PENCEMARAN DAN PERMAKANAN
(Fikrah Bangi: 180).
BBB: 14 Rejab 1440H. = 21 Mac 2019M. (Khamis):
Isu mengenai pencemaran Sungai Kim Kim Pasir
Gudang yang dikesan sejak 7 Mac 2019 yang menyebabkan kesan keracunan terhadap 111
buah sekolah dan lebih 4,000 penduduk telah diperiksa dan kini mulai reda. Namun
sekolah-sekolah masih ditutup. Berikut dari peristiwa Sungai Kim Kim yang
mengemparkan itu timbul berbagai-bagai aduan tentang pencemaran sungai di
berbagai tempat. Kita berharap dari peristiwa Sungai Kim-Kim ini memberi
kesedaran pihak berkuasa – terutama kementerian dan jabatan Alam Sekitar dapat
memberi perhatian yang serius terhadap sungai-sungai yang tercemar dan
bidang-bidang pencemaran yang lain.
Satu bidang yang mau dibangkitkan ialah
pencemaran terhadap sumber permakanan.
Di dalam Islam, makanan yang baik adalah makanan yang halal. Orang-orang Islam
diharamkan memakan makanan yang haram dan mereka dibenarkan makan makanan yang
halal. Lebih daripada halal, makanan tersebut adalah yanfg baik yang dikenali
dengan tayyiban, iaitu halalan tayyiban. Makanan yang halal misalnya jika buruk
dan rosak dan boleh memudaratkan kesihatan, maka ianya bukan yang tayyiban.
Satu aspek yang mau dibangkitkan, bahawa
pengguna mendapat sumber makanan mereka dengan membeli dari pasar-pasar,
kedai-kedai dan dari mana sumber makanan boleh didapati dan dibeli. Sebahagian
dari barangan yang dikeluarkan oleh kilang-kilang mendapat logo halal yang
memberi keyakinan pada pengguna tentang halal dan baik.
Namun sebahagian sumber bahan mentah yang didapat dari misalnya
pasar-pasar seperti buah-buahan, sayur-sayura, ikan dan daging kadang-kadang
meragukan dari segi tayyiban. Misalnya kemasukan buah-buah dari negara-negara
jiran adalah melalui pemeriksaan teliti
bahawa ianya tidak disembur atau diselam
ke dalam bahan-bahan beracun untuk menjadikannya lebih tahan. Keadaan ini juga
berlaku kepada sayur-sayuran dari luar, bahkan tempatan setengahnya sengaja
menggunakan bahan kimia untuk menjadikannya lebih tahan. Keadaan juga berlaku
terhadap ikan-ikan yang dikatakan diawit
terlebih dahulu supaya tidak lekas rosak. Keadaan ini berlaku tidak saja
pada sumber ikan dari luas, tetapi juga ikan-ikan tempatan.
Untuk menjamin bahan-bahan makanan yang
didapati oleh pengguna-pengguna yang didapati dari pasar-pasar malam, pasar
tani dan pasar-pasar biasa dan kedai-kedai yang menjual bahan-bahan tersebut,
bagaimanakan mekanisme dilakukan oleh pihak berwajib bagi menjamin bahan-bahan berkenaan tidak mengandungi racun
yang mengancam kesihatan pengguna-pengguna. Ianya melibatkan tahap kemasukan
dari luar. Sejauhmanakah bahan-bahan makanan dari luar, khususnya buah-buahan
dan sayur-sayuran diperiksa dan dipastikan ianya tidak mengandungi racun yang
membahayakan kesihatan pengguna.
Perkara ini tidak saja melibatkan bahan-bahan
makanan yang diimport dari luar, tetapi bahan-bahan tempatan. Sejauhmanakah
kawalan dibuat terhadap bahan-bahan makanan tempatan seperti buah, sayur, ikan dan lain-lain
dikawal ? Oleh kerana bahan ini langsung dibawa ke pasar oleh peniaga-peniaga,
maka adalah wajar bagi pengutkuasa datang membuat pemeriksaan terus di
pasar-pasar, juga pasar malam, bukan saja bagi memastikan harga-harga barang
tidak dinaikkan sewenang-wenang, tetapi lebih penting ianya terselamat dari
bahan-bahan kimia yang beracun.
Melihat kepada penyakit-penyakit yang dialami
oleh rakyat, kini penyakit kenser dengan berbagai-bagai jenis kanser banyak
meragut nyawa penduduk, juga berbagai penyakit kronik yang membunuh adalah
dibimbangi penyakit kanser ini diakibatkan oleh permakanan yang beracun.
Nyawa setiap rakyat adalah berharga. Adalah
diharap pihak berkuasa mempastikan pencemaran tidak saja dikawal dan dibasmi
dari sungai dan udara, tetapi pencemaran
hendaklah tidak berlaku pada sumber-sumber makanan. Sebab itu kuatkuasa dan
pemeriksaan hendaklah dilakukan oleh pihak berkuasa terhadap sumber makanan
supaya bebas dari racun berjadual dan tidak berjadual agak rakyat di dalam
keadaan sihat dan bebas dari racun perosak.
Sekian.
No comments:
Post a Comment