada yang enggan ke sama kerana tiada kemudahan pengangkutan selamat, manakala penerbangan kosnya terlampau tinggi.
Perlu diingat dengan adanya perkhidmatan ECRL yang merupakan pembukaan jalan baru akan membuka ruang kepada pembukaan penempatan-penempatan baru yang pada jangka panjang akan  bertambah majunya negeri-negeri di Pantai Timur. Dengan ini dapat mengurangkan perbedaan ketara dari segi kemajuan antara negeri-negeri di Pantai Barat berbanding dengan Pantai Timur yang masih ketinggalan.
Adalah difahamkan bahawa jika projek ECRL ini tidak jadi diteruskan, ianya tidak berakhir begitu sahaja, tetapi menurut perjanjian yang dibuat bahawa Kerajaan Malaysia perlu membayar pampasan 20% daripada harga asal. Jika tak jadi bererti negara terpaksa membayar pampasan  RM20 bilion sebagai beban semata-mata tanpa faedah dan pulangan.
Sebab itu bagi mengelak dari menanggung hutang tak diundang, Malaysia harus berunding mencari kaedah terbaik bagi meneruskan pembinaan ECRL yang dapat mengurangkan kos  sehingga ke tahap wajar, sehingga ianya adalah di dalam kemampuan kerajaan, manakala dari satu pihak tidak merugikan Cina.
Antara pendekatan yang dapat diambil ialah:
!)  Mengecilkan projek dalam maksud ianya tidaklah bersifat mewah, bahkan dalam kadar sederhana.
2) Mengubahkan laluan jalan kepada yang lebih mudah dan mengurangkan kos.
3) Mengurangkan stesen hentian kepada yang perlu terkini.
4) Memperuntukkan ruang dan peluang bagi membesarkan laluan pada masa akan datang.
5)  Membeli jenis-jenis keretapi api yang dalam kemampuan, sebelum dibesarkan pada masa akan datang.
Kita berharap rundingan yang sedang berjalan sekarang akan mencapai keputusan yang positf. Andainya tidak jadi, maka  jauhlah pula peluang untuk menghidupkan kembali  projek yang telah dibatalkan.
Sekian.

No comments:

Post a Comment