March 5, 2019

HENTI HINA ISLAM !


HENTI HINA ISLAM
(Fikrah Bangi: 168),
BBB, 28 Jamadil-Akhir 1440H. = 05 Mac 2019M. (Selasa):
Isu penghinaan terhadap Nabi yang bererti juga penghinaan terhadap Islam nampaknya berterusan yang membangkitkan kemarahan individu, NGO Islam, bahkan berlaku tunjuk perasaan dari kumpulan-kumpulan dan para jamaah masjid.
Perkara ini dianggap serius sehingga Ketua Pemuda Umno dan Pas bercadang untuk mengadakan tunjuk perasaan secara besar-beseran sebagaimana tunjuk perasaan membantah ICERD pada November 2018 lepas.
Persoalan menghina terhadap Islam, khususnya Nabi Muhammad oleh individu-individu dan tokoh tertentu sampai kepada peringkat serius, sehingga Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah bertitah supaya menghentikan perbuatan menghina Nabi dan mencemarkan agama Islam, jika keharmonian dan keamanan mau dikekalkan. Kekesalan Baginda dan permintaan supaya dihentikan perbuatan yang boleh menggugatkan ketenteraman hidup rakyat ini disiarkan oleh hampir semua akhbar  utama terbitan hari ini.
DYMM Sultan Selangor selaku Ketua Agama Islam dan Adat Melayu di Negeri Selangor tidak senang melihat kebebasan menggunakan media letronik diguna sewenang-wenang tanpa memikirkan implikasi yang akan menimpa masyarakat jika mengenepikan pertimbangan yang wajar dan waras.
Selangor sebagai Negeri Termaju dan Terkehadapan di Malaysia di dalam bidang ekonomi dan pendidikn, seharusnya terkehadapan dari segi fikiran dan menjaga harmoni dan keamanan di negara ini.
Kemarahan rakyat hendaklah dibendung sebelum tindakan dilakukan oleh pihak-pihak berpengaruh terutama dari parti-parti politik yang dianggotai umat Islam. Jangkaan gabungan dari pemuda Umno dan Pas jika mereka bertindak  berdasarkan isu agama yang menyentuh dan menggugat kesabaran mereka boleh membawa implikasi yang serius.
Kini pihak yang utama dan berada pada barisan hadapan yang dapat mengawal isu menghina Nabi dan Kesucian Islam hendaklah ditangani dengan serius oleh PDRM. Kita percaya persoalan mengenai keamanan dan ancaman terhadapnya diambil serius oleh PDRM. Kes-kes individu-individu yang menghina Nabi dan mencemarkan Islam sedang diambil tindakan . Tetapi tiada diambil pengajaran dari hukuman dikenakan terhadap mereka yang diseretkan ke mahkamah.
Berbagai pihak yang berfungsi, khususnya  dari media  patut bersama bertanggungjawab menyedarkan masyarakat agar tidak membangkitkan isu-isu yang boleh mencetuskan kemarahan masyarakat. Orang Islam mempunyai media yang berkesan di dalam mendidik masyarakat supaya menghormati dan patuh terhadap Islam melalui masjid dan surau, tetapi bagi masayarakat yang lain mereka mungkin tidak terdedah dengan didikan  yang menyedarkan mereka tentang bahaya mengeluarkan pendapat yang sensitif terhadap masyarakat dan pihak yang lain. Kesdedaran individu penting sehingga dapat menilai antara yang wajar dan tidak wajar diketengah dan diperkatakan. Ini adalah terjadi kepada individu yang melakukan penghinaan terhadap kepercayaan umat Islam. Sehingga kini, jika tindakan berlembut dan mendidik tidak berkesan, maka sewajarnya  diambil tindakan keras terhadap mereka yang tidak menghormati kepercayaan agama orang lain. Tindakan secara keras hendaklah diambil sebagai pengajaran terhadap orang lain, supaya kemarahan secara besar-besaran tidak berlaku dan sukar ditangani
Sekian.

No comments:

Post a Comment