PERANAN SASTERA: SHIT, KRITIK SOSIAL
(Fikrah Bangi: 159),
BBB, 20 Jamadil-Akhir 1440H. = 25 Februari
2019M. (Isnin).
Sastera berfungsi selain dari sebagai media pendidikan, ia juga bersifat
kritik sosial. Sebagaimana telah diperkatakan semalam, apabila janji menjadikan
bahasa Melayu sebagai bahasa rasmi dan kebangsaan pada tahun 1967 tidak
kesampaian, maka aktivis penulis telah memprotes secara langsung seperti mengungkapkan
puisi dan mengadakan perakan memprotes.
Sastera juga menjadi medium protes secara
halus tetapi tajam seperti menggunakan kaedah `Satira`. Kaedah ini banyak
digunakan oleh penulis-penulis termasuklah Shahnon Ahmad sasterawan Negara.
Shahnon menulis banyak novel. Antaranya bersifat realisme seperti novelnya yang
berjudul Ranjau Sepanjang Jalan dan Srengenge. Sebuah novel terkenal ialah
Shit.
Menurut Shahnon, ``Shit adalah sebuah cerita
rekaan yang tidak ada kaitan dengan sesiapa; baik yang masih hidup mahu pun
yang sudah meninggal dunia.``
Tetapi sebuah novel tidak lahir dari
kekosongan, ada latar yang ditimba. Demikianlah dengan Shit. Shit secara
imaginatif dan kreatif mengambil situasi semasa (1999) yang berlaku kemelut
politik dalam mana pada masa itu Anwar Ibrahim dipenjara kerana kes liwat. Rakyat
tidak berpuashati terhadap pimpinan. Sebagai melahirkan sokongan tertubuhnya
Parti Keadilan Rakyat (PKR), ditubuhkan pada 4 April 1999 bersamaan 18
Zul-Hijjah 1419 hasil dari perhimpunan yang diadakan di Hotel Renaissance di Kuala
Lumpur. Wan Azizah adalah Perasmi dan dilantik mengetuai, lantaran Anwar
Ibrahim di dalam penjara.
Hasil dari protes rakyat menghasilkan Barisan
Alternatif dari PKR, Pas dan Dap yang kemudian melahirkan Pakatan Rakyat yang
memasuki pilihanraya 1999 yang mengurangkan kerusi BN dan membawa kepimpinan
pemerintah pada masa itu berundur (2003).
Kegawatan politik dan sosial pada masa itu menjadi
tema novel Shit dan diolah secara kreatif. Beliau membandingkan situasi politik
pada masa itu sebagai seketul Najis (taik) di dalam perut yang kata Shahnon,
``Seketul taik yang memberontak bernama
Wirawan. Cerita dalam Shit sebahagian besarnya adalah perjuangan barisan taik
untuk mengemutkan keluar Wirawan dari
usus besar melalui berbagai tektik kotor yang sama busuknya dengan taik yang
kini sudah menjadi budaya barisan taik. Dan akhirnya Wirawan terkemuk keluar
melalui lobang keramat.`` ( Shit, 1999: V).
Persoalan di atas diolah oleh Shahnom secara
kreatif kepada 15 pecahan yang temanya diolah kepada Yang Busuk, Lobang
Keramat, Shit @ PukiMak, Gerangan Siapa Aku Ini, Senandika-Solilokul, Igau,
Idila, Gebang-Gebangan, Sewaktu Masih
Berada Dalam Kemutan Lobang Keramat,, Selamat Tinggal Lebuhraya Kebusukan, Dinihari dan Strategi,
Sembang-Sembangan, Rekonaisansi dan Anabasis.
Tema penceritaan berhubung dengan kejijikan,
sebab itu apa yang terkandung di dalam cerita yang bergerak begitu perlahan
penuh kejijikan.
Menurut Shahbon, tujuan Shit yang utama sama
juga dengan satira politik di mana-mana ialah mengkoreksi penyelewengan yang
dilakukan oleh orang-orang politik dalam organisasi parti politik dengan
kelucuan yang berbaur dengan ketajaman kritikan yang pedas dan kecaman demi
kecaman agar akhirnya semua termaklum dan mencari peleraiannya.``(hlm. Iii).
Dari segi realitinya Shahnon sebagai seorang
sasterawan kreatif, ahli akademik pernah mencebur diri dalam Parti Pas dan
pernah memenangi pilihanraya, tetapi perjuangan politiknya tidaklah menonjol.
Beliau terkenal dengan identitinya sebagai
Sasterawan Negara. Shit diharap memberi ingatan kepada otang-orang politik.
Sekian.
No comments:
Post a Comment