February 7, 2019

SEMENYIH MENGHANGAT KEMBALI POLITIK DI SELANGOR


SEMENYIH MENGHANGAT KEMBALI POLITIK DI SELANGOR
(Fikrah Bangi: 141),
BBB,  02 Jamadil Akhir 1440H. = 07 Februari 2019M. (Khamis):
Selepas pilihanraya ke 14 (9 Mei 2019) PH di Selangor telah menghadapi tiga pilihanraya keci, tapi semuanya dapat dipertahankan oleh PH. Tapi  kekosongan DUN Semenyih dengan kematian penyandangnya Bukhari Mohd Nor (57) pada 11 Januari 2019 lalu akan menggugat kedudukan PH di DUN tersebut. Ini ialah kerana selepas memerintah lebih dari setengah tahun persepsi rakyat dikatakan telah berubah. Banyak perjalanan pemerintahan PH dikritik rakyat. Janji-janji pilihanraya tidak ditunaikan, sementara harga barangan terus meningkat. Rakyat terutama boroh, nelayan, penoreh getah dan penghuni Felda makin tertekan. Sebagai bukti dalam ilihanraya Parlimen Cameron Highlands yang baru lalu PH kalah teruk. Kekalahan PH disifatkan sebagai peringatan dari rakyat.
Selepas kekalahan PH di Cameron Hinglands kepada Umno (BN), Semenyih dianggap ujian seterusnya bagi PH. Ia merupakan maruah bagi PH dan juga negeri Selangor sebenarnya.
Pilihanraya kecil Semenyih yang akan berlangsung pada 2 Mac 2019 mulai hangat selepas cuti panjang Tahun Baru Cina.Kedudukan PH mampu digugat dengan komposisi kaum yang ada di kawasan itu. Ianya boleh digugat oleh Umno (BN) dengan pakatan antaranya dengan Pas. Majoriti yang dimenangi Bukhari 8.964 mampu ditenggelami dengan undi yang dicapai oleh Umno dan Pas yang bertanding secara berasingan yang jika dicampur kedua undi bagi kedua-dua parti mampu mengatasi undi PH.
Kini sebelum tiba hari penamaan calon 16 Februari 2019 berbagai spekulasi timbul berhubung dengan calon. Sememangnya ketepatan memilih calon adalah faktor penting bagi kemenangan sesebuah parti. Pertandingan sebenar kelak adalah antara PH sebagai kerajaan yang memerintah dengan Umno (BN). Agak lucu dikatakan bahawa Siti Nurhaliza akan menjadi calon PH. Ini segera dinafikan oleh Mukhriz  Timbalan Presiden Bersatu. Sementara dari pihak BN bertiup kencang ada yang mengatakan pihak Umno akan mencalonkan Khalid Ibrahim Bekas Menteri Besar Selangor dan seorang tokoh koperat terkenal. Beberapa tokoh akademik tanahair seperti Jeniri Amir, berpendapat pemilihan Khalid adalah tepat. Beliau seorang yang berwibawa.  Adalah dilihat bahawa dalam suasana Umno  bekerjasama rapat dengan Pas dan Khalid sendiri mesra dengan Pas akan memberi kelebihan kepada Umno. Ini akan mengukuhkan azam Umno yang mau membawa  semangat Cameron Highlands ke Semenyih. Walau bagaimana pemerhati-pemerhati politik mau melihat sejauh mana kemampuan PH menonjo;kan calon PH bagi mempertahankan DUN Semenyih,  mempertahankan maruah PH di Selangor, bahkan maruah pemerintah negara.
Sementara itu penggunaan senjata politik bagi menjatuhkan lawan mulai kembali ditonjolkan. Tuduhan sebelum ini bahawa Pas menerima habuan dar i wang IMDB kembali ditonjolkan. Kali ini dikatakan bahawa beberapa individu dari Pas menerima bahagian dari kewangan berkenaan yang disalurkan ke dalam akaun mereka yang dikatakan. Tuduhan ini sekali lagi terpaksa dijawab oleh Pas. Menurut Idris Ahmad Naib Presiden Pas, bahawa Pas sedia disiasat. Sesungguhnya saluran undang-undang merupakan  satu yang efektif dan menjejaskan kedudukan parti dan tokoh politik, lantaran itu pendekatan ini selalu digunakan di dalam politik. Kita menunggu apakan tuduhan terhadap Pas yang bukan kali pertama itu adalah suatu yang factual atau bahan kempen pilihanraya semata-mata.
Pilihanraya Semenyih amat penting, bahkan lebih penting dari Cameron Highland bagi pemerintah. Kemenangan pilihanraya di Cameron Highlands bagi Umno (BN) adalah mempertahankan kerusi yang dimenangi, tapi bagi Pilihanraya Semenyih maruah bagi PH Negeri yang selama ini dapat mempertahankan tiga kerusi DUN yang telah diadakan selepas pilihanraya ke 14. Tetapi bagi Umno (BN), jika dapat mengalahkan PH adalah sebagai merampas kerusi dari PH dan jika menang ia adalah satu kejayaan besar bagi parti itu dalam memulihkan Umno (BN) yang dianggap bukan saja lemah, tetapi disifatkan oleh Pemimpinm tertinggii PH sebagai telah mati itu.
Sekian.

No comments:

Post a Comment